ایسنا- رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: رفع تحریم‌ها موجب تسهیل در بازار فرش می‌شود اما نقطه عطف این بازار نیست.
هادی مخملباف با ابراز امیدواری از اینکه پس از توافقات و رفع تحریم‌ها روند صادرات فرش دستباف به بازار آمریکا بهتر شود، اظهار کرد: بازار فرش خراسان رضوی و کشور در حال حاضر در رکود به سرمی‌برد و باز شدن راه صادرات فرش به آمریکا جهشی برای رسیدن به ارتقاء در این بازار است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان در خصوص بازارهای هدف فرش ایرانی، عنوان کرد: کشورهای اروپایی، عربی، برزیل و ژاپن مقصدهای صادرات فرش ایرانی هستند؛ چین نیز که تا چندی پیش به عنوان رقیب ایران در بازارهای جهانی عمل می‌‌کرد اکنون خریدار فرش ایرانی است. وی با اشاره به ضرورت متناسب بودن فرش ایرانی با سلیقه بازارهای هدف، خاطرنشان کرد: باید فرش متناسب با نیاز روز بافته شود و بازارهای هدف طبق سلیقه‌های جدید تامین شوند.
مخملباف با اشاره به لزوم تشویق تولیدکننده برای فعالیت بیشتر، بیان کرد: در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت هستیم، در نتیجه باید اقدامات هماهنگ با هم صورت گرفته، تسهیلات لازم به تولیدکننده داده و موانع از سر راه وی برداشته شود.

وظایف دولت درخصوص
تولیدکنندگان فرش
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان از ارزآوری تولید فرش خبر داد و افزود: فراهم کردن مواد اولیه با کیفیت و ایجاد شرایط تسهیلی تولید وظایف دولت در خصوص بافندگان فرش و تمامی تولیدکنندگان است. مخملباف فرش ایرانی را دارای اصالت دانست و‌ تصریح کرد: برای داشتن مزیت رقابتی باید به لحاظ کیفیت و نوآوری در طرح‌ها و کمیت فرشی که به بازار تحویل می‌دهیم، سرآمد باشیم.رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان ادامه داد: تولید فرش دستباف به دلیل نیاز حداقلی به منابع مالی آسان است و در نتیجه می‌توان با کمترین هزینه‌، بهترین رقابت را در بازارهای بین المللی به وجود آورد.
مخملباف در خصوص بیمه بافندگان نیز عنوان کرد: متأسفانه این بیمه در اجرا مشکل دارد و با وجود اینکه اطمینانی برای آینده بافنده به وجود می‌آورد، باید صرفا به بافندگان واقعی تعلق گیرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان درخصوص دستمزد بافنده‌ها خاطرنشان کرد: برداشته شدن تحریم‌ها و رفع موانع تولید موجب می‌شود تا بافنده به عنوان یک شهروند از مزایای اجتماعی برخوردار شود. وی با بیان اینکه فرش یک کالای ملی است، اظهار کرد: منافع بافت فرش نباید صرفا به افرادی برسد و این کالا باید مورد حمایت‌های دولت قرار بگیرد.
مخملباف در مورد تسهیلات بافندگان فرش، اعلام کرد: بافنده باید از تسهیلات همه جانبه برخودار باشد و بافنده‌ای که اداره‎کننده یک مجتمع بافندگی و دارای تعداد زیادی فرش و بافنده فرش است، بتواند از تسهیلات بانکی ارزان قیمت استفاده کند. وی با اشاره به معافیت تولیدکنندگان از مالیات، تصریح کرد: معافیت از مالیات باید به تمام بخش‌های بافت فرش تعمیم داده شود و با نظارت دستگاه‌های نظارتی و ایجاد هم افزایی زمینه رقابت بین‌المللی فراهم شود.

کوتاهی در معرفی فرش ایرانی به دنیا
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان از کوتاهی در معرفی فرش ایرانی به دنیا در سه دهه اخیر گلایه کرد و گفت: همه فرش ایرانی را دوست دارند و متأسفانه به دلیل کوتاهی در معرفی فرش ایرانی به دلیل تحریم‌ها و بی‌مهری برخی از مسئولان، نسل‌های جدید بازار اروپایی اطلاعات خوبی در خصوص فرش دستباف ایرانی ندارند.
مخملباف با اشاره به رتبه دوم استان از لحاظ کیفیت و کمیت فرش دستباف، بیان کرد: فرش کالایی زمان‌بر و سرمایه‌بر است و باید به گونه‌ای باشد که بافنده فرش پس از اتمام آن با مشکل روبه‌رو نشود.