برگزاری کنسرت‌ها بلامانع است

دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- پس از ۱۳ سال، ششمین جشنواره موسیقی مقامی شمال خراسان که در معرض فراموشی است، تحت‌عنوان پیران چنگی، سکوت موسیقایی این خطه را شکست، این جشنواره که بزرگداشت مقام زنده‌یاد حاج قربان سلیمانی و زنده‌یاد حاج حسین یگانه از محورهای اصلی آن بود، از ۲۹ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری در شهرستان قوچان برگزار شد. آنچه نمی‌شود در این گزارش از اهمیت بازتابش چشم پوشید، شرایط نامناسب و کمبود امکانات در برگزاری این مراسم مهم در شهرستان قوچان است. در این جشنواره ۳۲ گروه موسیقی از شهرستان‌های ایران و خراسان در یک مجموعه ورزشی و با شرایطی نامناسب به اجرای موسیقی که روایتگر فرهنگ و اصالت روبه فراموشی ایرانی است، پرداختند.

موسیقی مقامی خراسان در یونسکو به ثبت رسیده است

اگر از طرح این سوال که چرا در قوچان سالن مناسب و درخوری صرفا برای اجرای موسیقی منطقه‌ای بخشی وجود ندارد، بگذریم، از این سوال نمی‌توانیم به این آسانی بگذریم که چرا سالن‌های استاندارد و مناسب در مشهد، پایتخت معنوی ایران، پذیرای چنین معنویتی که یونسکو در سال ۲۰۱۰ آن را در میراث معنوی فرهنگی بشر ثبت کرده است، نیست؟ و سوال دیگر این است که چه کسی پاسخگوی نسل‌های آینده خواهد بود، آن زمان که دیگر حاج قربان‌ها، عثمان‌ها، آبچوری‌ها و بخشی‌هایی که روایتگران فرهنگ شفاهی این منطقه از ایران هستند، جایگزینی نداشتند؟

آرامگاه حاج قربان ساخته خواهد شد

مزار حاج قربان سلیمانی، به‌نام‌ترین هنرمند موسیقی بخشی شمال خراسان در روستای علی‌آباد قوچان تنها سنگ قبری است که بر اثر زمان و بارش باران و برف، بخش‌هایی از آن از بین رفته است، در سفری که معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به بهانه برگزاری جشنواره پیران چنگی به قوچان و به روستای علی‌آباد داشتند، در آنجا کلنگ احداث آرامگاه حاج قربان سلیمانی، نوازنده موسیقی مقامی توسط مسئولان زده شد. طرح آرامگاه از شعر مولانا الهام گرفته شده و مهندس معمار این بنا نیز حبیب‌الله متحدین است. این بنا دارای ۱۲ ستون از ۱۲ مقام موسیقی است.

درباره کنسرت‌ها

در حاشیه این مراسم فرصت را مغتنم دانسته و درباره لغو پیاپی کنسرت‌های موسیقی و به‌خصوص کنسرت‌های اساتید موسیقی سنتی ایران، کیهان کلهر و شهرام ناظری با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کردیم. علی مرادخانی که مردی دوست‌دار هنر موسیقی است به «دنیای اقتصاد» گفت: بنا به وظایف و تشخیص کارشناسی برگزاری کنسرت‌ها را بلامانع می‌دانیم ،در این راستا تمام تلاشمان را می‌کنیم که لغو کنسرت‌ها انجام نشود و در مورد اجرای استاد ناظری آنگونه که من شنیده‌ام این برنامه مجوز داشته و امیدوارم از این به بعد هیچ مشکلی در این زمینه‌ها نداشته باشیم. وی در حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره پیران چنگی نیز که در قوچان برگزار شد، اظهار کرد: من مسئول هنر کشور هستم و ما بنا به وظایف و تشخیص کارشناسی به نتایجی می‌رسیم که برگزاری کنسرتی را بلامانع تشخیص می‌دهیم اما گاهی به دلایلی شاید اتفاقاتی بیفتد که در حیطه کار هنر نیست. مرادخانی درباره مراحل قانونی مجوز اجرای کنسرت نیز گفت: در جهت اجرای برنامه‌ای مانند کنسرت، مجموعه افرادی که در آن شهر کار می‌کنند از جمله خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و فرمانداری درگیر افتتاح برنامه شده و در آنجا موارد مصوب شده و کارها انجام می‌شود. کنسرت کیهان کلهر نیز که قرار بود در نیشابور برگزار شود به همین ترتیب مراحل خود را طی کرد و اداره ارشاد مجوز آن را نیز صادر کرده بود.

ضرورت احداث دبیرخانه دائمی پیران چنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: باید از همه کسانی که برای احیاء این جشنواره تلاش کرده‌اند به‌صورت ویژه تشکر کرد، زیرا ثمرات برگزاری این جشنواره نتایج بسیار ارزشمندی را در آینده‌ای نزدیک از خود برجای خواهد گذاشت. سیدسعید سرابی با بیان اینکه احداث دبیرخانه دائمی جشنواره پیران چنگی در قوچان ضرورت دارد، ادامه داد: یکی از رویکردهای اصلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه به موسیقی مقامی است؛ این موسیقی که خواستگاه اصلی آن خراسان است باید احیا و شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود که جوانان به این نوع موسیقی بیش از گذشته علاقمند شوند.