عبور مترو از میدان امام منوط به تایید رئیس جمهور
دنیای اقتصاد- فرزانه افسرطاها: درنشست خبری مدیر عامل سازمان قطارشهری اصفهان وحومه و مشاور امور میراث فرهنگی سازمان قطارشهری اصفهان، تاریخچه مطالعات مربوط به مترو و روند احداث قطار شهری اصفهان وحومه با عنایت به مباحث میراثی اصفهان تشریح شد. دراین جلسه، ابتدا مهندس طراوت مشاور امور میراث فرهنگی سازمان قطار شهری با اشاره به سه برهة زمانی مطالعات پیش امکان سنجی حمل ونقل انبوه منطقه اصفهان (73 - 1371)، مطالعات امکان سنجی حمل و نقل انبوه (75 - 1374)، وبررسی و تصویب مطالعات (77 - 1375) از تعامل خوب سازمان قطار شهری با میراث فرهنگی و استفاده از نظرات کارشناسان یونسکو و وایکوموس سخن راند و بیان داشت: سازمان قطارشهری اصفهان، مانیتورنیگی برای میدان امام (ره) طراحی کرده است که تمام اقدامات از جمله راه رفتن عابران پیاده و ارتعاشات، ازطریق آن آنالیز می شود.
وی با اشاره به اینکه ۴۵۰ میلیون تومان برای عملیات باستان شناسی میدان امام حسین (ع) هزینه شده است، از بررسی گزارشات سازمان قطار شهری اصفهان دریونسکو طی دو هفتة گذشته خبرداد وافزود : یونسکو سه درخواست داشت: اول سردر ورودی و خروجی و تالار تیموری آنالیز شود، حفاظت دقیق آنها مورد توجه قرارگیرد و طرح های مرمتی آنها پیش بینی شود . پس از آن سیستم مانیتورنیگی میدان امام، طی یک سال قبل، یک سال درحین اجرا و یک سال بعد، فعال باشد، و در نهایت محل ایستگاه ها با بناهای تاریخی فاصله داشته باشد و آنچه از میراث فرهنگی درمحل دریافت می شود درموزه نگه داری گردد.
درادامه این نشست، مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه با تاکید براینکه هیچ اصراری درعبور خط 2 مترو از میدان امام نداریم، اعلام کرد : با کارشناسان یونسکو راجع به خط دوم مترو اصفهان مشورت کرده ایم ولی اگر رئیس جمهور اعلام نماید که مترو نباید از زیرمیدان امام عبورکند، این مهم متوقف می شود
جواد شعرباف درتشریح روند تخصیص اعتبار واحداث متروی اصفهان اظهار کرد: درسال ۱۳۸۰، از سوی نمایندگان مجلس، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به متروی کلان شهرهای اصفهان، ‌شیراز، تبریز، اهواز و کرج اختصاص یافت و عملیات احداث درشهراصفهان با ۳ خط مترو درون شهری و ۵ خط برون شهری درنظرگرفته شده است که خطوط درون شهری به شرح ذیل است:
خط 1، از ایستگاه پاسداران درشهرک قدس تا صفه به طول 20 کیلومتر، خط 2، از زینبیه تا خمینی شهر به طول 23 کیلومتر، و خط 3 از میدان آزادی تا نیروگاه اسلام آباد به طول 9 /9 کیلومتر. خطوط برون شهری نیز شامل خط شمالی از ایستگاه قدس تا شاهین شهر، از صفه تا بهارستان، از بهارستان به مبارکه و شهرک علامه مجلسی، از خمینی شهر، فلاورجان وفولاد شهر، و از درچه به نجف آباد هستند.
شعرباف، عمده فعالیت سازمان قطارشهری را مربوط به خط ۱ عنوان نمود و افزود: احداث تونل خط ۱ مترو تکمیل شده است و درآینده ای نزدیک، فاز اول خط۱، از ایستگاه پاسداران، و شهرک قدس، تایید و به بهره برداری می رسد. همچنین درنیمه اول سال آینده، ایستگاه تختی، تکمیل و مورد استفاده قرارمی گیرد. وی بهره برداری از خط ۱ مترو را منوط به تکمیل دو ایستگاه مرکزی میدان های امام حسین (ع) و انقلاب اعلام کرد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه با اذعان به اینکه احداث مترو، ابر پروژه ای است که ساختار مالی، فنی و مطالعاتی ابر پروژه ها باید متناسب باشد، سختی کار را ناشی از احداث در زیرزمین توصیف کرد.
