هلدینگ زائر؛ بازی برد- برد- برد ایجاد؟

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- چندی است که در لابه‎لای اخبار منتشر شده در رسانه‏های محلی استان خراسان رضوی و برخی رسانه‏های کشوری، خبرهایی در زمینه ایجاد هلدینگ زائر در مشهد به چشم می‎خورد؛ برای آگاهی از چند و چون ایجاد این هلدینگ و عملکرد آن گفت‏وگویی با مدیر تأسیس این هلدینگ و رئیس اداره جذب سرمایه‎های خارجی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد داشتیم.

مصطفی شریف در این گفت‏وگو با اشاره به طرح پیشنهاد تأسیس هلدینگ زائر از حدود ۱۸ ماه پیش از سوی معاون اقتصادی شهردار مشهد، اظهار می‎کند: در حوزه زائر و زیارت علیرغم تمام زحمات دستگاه‏های مسئول، با مشکل و معضل مواجه هستیم؛ این مشکلات را با استفاده از مطالعات کمی و کیفی دفتر مطالعات زیارت استانداری بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم زیارت به دو مقوله کلی گره خورده است. مدیر تأسیس هلدینگ زائر بوروکراتیک بودن دستگاه‏های متولی حوزه زیارت را یکی از مسائل موجود برمی‎شمارد و می‎گوید: از طرف دیگر حل مشکلات این حوزه نیازمند بودجه عظیمی است که شاید تأمین آن از توان یک دستگاه متولی خارج باشد. وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات کمی و کیفی زیارت استانداری، پژوهشگران برای رفع مشکلات این حوزه، ایجاد ساختار هلدینگ را پیشنهاد می‎کنند، خاطرنشان کرد: بناست در هلدینگ زائر طی مراحلی حدود ۶۰ درصد سهام شهرداری به بخش عمومی، مردم و سایر سرمایه‎گذاران در سیستم فرابورس واگذار شود.

فعالیت زیرنظر بورس

شریف ساختار هلدینگی و پویا بودن را از دیگر مزایای ایجاد هلدینگ زائر می‎داند و تصریح می‎کند: به دلیل این پویایی، تصمیم‏گیری و اجرای تصمیمات تسریع می‏شود. وی با تأکید بر اینکه هلدینگ زائر زیر نظر سازمان بورس فعالیت خواهد کرد، عنوان می‎کند: اکنون در حال طی فرآیند دریافت موافقت اصولی از بورس هستیم؛ طبق مصوبه کمیسیون اقتصادی شورای شهر، بررسی لایحه ایجاد هلدینگ زائر در صحن علنی شورا منوط به دریافت موافقت اصولی از سازمان بورس است.

رئیس اداره جذب سرمایه‎های خارجی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با بیان اینکه پیش‏بینی می‏کنیم طی سه ماه آینده بتوانیم موافقت اصولی سازمان بورس را اخذ کنیم، خاطرنشان می‎کند: سپس لایحه ایجاد هلدینگ زائر بلافاصله در صحن علنی شورای شهر بررسی خواهد شد و پس از تصویب نسبت به تأسیس شرکت و پذیره‏نویسی اقدام و سایر مراحل عرضه را نیز در فرابورس طی خواهیم کرد.

شریف با اشاره به آغاز مطالعات اقتصادی کلان هلدینگ زائر از حدود پنج ماه پیش، اظهار می‎کند: از حدود سه هفته پیش مطالعات طرح کسب‏وکار آن نیز آغاز شده است؛ معتقد بودیم مطالعات این طرح باید بعد از انتخاب هیأت مدیره انجام شود اما اکنون سازمان بورس بر ارائه طرح کسب‏وکار تأکید دارد و مطالعات آن را نیز آغاز کردیم. وی این نکته را نیز یادآور می‏شود که بعد از تأسیس هلدینگ و طی مراحل افزایش سرمایه، قانون‏گذار چهار سال به شهرداری مشهد فرصت داده که سهام خود را از ۱۰۰ به ۴۰ درصد برساند و می‎افزاید: مابقی ۶۰ درصد سهام در سیستم فرابورس عرضه خواهد شد.

