ملیحه رفیع طلب
بنا به گزارش پزشکی قانونی خراسان رضوی در بهار سال ۹۴، تعداد پرونده‌های نزاع ۱۳ هزار مورد بوده که در سه ماهه نخست ۱۳ هزار و ۱۴۱ پرونده عنوان شده است، این آمار در سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۷۸ مورد بوده است.
نزاع‌های خیابانی که جزء جدایی‌ناپذیر زندگی شهری شده، معضلی است اجتماعی که همه اقشار جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده و آن‌ها را با نگرانی مواجه ساخته است. چه در صفحه حوادث روزنامه‌ها و چه در اطراف خود نزاع و درگیری و به تبع آن بد و بیراه و ناسزا را می‌بینیم و می‌شنویم و حتی ممکن است هر یک از ما به‌طور خواسته یا ناخواسته در معرض آن قرار گرفته باشیم. آمار بالای نزاع‌های خیابانی حاکی از روند روبه رشد آن است که در بین جوانان و نوجوانان به‌دلیل ویژگی‌های سنی، تحریک‌پذیری و هیجانات بیشتر است. آسیب‌هایی از این دست، سلامت عمومی جامعه را خدشه‌دار و ترس و ناامنی را ترویج می‌کند. نزاع‌ها و درگیری‌های خیابانی، خشونت‌های کلامی یا بدنی که ممکن است باعث مرگ یا آسیب‌های جدی غیر قابل جبران شود رفتاری است نابه‌هنجار و بروز و انجام رفتارهایی از این دست در وهله نخست ریشه در خانواده دارد. خانواده اجتماع کوچکی است که فرد اولین مراحل جامعه‌پذیری و اولین باید و نبایدها را در آن می‌آموزد و در بستر آن از قوه به فعل درمی‌آید و رشد و نمو پیدا می‌کند. وقتی خانواده مأمنی امن و عاری از خشونت، کینه، نا ملایمات و آغشته به محبت و دلسوزی بین اعضای خود باشد، فرد در جامعه و در مواجه با آسیب‌ها و تنش‌های اجتماعی، می‌تواند رفتاری صحیح و کنترل شده را از خود بروز دهد، با کوچکترین مسأله‌ای متوسل به زور، خشم، توهین کلامی و ضرب و شتم نشود.

بدیهی است وجود خانواده‌های سالم، این رفتارهای ضداجتماعی را کاهش می‌دهد، اما از سوی دیگر فشارهای اجتماعی بر فرد تاثیری عمیق دارد. اگر بگوییم جامعه‌ای بدون مشکلات و آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد، بی‌راهه نگفته‌ایم. مشکلات اجتماعی ازجمله فاصله طبقاتی، بیکاری، نبود سرگرمی و تفریح و... افراد را شکننده، سرکش و پرخاشگر ساخته و میزان تحمل آن‌ها را پایین آورده است، آنگونه که حتی با شنیدن صدای بوق اتومبیل دچار ضعف در اعصاب می‌شوند و فریاد و ناسزا سر می‌دهند و اگر طرف مقابل آن‌ها نیز مشابه خودشان باشد، به درگیری و نزاع و مسائلی از این قبیل می‌انجامد. در کنار خانواده سالم ، جامعه سالم می‌تواند باعث کاهش رفتارهای نابه‌هنجار شود و همچنین از آشفتگی‌های اجتماعی جلوگیری کند.اتخاذ راهکار به جلوگیری از خشونت و جرائم کمک بسیاری می‌کند. از این رو مسئولان به تشکیل کمیته پیشگیری از خشونت روی آوردند. سید امیر مرتضوی معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: از آنجا که چهره خشونت در جامعه موردقبول نیست، سایر دستگاه‌ها مکلف به ایفای وظایفی در راستای رفع این معضل هستند. او افزود: در همین راستا، تمامی استان‌ها به ایجاد کمیته‌ای به منظور کاهش آمار مرتبط با خشونت در استان‌ها موظف شده‌اند که این کمیته در خراسان رضوی نیز به‌منظور کاهش جرائم و تبیین وظایف دیگر نهادها راه‌اندازی شده است.