بانک صنعت و معدن، حامی صنایع کوچک و متوسط

عباس معمارنژاد/ عضو هیات مدیره

«کسب و کارهای کوچک و متوسط» به دلیل ویژگی‏هایی که دارند همواره مورد توجه و اهمیت در سیاست‏ گذاری های اقتصادی بسیاری از کشورهای موفق و توسعه یافته بوده اند. بسیاری از کشورها توانسته‏اند با سازماندهی ساختار حمایت مناسب از اینگونه واحدها و نهادینه کردن جایگاه آنها در چارچوب نظام اقتصادی به موفقیت‏های چشمگیری در جهت نیل به اهداف توسعه صنعتی و اقتصادی خود دست یابند. اقتصاد کشور در شرایط حاضر در حال خروج از رکود اقتصادی چندساله و نیازمند توجه بیشتر به بخش های اقتصادی پیشرو در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است. لذا به نظر می رسد گسترش ارائه خدمات مالی و بانکی به کسب و کارهای کوچک و متوسط یکی از راهکارها در این زمینه باشد.

در اغلب کشور های دنیا غیر از ایالات متحده بیش از ۹۷ درصد از بنگاه های اقتصادی در حوزه کسب و کارهای اقتصادی کوچک و متوسط فعالیت می نمایند. این رقم در ایران حدود ۹۸ درصد است. این وضعیت باعث می شود بنگاه های کوچک و متوسط مورد توجه و مرکز ثقل سیاست گذاری های اقتصادی باشند. جدول بالا سهم بنگاه های کوچک و متوسط در ایران و سایر کشورها را براساس شاخص هایی مثل اشتغال، ارزش افزوده، صادرات و ارزش سرمایه گذاری نشان می دهد. اطلاعات این جدول علاوه بر اینکه بر اهمیت نقش بنگاه های کوچک و متوسط تاکید می نماید، حاکی از بستر قابل توجه رشد برای اینگونه بنگاه‌ها در ایران است. چرا که به عنوان مثال در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تا ۷۵ درصد اشتغال در اینگونه بنگاه ها ایجاد شده در حالی که این رقم در ایران ۴۵ درصد است. یا اینکه تا ۶۵ درصد صادرات و ۷۰ درصد از ارزش کل تولیدات کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از طریق کسب و کارهای کوچک و متوسط انجام شده، در حالیکه این رقم در ایران به ترتیب ۱۰ و ۱۷ درصد می باشد.

مطالعات متعدد صورت گرفته در این زمینه ویژگی های اصلی کسب و کارهای کوچک و متوسط را به شرح ذیل خلاصه می نمایند: امکان ایجاد فرصت‏های شغلی بیشتر، امکان جذب و بومی کردن تکنولوژی، قدرت بالا در تربیت کارآفرینان و مدیران اقتصادی، کاهش عدم تعادل های بخشی و منطقه‏ای در اقتصاد، ایجاد محیط رقابتی در اقتصاد و افزایش کارایی، استفاده از امکانات در نیل به خود-اتکایی اقتصادی، قدرت تصمیم گیری سریع تر و انعطاف پذیری بالاتر، توسعه و بهم پیوستگی زنجیره های تولید، قابلیت بالا در پا سخگویی به نیازهای جدید صنعتی، تشویق فرهنگ سرمایه گذاری وارزش تولید بیشتر با سرمایه‏گذاری کمتر کسب و کارهای کوچک و متوسط در تامین مالی با چالش‏هایی مواجه بوده و بانک‏ها در ارایه تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط دارای محدودیت‏هایی به شرح زیر هستند:

- متوسط درآمد پایین، عدم توان ارائه وثیقه به بانکها، عدم توان استفاده از بازار سرمایه، عدم آگاهی و تخصص مالی لازم، عدم قدرت چانه زنی و پراکندگی جغرافیایی بیشتر نسبت به کسب و کارهای بزرگ. بانک صنعت و معدن با ۶۰ سال تجربه بانکداری توسعه‏ای تخصصی، بیش از ۲۵ سال تجربه بانکداری SME با ایجاد واحد تخصصی و حمایت از صنایع کوچک، متوسط و بزرگ دارد. این بانک همچنین موفق به کسب جایزه و لوح افتخار تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط از موسسه تخصصی ADFIAP در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ شده است. با راه اندازی واحد تخصصی کسب و کارهای کوچک و متوسط در بانک صنعت و معدن، این بانک توانست در سال ۱۳۹۵ در راستای طرح رونق تولید خدمات شایسته‌ای را در اقتصاد کشور انجام دهد. جدول زیر این مشارکت را نشان می‌دهد.

براساس اطلاعات منتشره، از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون در طرح رونق کسب و کارهای کوچک و متوسط تعداد ۲۵۱۱۴ فقره تسهیلات به مبلغ تقریبی ۱۷۴.۰۰۰ میلیارد ریال توسط سیستم بانکی پرداخت شده که سهم بانک صنعت و معدن در این طرح طبق جدول زیر تعداد ۱۵۸۵ فقره تسهیلات به مبلغ حدود ۲۲.۵۰۰ میلیارد ریال است. بعبارت دیگر سهم بانک صنعت و معدن از تعداد و مبلغ تسهیلات به ترتیب ۳/ ۶ درصد و ۹/ ۱۲ درصد بوده که بدین ترتیب پس از بانک‏های کشاورزی و ملی رتبه سوم را در نظام بانکی به خود اختصاص داده است. این مهم در حالی محقق شده که این بانک دارای تعدادی اندک شعبه در سطح کشور بوده است.

بانک صنعت و معدن، حامی صنایع کوچک و متوسط

بانک صنعت و معدن، حامی صنایع کوچک و متوسط