ایجاد هم‎افزایی هلدینگی

مدیر تأسیس هلدینگ زائر اضافه می‎کند: سرمایه‎ای که در هلدینگ زائر جمع می‏شود، در زنجیره خدمات زائر از قبیل سیستم رزرو، محل اقامت، سوغات و ... هزینه خواهد شد؛ بنای ما اول ساماندهی این زنجیره خدمات است؛ هلدینگ زائر رقیب بخش خصوصی نخواهد بود زیرا به دنبال ایجاد زیرساخت‏های جدید و تزاحم با منافع بخش خصوصی نیست بلکه مزیت هلدینگ‎ها این است که هم‏افزایی یا ارزش افزوده هلدینگی ایجاد می‏کنند؛ پیشنهاد دادیم اتحادیه‎های مختلف ۴۹ درصد سهام شرکت‎های اقماری زیرمجموعه هلدینگ زائر را که در حوزه تخصصی صنف آن‏هاست، خریداری کنند که این امر باعث می‏شود این اتحادیه‎ها زیرمجموعه زنجیره ما قرار بگیرند و منافع آن‏ها در تصمیم‏گیری‏ها لحاظ شود.

شریف در خصوص انتخاب هیأت مدیره این هلدینگ اینطور پاسخ می‎دهد: ابتدا در این ساختار، شهرداری هیأت مؤسس را تعیین می کند زیرا در حال حاضر ۱۰۰ درصد سهام متعلق به شهرداری است؛ این هیأت موظف است شرکت را تأسیس کند و پذیره‎نویسی اولیه را انجام دهد؛ در اولین مجمع عمومی، هیأت مدیره انتخاب و هیأت مؤسس منقضی می‏شود؛ در اولین جلسه هیأت مدیره، مدیرعامل انتخاب می‏شود.

مدیر تأسیس هلدینگ زائر در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش شهرداری در هلدینگ زائر، عنوان می‏کند: شهرداری مشهد در این پروسه نقش یک کاتالیزور را دارد و با کاهش سهام شهرداری به ۴۰ درصد، تنها یک سهام‏دار خواهد بود. وی به این نکته نیز اشاره می‎کند که در ساختار هلدینگی زمانی که ۴۰ درصد سهام را داشته باشید، حاکمیت دارید زیرا در مجمع عمومی معمولا ۱۰۰ درصد سهام‏داران حاضر نمی شوند و زمانی که شهرداری ۴۰ درصد سهام را داشته باشد، حاکمیت دارد؛ به عبارت دیگر تقریبا شهرداری مشهد، هیأت مدیره و مدیرعامل هلدینگ زائر را انتخاب می‎کند.

فروش 5 درصد سهام در پذیره‎نویسی

شریف درخصوص مرحله پذیره‎نویسی خاطرنشان می‏کند: براساس قانون در مرحله پذیره‏نویسی تنها پنج درصد سهام به فروش می‎رسد زیرا در این مرحله هنوز قیمت واقعی سهام مشخص نیست؛ به تدریج با مشخص شدن قیمت واقعی سهام، افزایش سرمایه خواهیم داشت؛ پذیره‏نویسی در فرابورس انجام می‏شود و سهام هلدینگ در اختیار تمام مردم قرار خواهد گرفت؛ قیمت هر سهم در ابتدا ۱۰۰ تومان و سرمایه ثبتی هلدینگ فعلا ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‎بینی شده است.

رئیس اداره جذب سرمایه‎های خارجی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با بیان اینکه ایجاد هلدینگ زائر منجر به کسب درآمد پایدار در شهرداری مشهد می‎شود زیرا ۴۰ درصد سهام آن متعلق به شهرداری است، ایجاد این هلدینگ را بازی برد- برد- برد می‎داند و تصریح می‎کند: با ایجاد این ساختار، زائر با هزینه کمتر به مشهد سفر می‎کند، سهم مردم به واسطه خرید سهام از سرانه خدمات زائر افزایش می‎یابد و بخشی از هزینه‎های شهرداری برای زائران، به شهرداری برمی‎گردد. وی ادامه می‎دهد: تلاش می‎کنیم برای رفع مشکلات حوزه زائر ساختار خوبی فراهم شود و قطعا منتقدانی داریم که از همه آن‎ها می‎خواهیم مسائل مدنظر خود را مطرح کنند و ما را به چالش بکشند؛ تأکید ما این است که سهام‏دار هلدینگ زائر، سهام‎دار خرد باشد؛ همچنین تأکید داریم این پول جمع‎آوری شده در مسیر زنجیره خدمات زائر هزینه شود نه در مسیرهای انحرافی.