گزارش 57
بازی‌های آسیایی هم به پایان رسید و در این میان نکته قابل توجه کاروان ورزشکاران ایران رشد چشمگیر زنان ورزشکار و مدال‌آور است. نکته‌ای که اگر جدی گرفته شود در دوره‌های بعد مدال‌های بیشتری را در سبد کاروان ایران خواهیم دید. این گزارش به وقایع نگاری 57 مدال کاروان ایران در این دوره بازی‌های آسیایی می‌پردازد. اولین طلا در روز سوم
نجمه خدمتی و نرجس امامقلی‌نژاد از ایران در تیراندازی تفنگ بادی ۱۰ متر زنان بازی‌های آسیایی اینچئون، مدال‌های طلا و نقره را تصاحب کردند. مدال طلای نجمه خدمتی نخستین مدال طلای ایران در این دوره از بازی‌های آسیایی است. ایران با مجموع سه مدال در رده نهم و آخر جدول مدال‌ها قرار گرفت.
این فوتبال سرافکنده
با پیروزی یک بر صفر ویتنام مقابل قرقیزقستان، حذف تیم ملی فوتبال ایران از بازی‌های آسیایی قطعی شد. در گروه سه تیمی H ویتنام با شش امتیاز صدرنشین شد و به دور بعدی صعود کرد. قرقیزستان که مانند ایران یک امتیاز داشت به‌دلیل تفاضل گل بهتر به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله دوم شد.
قهرمان ایرانی، بلاروسی الاصل!
آخرین مدال ایران در روز هشتم مسابقات را لیلا رجبی، زاده ۱۸ آوریل ۱۹۸۳ در ویتبسک بلاروس، با نام اصلی تاتسیانا ایلیوشچانکا در پرتاب وزنه به دست آورد. او با ثبت رکورد ۱۷ متر و ۸۰ سانتیمتر پس از ورزشکار چین که ۱۹ متر و ۱۰ سانتیمتر را ثبت کرده بود به مدال نقره دست یافت. رجبی اولین ورزشکار تاریخ ورزش ایران است که اصلیتی ایرانی ندارد و به این مقام دست یافته است.
فینال‌های نفسگیر آزاد
فینال‌های کشتی آزاد جزو نفسگیرترین و جذاب‌ترین رقابت‌هایی بود که در ۱۰ روز اول بازی‌های آسیایی به نمایش گذاشته شد و محصولش سه مدال طلا و یک نقره برای ایران بود تا تعداد طلاهای ایران دورقمی شود و با ۱۰ طلا در جایگاه پنجم جدول مدال‌ها بایستد. کشتی‌گیران ایرانی مردانه رقابت کردند و با تلاش فراوان و ارائه فنون چشم‌نواز شروع ضعیف کاروان اعزامی کشتی را جبران کردند.
رضا یزدانی کشتی گیر وزن 97 کیلو گرم کشورمان موفق شد حریف قرقیزی خود را با نتیجه 14 بر 4 شکست دهد و نخستین طلای کاروان کشتی آزاد ایران را به گردن بیاویزد. مسعود اسماعیل پور کشتی‌گیر وزن 61 کیلوگرم ایران با پیروزی 6 بر 4 بر باجرانگ از هند در فینال مدال طلا این وزن را کسب کرد. عزت‌الله اکبری در فینال وزن ۷۴ کیلوگرم با شکست مقابل رشید کوربانف از ازبکستان مدال نقره را کسب کرد. میثم مصطفی جوکار در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم یسبولات نوروزبایف از قزاقستان را با نتیجه ۱۴ بر ۴ ضربه فنی کرد و نهمین مدال طلای ایران را کسب کرد. پرویز هادی کشتی‌گیر ایران در وزن ۱۲۵ کیلوگرم در آخرین فینال کشتی آزاد مقابل دولت شابانبای از قزاقستان ۶ بر یک به پیروزی رسید و چهارمین مدال طلای کشتی آزاد در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ را کسب کرد.
