نامزد دموکرات‌ها بر بال امواج خبری

رسانه‌ها در پیروزی یک «پرزیدنت» در ایالات متحده نقش مهمی دارند. به نوشته روزنامه هافینگتون پست، نزدیک به نیمی از مردم آمریکا بر این باورند که رسانه‌های آمریکا حامی دونالد ترامپ هستند. نظرسنجی‌های اخیر حاکی از این است که مردم آمریکا رسانه‌های این کشور را متهم به حمایت و پشتیبانی از هیلاری کلینتون کرده‌اند. براساس یک نظرسنجی جدید از میان هر ۱۰ نفر آمریکایی چهار نفر اعلام کرده‌اند که رسانه‌های آمریکا از هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ حمایت می‌کنند. نظرسنجی جدیدی که اخیرا توسط «مورنینگ کانسولت پل» انجام شده است نشان می‌دهد ۳۸ درصد از رای دهندگان آمریکایی معتقدند پوشش‌های خبری از وزیر امور خارجه سابق این کشور در انتخابات ریاست جمهوری پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که ۱۲ درصد از مردم بر این باورند که این طرفداری در قبال دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات صدق می‌کند.

با این وجود، رای‌دهندگان آمریکایی از بی‌انصافی رسانه‌های این کشور ابراز نارضایتی کرده اند و ۳۳ درصد از آنها گفته اند میزان انصاف رسانه‌ها نسبت به هر دو نامزد انتخابات بسیار ضعیف است. ۱۲درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی نیز اعلام کردند که عملکرد رسانه‌های آمریکایی به میزان بسیار کمی منصفانه است. کسانی که اعلام کرده‌اند عملکرد رسانه‌ها فوق العاده یا خوب بوده است ۳۵ درصد کل این نظرسنجی را تشکیل می‌دهند. این نظرسنجی پس از این برگزار شد که دونالد ترامپ رسانه‌های آمریکا را حقه باز توصیف کرد. ترامپ در روز ۱۳ اوت گفت: «من با هیلاری حقه باز رقابت نمی‌کنم، بلکه در حال رقابت با رسانه‌های حقه باز هستم.»رسانه‌های آمریکایی ترامپ را در اواخر ماه ژوئن آماج حملات خود قرار دادند، زیرا وی به انتقاد خضرخان پدر یک سرباز مسلمان آمریکایی که در عراق کشته شده بود به استهزا پاسخ داده بود.

در روز پایانی گردهمایی حزب جمهوری‌خواه آمریکا، خضرخان، ترامپ و پیشنهاد ممنوعیت موقت ورود مسلمانان به خاک آمریکا را که او مطرح کرده بود مورد انتقاد شدید قرار داد. ترامپ در نطق دیگر خود که در مورد حمل سلاح گرم در آمریکا بود از حامیان حقوق اسلحه خواست تا در صورت پیروزی رقیب وی هیلاری کلینتون در انتخابات علیه او اقدام کنند و این امر موجب بروز انتقادات فراوانی علیه ترامپ شد. ترامپ گفته بود: «هیلاری قصد دارد تا متمم دوم (قانون اساسی ایالات متحده آمریکا مربوط به حمل سلاح گرم) را از میان ببرد. اگر او رئیس‌جمهور شود و قضات آشنای خود را انتخاب کند دیگر کاری از دست مردم آمریکا بر نمی‌آید. بنابراین شاید دیگر متمم دومی وجود نداشته باشد.» بسیاری از رسانه‌ها این موضوع را یک تهدید اشکار علیه هیلاری کلینتون تفسیر کردند و حتی برخی رسانه‌های جمهوری‌خواهان نیز آشکارا از ترامپ به دلیل اتخاذ چنین مواضعی انتقاد کردند. همچنین ترامپ در روز ۱۰اوت نیز گفت اوباما بنیانگذار داعش است. ترامپ در نهایت در مورد اتهاماتی که به دیگران وارد کرده بود عقب‌نشینی کرد و از رسانه‌ها به دلیل اینکه سخنان طعنه آمیز وی را جدی گرفته‌اند انتقادات شدیدی کرد.

شروع خوب، ادامه ضعیف

دونالد ترامپ در مصاف با نامزدهای داخلی این حزب شروع خوبی داشت او می‌دانست که چگونه حریفان خود را ناک اوت کند و خود به تنهایی گوی رقابت را برباید. اما چند صباحی است که ماشین تبلیغاتی وی به مانع برخورده است. او هنوز نتوانسته است که از پس نامزد دموکرات برآید. ورق زمانی برگشت که حزب دموکرات توانست با بهره‌برداری رسانه‌ای یک کنوانسیون با شکوه برگزار کند. هرچقدر کنوانسیون جمهوری‌خواهان دچار تشتت آرا بود، دموکرات‌ها به همان نسبت یگانگی خود را نشان دادند. دموکرات‌ها تاکنون توانسته‌اند سوار بر امواج رسانه‌ای به‌خوبی پیشتازی کنند، اما دونالد ترامپ به دلیل اینکه نتوانسته در داخل حزب نیروهای مخالف خود را به زیر یک چتر بیاورد، در رقابت با هیلاری کلینتون جا مانده است. در شرایطی که وی توانسته بود در ماه گذشته هیلاری کلینتون را برای نخستین بار در سطح ملی جا بگذارد، هم‌اینک هیلاری کلینتون به طور متوسط با اختلاف رای ۶ درصدی در نظرسنجی‌های ملی از نامزد جمهوری‌خواهان پیش افتاده است.

همچنین عبور هیلاری کلینتون در آرای الکترال و حضور قدرتمند این نامزد در ایالات موسوم به ایالات الاکلنگی (Swing States) این امید را در جبهه دموکرات‌ها به وجود آورده که میراث‌دار باراک اوباما یک دموکرات خواهد بود. برخی می‌گویند حمایت نکردن بزرگان حزب جمهوری‌خواه از جمله میت رامنی و رایس و شک و تردید افرادی مانند پال رایان، در به وجود آمدن این موقعیت متزلزل نقش اساسی ایفا کرده است. این در شرایطی است که گفت‌های دونالد ترامپ در شعله‌ور شدن این شرایط مزید بر علت شده است. حملات رسانه‌های حزبی و مستقل از ترامپ از زمانی شدت گرفت که اظهارنظر وی در مورد خضرخان با انتقاد روبه‌رو شد. برخی می‌گویند گاف نابخشودنی ترامپ در به وجود آمدن این شرایط موثر بوده است. روابط تند این میلیاردر نیویورکی با رسانه‌ها، در حالی که خود صاحب رسانه است و ابعاد رسانه را به‌خوبی می‌شناسد، موجب حیرت ناظران سیاسی شده است.