مهندس شعرباف، از درحال انجام بودن تست های واگن های مترو بر روی ریل ها خبر داد و اعلام کرد: برای راه اندازی فاز اول، نیاز به تایید شرکت سازنده داریم که دو ماه پس از انجام تست ها، نتایج بررسی درکشور چین توسط شرکت سازنده، آنالیز می شود تا مجوز راه اندازی صادرگردد. وی خاطر نشان کرد: خوش بین هستیم که تا اواخر شهریور ماه، این مراحل طی شود و بتوانیم فاز اول مترو را راه اندازی کنیم.
البته برای راه اندازی فازاول مترو نیاز به 5 رام واگن داریم که از سوی وزارت کشور 2 رام واگن به اصفهان اختصاص داده شده و با تلاشهای مدیریت استان درشورای سازمان قطارشهری، قرارداد خرید 2 رام واگن دیگر با شرکت چینی منعقد گردیده است. شایان ذکر است که در روزهای اول راه اندازی، حرکت مترو درساعات اندک است و به مرور ساعات سرویس دهی افزایش می یابد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان و حومه دربخش هزینه ها، اعلام کرد: تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای خط ۱ مترو اصفهان هزینه شده است وطبق برآوردها، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل خط از قبیل آزادسازی، اجرا و تجهیزات، اعتبار نیاز است. وی با ابراز اینکه برای خط ۲ مترو، هزینه و زمان صرف شده است، افزود : درمورد عبور مترو از میدان امام و با توجه به ابراز نگرانی رئیس جمهور در سفر به اصفهان، قبل از تایید سازمان ایکوموس، با مقامات عالی کشور این مسئله را درمیان گذاشته ایم که طبق نتیجه بررسی درسازمان یونسکو، تصمیم گیری می شود.
همچنین با توجه به اینکه خطوط 1 و2 مترو از بافت تاریخی عبور می کنند، عمق آثار تاریخی 3 الی 10 متر است ولی مترو درعمق 30 متری از زیرزمین عبور می کند. شعرباف با اشاره به مباحث میراثی دو ایستگاه امام حسین (ع) و انقلاب، گفت: آثار باستانی کشف شده، درخارج از حوزه ایستگاه امام حسین (ع) قراردارند به طوری که پایه های کاخ جهان‌نما درجنوب ایستگاه و کانال آب درشمال آن قراردارد. ضمن آنکه نمایندة میراث فرهنگی با هزینه سازمان قطار شهری بصورت شبانه روزی درمحل حضور دارد و عملیات مترو درایستگاه امام حسین (ع) را نظارت می کند. وی خاطر نشان کرد: هرچند سازمان میراث فرهنگی، نهایت رضایت را از متروی اصفهان دارد، ولی ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که در زیرزمین چه اتفاقی می افتد. همچنین تا زمانی که دوایستگاه مرکزی میدان های امام حسین(ع) و انقلاب احداث نشود، نمی توانیم فاز 2 خط 1 مترو را راه اندازی کنیم و چون این دو ایستگاه، 3سال زمان نیاز دارد، امیدواریم تا پایان سال 96، خط 1 مترو بطورکامل مورد بهره برداری قرارگیرد. استفاده از هنرهای معماری مربوط به اصفهان و مینیاتور درایستگاه های مترو، از دیگر مواردی بود که شعرباف مطرح کرد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان درمورد برخورد دستگاه حفاری TBM با پایه های سی و سه پل اعلام کرد: چنین برخوردی وجود نداشته است و تنها درمسیر اجرا در ضلع جنوبی، به دلیل مشکلات فنی، انحراف داشته است که باعث توقف یکساله اجرای طرح دراین محدوده شد تا گزینه های اصلاح، بررسی و پس ازنظرات نهایی کارشناسان، تونل ادامه پیدا کرد. تونل مترو، ۱۱۰ متر با سی و سه پل، فاصله دارد که به دلیل این انحراف، ایستگاه مترو دراین محدوده به ۲۰۰ متر بالاتر منتقل می شود و ایستگاه چهار راه نظر حذف گردید.