روز شلوغ اینچئون
روز شلوغ دیگری در اینچئون که با رقابت‌های نفسگیر و جذاب قاره کهن همراه شد و برای ایران روز طلایی دیگری رقم خورد: چهار مدال طلا و دو برنز. در تکواندو مسعود حجی زواره با پیروزی مقابل نیکیتا رافائلوویچ از ازبکستان در راند طلایی مدال طلای وزن منهای 74 کیلوگرم را به دست آورد. احسان حدادی در مسابقات پرتاب دیسک با پرتاب ۶۵ متر و ۱۱ سانتی متر مدال طلای این رشته را به گردن آویخت. محمد صمیمی دیگر نماینده ایران در این رشته با پرتاب ۶۰ متر و ۳۷ سانتی‌متر نفر چهارم بازی‌های آسیایی شد. حبیب‌الله اخلاقی کشتی‌گیر ایران در فینال وزن ۸۰ کیلوگرم با نتیجه ۵ بر یک مقابل تسوکاسا تسوروماکیرا به پیروزی رسید و سیزدهمین مدال ایران را به گردن آویخت. مهدی علی‌یاری در فینال وزن ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی، ژائو از چین را ضربه فنی کرد و مدال طلای این وزن را به گردن آویخت. او چهاردهمین مدال طلای ایران را در بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی کسب کرد. در روز یازدهم بازی‌های آسیایی دو برنز دیگر هم در کارنامه ایران ثبت شد، سوسن حاجی‌پور برنز تکواندو، سعید عبدولی در نیمه‌نهایی به حریف کره‌ای با اعمال نفوذ هیات داوران باخت و حریف هندی را در رده‌بندی شکست داد.
ایران تا پایان روز یازدهم با ۱۴ مدال طلا در رتبه پنجم جدول رده‌بندی مدال‌ها قرار گرفته است و قزاقستان با ۱۵ مدال طلا در رتبه چهارم جدول مدال‌ها قرار دارد.
همچنان در جایگاه پنجم
رور دوازدهم بازی‌های آسیایی برعکس دو روز گذشته روز خوبی برای ایران نبود و تنها یک طلا کسب شد و کشتی فرنگی چهار طلا را از دست داد و جایش را با برنز تعویض کرد. هرچند همان حواشی داوری باز گریبان تیم را گرفت و البته کم‌تجربگی کشتی‌گیران را هم باید به آن اضافه کرد. بشیر باباجان‌زاده، مجتبی کریمی‌فر، پیام بویری و افشین بیابانگرد برنزهای کشتی را کسب کردند. تنها طلایی ایران نیز مهدی خدابخشی در تکواندو بود که در فینال حریفی از ازبکستان را شکست داد. در بسکتبال ایران یک نیمه‌نهایی نفسگیر و جذاب را با قزاقستان برگزار کرد. بازی که تا دقایق پایانی نتیجه‌اش مشخص نبود، حتی در کوارتر آخر ایران هشت امتیاز از قزاقستان عقب افتاد و چیزی نمانده بود که فینال را از دست بدهد که با قدرت و جسارت به بازی بازگشت و در نهایت با اختلاف دو امتیاز و با نتیجه ۸۰ بر ۷۸ قزاقستان را مغلوب کرد و به فینال راه یافت. با این برد البته در جدول کلی مدال‌ها قزاقستان همچنان بالاتر از ایران است و با ۲۰ طلا، ۱۷ نقره و ۲۹ برنز در جایگاه چهارم قرار دارد. ایران با پانزده طلا، ۱۱ نقره و ۱۴ برنز و در مجموع ۴۰ مدال همچنان در جایگاه پنجم است.
حکایت روز نحس
سونیا گماری در دیدار رده بندی کانوی تک نفره اسلالوم که قایقرانی در آبهای خروشان است برابر حریف خود از تایلند پیروز شد و مدال برنز گرفت.او در نیمه‌نهایی مقابل حریفی از چین شکست خورده بود. البته به‌دلیل نداشتن شرایط طبیعی کره‌ای‌ها مجبور شدند تا به‌صورت مصنوعی موانع را برای این رشته ایجاد کنند.
احسان روزبهانی هم برابر حریف قزاق در نیمه نهایی بوکس 81 کیلوگرم شکست خورد و به مدال برنز رسید تا جمع مدال‌های ایران به عدد 42 برسد، روزبهانی مقابل این حریف دو بار دیگر در المپیک لندن و مسابقات جهانی هم شکست خورده بود.جاسم دلاوری بوکسور وزن ۹۱+ ایران با پیروزی دو بر یک مقابل میرزاهیجان عبدالله‌اف از ازبکستان به‌عنوان اولین بوکسور ایرانی این دوره به فینال این رقابت‌ها راه یافت.
