نکته‌های پول قرض‌دادن
مترجم: مریم رضایی
«تعارف» شرقی در بسیاری از موارد دردسرساز است و یکی از این موارد چالش برانگیز درخواست پول از سوی خویشاوندان و دوستان یا حتی همکاران است. آیا همیشه باید به چنین درخواست‌هایی پاسخ مثبت داد؟‌ البته که نه! سوزان تمپر در نوشته‌ای در روزنامه «یو اس‌ای تودی» بایدها و نبایدهای پول قرض دادن به نزدیکان را شرح می‌ دهد.
این روزها در سراسر دنیا بسیاری از خانواده‌ها بدون دریافت کمک‌های مالی از پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و یا سایر خویشاوندان خود نمی‌توانند گذران زندگی کنند. آمارها نشان می‌دهد سال گذشته تقریبا از هر چهار آمریکایی یک نفر برای پوشش هزینه‌های روزمره خود از یکی از اعضای بزرگ‌تر خانواده خود که با او زندگی نمی‌کند، کمک مالی دریافت کرده‌ است. در اینجا صحبت از اندکی پول توجیبی نیست، بلکه منظور مبالغ بالاتر برای هزینه تعمیر اتومبیل، قسط وام دانشجویی یا قبض‌های سنگین است.طبق اعلام مرکز تحقیقاتی Pew، میانگین این کمک‌های مالی در آمریکا هزار دلار بوده که در اواخر سال 2014 در یک نمونه با 7 هزار و 845 عضو بررسی شده است. دیانا الیوت، از مدیران تحقیقات مرکز Pew می‌گوید: «وقتی آمریکایی‌ها دچار مشکلات مالی می‌شوند، برای دریافت کمک سراغ دوستان و خانواده خود می‌روند.» نظرسنجی اخیر موسسه Pew در مورد خانواده‌های آمریکایی نشان داده تعداد خانوارهایی که سال گذشته مشکلات شدید مالی را تجربه کردند، پنج برابر بیشتر از خانواده‌هایی که بوده که از دوستان و اطرافیان خود پولی نگرفتند. این خانواده‌ها اغلب در پرداخت قسط خانه، قبوض، پرداخت هزینه‌های درمان و غیره دچار مشکل شده‌اند. البته هیچ یک از این مسائل برای بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و بستگانی که مدت‌ها قبل از دردسرهای مالی بانک‌های بزرگ یا شرکت‌های خودروسازی به خانواده‌های خود کمک مالی می‌کردند، تازگی ندارد. گابریلا بارثلو دورانی را به یاد می‌آورد که خواهر بزرگترش به ایالت دیگری سفر کرده بود و برای تعمیر خودروی خود و دریافت گواهینامه لازم برای شغل جدیدش به پول نیاز داشت. بارثلو که مشاور مالی در گروه مشاوره آلفا است می‌گوید: «بنابراین چکی به مبلغ 800 دلار برای او نوشتم. چرا نباید مراقب او باشم؟» او این کار را قاطعانه انجام داده بود. پیش از آن هم خواهر بزرگ‌تر بارثلو در زمانی که او به دلیل مشکلات خانوادگی به پول نیاز داشت به اوکمک مالی کرده بود.

او حتی برای پرداخت یکی از قبض‌های سنگین خواهرزاده‌اش به او پول قرض داده بود. البته این ماجرا پایان خوبی نداشت. خواهرزاده بارثلو بخشی از پول را پس داده بود، اما نه همه آن را؛ و این مساله به تنش بین آنها منجر شد. پس از آن بود که اعلام کرد «بانک گابریلا دیگر رسما به روی او بسته شده است!» بارثلو می‌گوید بسیاری از خانواده‌ها از اینکه بتوانند به فرزندان بزرگسال خود یا دیگر دوستان و خویشاوندان کمک کنند، احساس رضایت دارند. توانایی استفاده از منابع مالی برای نجات یک فرد دیگر از بحران حس خوبی به آنها می‌دهد. اما گاهی اوقات این موضوع باعث می‌شود این خویشاوندان و نزدیکان از کاهش هزینه‌های خود اجتناب کنند و یا به دنبال شغل جدیدی نگردند و به این کمک ها متکی باشند. مثلا پول زیادی به خواهرزاده خود می‌دهید تا در مورد داستان گریه‌آور عقب افتادن کرایه خانه‌اش به او کمک کنید، اما در فیس‌بوک می‌بینید که عکسی با لباس‌هایی از گران‌ترین برندهای موجود را به اشتراک‌ گذاشته است. بنابراین، گاهی اوقات لازم است که شرایط را خوب بسنجید، اندکی تامل کنید و به آنها «نه» بگویید. برخی خانواده‌ها که به اعضای خود کمک مالی می‌کنند، با دردسرهای مختص خودشان در رابطه با پول مواجه هستند. به‌عنوان مثال، طبق یکی از نظرسنجی‌های مرکز Pew، حدود 75 درصد خانوارهای اسپانیایی در آمریکا که به دیگران کمک کرده‌اند، خودشان با مشکلات مالی مواجه شده اند. چطور می‌توانید بفهمید که توانایی مالی برای کمک به دوستان و اعضای خانواده را دارید، بدون اینکه خودتان در مضیقه قرار بگیرید؟ بارثلو پیشنهاد می‌کند که ابتدا موارد زیر را در نظر بگیرید:

آیا به راحتی می‌توانید بیمه بازنشستگی خود را پرداخت کنید؟
آیا پس‌انداز کافی دارید که مخارج اورژانسی را بپردازید و یا می‌توانید قبوض خود را به اندازه چند ماه پوشش دهید؟
آیا اقساط شما ماهانه به‌طور کامل و بدون هیچ مشکلی پرداخت می‌شوند؟
اگر این پول را به کسی قرض بدهید، می‌توانید بدون هیچ اضطرابی تا مدت‌ها روی آن حساب نکنید؟
همچنین او هشدار می‌دهد که خیلی افراد ممکن است قول بدهند که این پول را برمی‌گردانند، اما همیشه این گونه نیست. او توضیح می‌دهد تجربه بدی که در این زمینه با خواهرزاده‌اش داشت، خیلی برای او گران تمام شد؛ نه به خاطر پولی که از دست رفته بود، بلکه به خاطر مکالمات ناخوشایندی که بین آنها رد و بدل شده بود. بارثلو در این زمینه می‌گوید که اگرچه خواهرش باقیمانده بدهی دخترش را پس داده بود، اما «این مساله دینامیک روابط ما را تغییر داد.» بدون شک، اینکه بدانیم می‌توانیم منبع مالی اعضای خانواده و دوستان باشیم و گره از کار آنها بگشاییم حس آرامش‌بخشی است. اما باید این را هم درک کنیم که نباید همیشه نقش دستگاه خودپرداز را برای آنها بازی کنیم.