افزایش میل به «مهاجرت معکوس» در تهران در بین اقشار پردرآمد -دهک‌های بالای جامعه- به دو برابر 5سال اخیر رسیده است.
متقاضیان خروج از کلانشهر «متراکم» و «آلوده» تهران به‌خاطر همین دو ویروس ویرانگر پایتخت، در نظر دارند محل اقامت دائمی‌‌شان را به مناطق ییلاقی اطراف پایتخت منتقل کنند. در گذشته پولدارهای تهران بدون حتی لحظه‌ای فکر جداشدن از پایتخت، به دنبال خرید ویلا در بیرون شهر برای اقامت موردی و آخرهفته‌های خانواده‌شان بودند، اما در دو سه سال اخیر، هزینه‌های اجتماعی و انسانی زندگی در تهران به قدری غیرقابل تحمل شده که دهک‌های پردرآمد برعکس دهک‌های کم‌درآمد، تهران را دیگر به عنوان انتخاب اول برای سکونت دائمی قبول ندارند.
تحت‌تاثیر میل به خروج از تهران، اخیرا مناطق ییلاقی اطراف تهران با رونق مراجعه خریدار زمین و ویلا مواجه شده است. مناطق ییلاقی و خوش‌ آب‌وهوا در اطراف تهران، عمدتا در غرب و شرق پایتخت متمرکز شده است. در شمال تهران به دلیل نزدیکی به رشته‌ کوه‌‌های البرز، روستای ییلاقی یا منطقه‌‌ای غیرشهری با خاصیت آب‌وهوای خوش وجود ندارد، بلکه مرز محدوده اصلی تهران در شمال یک‌سره به کوه متصل شده است.
در جنوب تهران نیز اگر چه بیرون از محدوده اصلی شهر، روستاهای زیادی وجود دارد، اما این روستاها خواص موردنظر را برای تبدیل‌شدن به محل جذب پردرآمدهای تهران ندارند. در محیط بیرونی جنوب تهران، غبار ناشی از فعالیت کارخانه‌‌ها، صنایع و همچنین دمای بالا مانع تبدیل‌شدن این قسمت از حریم‌‌شهر به منطقه ییلاق‌نشین شده است.
اما در غرب و شرق تهران، قضیه کاملا متفاوت است.
در قسمت شرقی خارج از محدوده اصلی شهر تهران و در واقع در حریم شرقی پایتخت، وجود شهرستان‌هایی همچون فشم، لواسان و روستاهای مجاور این دو شهرستان و همچنین در حریم غربی، وجود شهرستان‌های طالقان، شهرستانک و مناطق غیرشهری همچون کردان به عنوان نقاط اصلی ییلاقی تهران، همواره مورد توجه پردرآمدها و حتی میان‌درآمدهای ساکن تهران بوده است.
مالکیت تهرانی‌ها بر خانه‌های ویلایی مناطق مورد اشاره، سابقه‌ای حداقل ۵۰ ساله دارد و از قدیم رسم خانوارهایی که تا حدی دارا بودند بر این بوده که در فاصله‌ای کمتر از شهرهای شمالی، ویلایی برای خود دست‌وپا کنند تا بتوانند در ایام تعطیل، دشواری‌های زندگی‌شهری را تعطیل و سبک متفاوتی از زندگی - سکونت در دل طبیعت- را تجربه کنند. این مدل حالا به خاطر انفجار جمعیتی در تهران از یک‌سو و بار ترافیکی در جاده‌های شمال از سوی‌دیگر، بیشتر از قبل مورد توجه تهرانی‌‌ها قرار گرفته است.
به همین خاطر، در مناطق ییلاقی اطراف تهران، امروز خطراتی در کمین خریداران زمین و ویلا خفته است که اگر خریداران آداب فنی و مالی برای معامله این نوع املاک را بلد نباشند، تهدید بزرگی متوجه صدها میلیون تومان پول منتقل‌شده به این مناطق خواهد شد. در این مناطق ییلاقی، حجم زمین آماده ساخت یا ویلای فروشی نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است. همچنین تجاوز به محدوده ممنوعه ساخت‌وساز در این مناطق نیز بیشتر شده است. بنابراین برای عمده دلالان ملک یا به عمد یا به سهو ممکن است مرز بین یک فروش بی‌عیب و نقص یا فروش سراپا غیرقانونی زمین و ویلا، قابل تشخیص نباشد و این موضوع می‌تواند زمینه خرید ناموفق و پر از ضرر و زیان را برای خریدار تهرانی فراهم سازد.
اولین سرفصل در آداب خرید زمین و ویلا در مناطق ییلاقی اطراف تهران، «عدم اعتماد صد درصدی به دلال» است.
کسانی که در این مناطق برای شما زمین یا ویلا معرفی می‌کنند ممکن است اصلا مشاور‌املاکی نباشند، بلکه یک واسطه معمولی و البته بومی منطقه باشند که با شناختی که از شهر و ارتباطی که با مالک دارند، برای فروش آن بازاریابی می‌کنند.
دومین سرفصل، کنکاش و استعلام از مراجع قانونی مرتبط با امور ملکی شهر یا منطقه مورد نظر است. قبل از خرید زمین یا ویلا، لازم است درباره سلامت ملک تحقیقات لازم از شهرداری یا سازمان ثبت اسناد انجام شود. منظور از سلامت ملک، صحت مالکیت، بدون معارض‌ بودن زمین، داشتن کاربری مسکونی و مواردی از این دست است. خطر بزرگی که خریداران زمین و ویلا در مناطق ییلاقی اطراف تهران را تهدید می‌کند، قرار داشتن ملک در خارج از محدوه این مناطق است.در حال حاضر بخش قابل توجهی از این املاک در زمین‌های متعلق به منابع طبیعی - وزارت کشاورزی سابق- قرار دارد؛ طوری‌که کاربری زمین مورد معامله اصلا مسکونی نیست، بلکه باید از آن برای فعالیت کشاورزی استفاده شود، اما به دلیل غفلت نظارت دولت، بومی‌ها اقدام به دیوار‌کشی به دور این زمین‌‌ها می‌کنند و شبانه در آنها ساخت‌وساز انجام می‌دهند و سپس آن را می‌فروشند.
بنابراین درباره اینکه زمین یا ویلای فروشی در داخل محدوده روستا یا شهرستان قرار دارد یا خارج از محدوده است، باید تحقیقات کافی صورت بگیرد. سرفصل دیگری که باید مدنظر قرار بگیرد، قیمت فروش این املاک است. خریداران با پرس‌وجو از چند مشاور‌املاک باید قیمت پیشنهادی فروشنده را در سطح منطقه مقایسه کنند.معمولا فصل خرید ویلا و زمین در مناطق ییلاقی، سه ماه تابستان است و بعد از آن، به دلیل کاهش شدید دما، میل به خرید و سکونت در این مناطق کاهش پیدا می‌کند و قطعا قیمت‌ها نیز پایین می‌آید.