سه مدال طلا در یک روز
ورزش‌های پایه‌ای چون شنا، ژیمناستیک و دو و میدانی همچنان مهجور و در حاشیه‌اند و فاصله بسیاری با آسیا و جهان دارند. اما در تکواندو پس از حدف شکرانه ایزدی در یک چهارم در مبارزه مرحله فینال وزن ۶۸- کیلوگرم مردان، بهنام اسبقی صاحب مدال طلا شد. سعید حسنی‌پور، نماینده وزن ۷۵- کیلوگرم با شکست دادن کاوای لی، نماینده کشور هنگ کنگ، مدال طلای کاراته را به دست آورد. حمیده عباسعلی، کاراته‌کار وزن ۶۸+ با پیروزی با کویلان ژنگ، نماینده کشور چین، با نتیجه ۱-۳ صاحب مدال طلا شد.در پی این پیروزی، ایران در اولین روز از بازی‌های کاراته صاحب دو مدال طلا شده است. همچنین، این قهرمانی هجدهمین مدال طلا را برای کاروان ایران به ارمغان آورد.
ناامیدی‌های تکراری
روز شلوغی که فروغ کافی را نداشت و مثل بسیاری اوقات در گام آخر کم آوردیم.شانس کسب یازده مدال طلا که فقط در سه تای آن موفق بودیم. تیم مردان و زنان کبدی ایران هر دو فینال را به هند باختند و دستشان از مدال طلا کوتاه ماند. جاسم دلاوری و علی مظاهری هر دو فینال‌های بوکس را به حریفان قزاق خود باختند تا هم دو مدال طلای دیگر را از دست دهند، هم قزاقستان را در جایگاه چهارم باثبات‌تر سازند. دو مدال طلا هم در تکواندو از دست رفت که اکرم خدابنده و فاطمه روحانی به حریفانی از چین و کامبوج بازی را واگذار کردند و طوری مبارزه می‌کردند که انگار به همین مدال نقره راضی‌اند، کم‌انگیزگی در گام آخر و قناعت به داشته‌های حداقلی یکی از نقطه های آسیب ورزشکاران جوان است، مساله‌ای که حضور روانشناس در تیم را جدی‌تر و جایگاهش را مهمتر می‌سازد. در کاراته امیر مهدی‌زاده با اقتدار حریفی از اردن را در فینال شکست داد و تنها مدال کاراته روز ماقبل آخر بازی‌ها را ربود. از دو کاراته‌کار خانم هم تنها یک نفر از آنان به مدال برنز رسید و دیگری در فینال برنز بازنده شد.
فرزان آشورراده تکواندو کار هفده ساله در فینال خیلی بهتر از دیگران کار کرد و موفق شد تنها پیروزی ما را در مقابل قزاق‌ها رقم بزند و چهارمین مدال طلای تکواندو و بیستمین مدال ایران را کسب کند. بسکتبالیست‌ها یکی دیگر از نقره‌ای‌های روز چهاردهم شدند و در اولین فینال تاریخ بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی مقابل میزبان سرسخت رقابت‌ها نتوانستند تا انتها انسجام تیم خود را حفط کنند و با اشتباهات مداوم در کوارتر آخر، بازی را واگذار کردند و حسرت طلا را به دل خودشان و بسکتبال ایران گذاشتند با شکست ۷۹ بر ۷۷. حامد حدادی در ثانیه‌های پایانی نتوانست توپش را وارد سبد کند تا لااقل بازی به کوارتر پنجم بکشد، تا کره‌ای‌ها غرق در شادی و سرور شوند.
قابل پیش‌بینی‌ترین طلا
والیبالیست‌های ما سطحشان بسیار بالاتر از آسیاست. چهارم لیگ جهانی و ششم جام جهانی لهستان. هر چند بازی فینال بازی خیلی آسانی هم نبود و در دو ست اول ژاپنی‌ها نشان دادند که حریف دست و پا بسته‌ای نیستند.
ست اول را 28-26 پیروز شدند و ست دوم را 25- 23 واگذار کردند. اما در دو ست بعدی ژاپنی‌ها کمی تحلیل رفتند و والیبالیست‌های ایرانی با قدرت بسیاری بازی کردند و هر دو ست را با نتیجه مشابه 25-19 پیروز شدند. والیبالی در سطح لیگ جهانی و بسیار با کیفیت. مدال طلایی پس از 56 سال و نشانگر توانایی‌های بالای این نسل طلایی والیبال.
آخرین مدال
آخرین روز بازی‌هایی آسیایی و کسب آخرین مدال کاروان ایران که برنز بود و تعداد مدال‌های ایران را به 57 رساند. نسرین دوستی که در نیمه نهایی به حریف قزاق خود باخته بود در فینال برنز با شکست حریفی از قرقیزستان به مدال برنز دست یافت. آخرین مدال ایران در دوره هفدهم.