اعلام آمادگی واحدهای تولیدی برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب

مناطق ویژه اقتصادی یکی از مزیت‌های توسعه در کشور محسوب می‌شوند. استان کرمانشاه نیز از این مزیت‌ها بی‌نصیب نمانده و در سفر دولت‌های گذشته به استان دو منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین و اسلام‌آباد غرب برای کرمانشاه به تصویب رسید. اکنون این دو منطقه هر دو در دست اجرا هستند و به خصوص منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب در مرحله استقرار واحدها است. در خصوص ویژگی‌ها و آخرین وضعیت این منطقه، گفت‌وگویی با فرهاد تاب زر، رئیس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی زاگرس (اسلام آبادغرب) داشتیم.

فلسفه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی زاگرس چه بود؟

این منطقه با هدف تامین رشد پویا و بهبود شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله ایجاد شد. با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که رویکردی جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا ، پیشرو و برون گرا داشت، در بند ۱۱ این سیاست‌ها توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج مورد توجه قرار گرفته است. همچنین مناطق ویژه اقتصادی امکان برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی را فراهم می‌سازد و توجه به ایجاد اشتغال پایدار، سالم و مولد و امکان حضور در بازارهای جهانی می‌تواند تاثیر خاصی بر رشد و توسعه استان داشته باشد.

به ویژگی ها و پتانسیل‌های منطقه ویژه اقتصادی زاگرس اشاره کنید.

همسایگی با بازار تشنه و میلیونی عراق که می‌توان تمام ‌محصولات تولیدی قابل رقابت ایران را به راحتی به آن صادر کرد، واقع شدن در کریدور شمال، غرب - جنوب و غرب کشور، دسترسی آسان به مناطق آزاد، قابلیت اتصال و دسترسی به شبکه ریلی کشور با توجه به روند پیشرفت راه آهن، وجود منابع غنی معدنی در جوار منطقه، کاهش هزینه‌های تولید به منظور ورود به بازارهای جهانی، امکان نگهداری امانی کالاهای سایر کشورها و صادرات آن، وضعیت جوی و آب و هوای مناسب برای نگهداری کالا به مدت زیاد و ... از مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی زاگرس است. همچنین مطابق ماده ۸ قانون تشکیل و اداره مناطق، مبادلات بازرگانی مناطق با خارج یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری و صنعتی، پس از ثبت در گمرک از حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و کلیه عوارض ورود و صدور با هر عنوان معاف بوده و مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مقررات واردات و صادرات به استثنای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی و شرعی نمی‌شود.

آیا ‌اکنون شرایط استقرار واحدها فراهم شده و واحدی در منطقه مستقر شده است؟

طی دو سه ماه آینده جانمایی واحدها نهایی خواهد شد. پس از جانمایی کار اجرا و احداث واحدها نیز آغاز می‌شود و احتمالا کار اجرایی نخستین واحدها طی شش ماه آینده تمام خواهد شد. با این شرایط اولین واحدهای ما در سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید. تاکنون واحدهای زیادی برای استقرار در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند، ۲۸ واحد زمین دریافت کردند و ۱۰ واحد دیگر متقاضی دریافت زمین هستند. اگر پتروشیمی ‌چهارم که بخش قابل توجهی از مساحت منطقه را به دلیل اهمیتی که دارد به خود اختصاص داده در نظر بگیریم، در مجموع حدود ۴۰ واحد برای این منطقه اعلام آمادگی کرده اند. عمده این واحدها در بخش انبارهای مسقف، واحدهای تجاری و... هستند. درخواست‌‌هایی هم برای کارخانه های آرد، بسته بندی حبوبات، بسته‌بندی محصولات آرایشی و بهداشتی و ... داریم. اگر همه واحدها بر اساس زمان‌بندی خود عمل کنند، طی یک یا یک سال و نیم آینده شاهد افتتاح همه واحدهای منطقه ویژه اقتصادی زاگرس خواهیم بود، البته بحث پتروشیمی‌چهارم جداست و زمان بیشتری نیاز دارد. منطقه ویژه اقتصادی زاگرس در مجموع ۱۳۶ هکتار وسعت دارد که ۶۴ هکتار آن به پتروشیمی ‌چهارم اختصاص یافته است.

مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های منطقه چیست؟

مهم‌ترین مشکل بحث زیرساخت‌ها است و قرار بود ۱۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌‌های سه منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب، قصرشیرین و کرمانشاه اختصاص یابد. این امر در سفر دولت‌های قبلی به تصویب رسید اما اجرایی نشد. اکنون مشکل مهم این است که به دلیل نبود زیرساخت‌های فیبر نوری، امکان اتصال گمرک منطقه به گمرک کشور وجود ندارد و این در حالی است که همه زیرساخت‌های فیزیکی برای گمرک منطقه را فراهم کرده ایم. اگر گمرک آغاز به کار کند، بلافاصله می‌توانیم با سهامدارانی که داریم کار صادرات و واردات را آغاز کنیم و رونق را به منطقه ویژه اقتصادی زاگرس بیاوریم. پس از رونق این منطقه، نه تنها شهرستان اسلام آباد غرب بلکه کل استان نیز متحول خواهد شد.