بازار جدید فروش زمین و آپارتمان در تهران
همزمان شدن رکود معاملات خرید وفروش در بازار آپارتمان‌های نوساز با رکودی که هم اکنون دامنگیر بازار معاملات زمین شده است، بازار تازه‌ای برای فروش آپارتمان و زمین را در میان سازندگان و مالکان ایجاد کرده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در شرایطی که تحت تاثیر طولانی شدن دوران خروج از رکود، عمده واحدهای نوساز تولید شده طی دو سال اخیر، هنوز در بازار عرضه به فروش نرفته‌اند و مشتری ندارند، سازندگان حرفه‌ای مسکن برای ادامه کار و فروش این واحدها در بازار مسکن روش تازه‌ای را با همکاری مالکان زمین در پیش گرفته‌اند که از این طریق هم آپارتمان‌های نوساز خود را در بازار به فروش برسانند و هم زمین مورد نیاز برای پروژه‌های جدید را تامین کنند.از طرف دیگر، این شیوه ابداعی برای تهاتر آپارتمان با زمین یا املاک کلنگی، هم این روزها مورد استقبال مالکان املاک کلنگی و زمین‌های مسکونی پایتخت قرار گرفته است.مالکان زمین‌های مسکونی و املاک کلنگی که پیش از این تحت تاثیر افزایش قیمت زمین، تنها در قالب فروش زمین یا مشارکت در ساخت با سازندگان، ملک خود را به بازار مسکن عرضه می‌کردند، این بار به دنبال افت محسوس قیمت زمین در نتیجه کاهش قابل توجه ساخت‌وساز که منجر به رکود در بازار معاملات خرید و فروش زمین شده است، در این تهاتر با سازندگان همراه شده‌اند.

به این ترتیب، هم اکنون سازندگان مسکن و مالکان زمین در یک شیوه تازه، آپارتمان‌های نوساز را با املاک کلنگی یا زمین‌های مسکونی تهاتر می‌کنند.
مالکان زمین که پیش از این غالبا به دنبال ساخت‌وساز روی زمین هایشان بودند و از طریق مشارکت با سازنده، در قبال زمینشان چند واحد از آپارتمان‌های احداثی روی زمین مذکور را مالک می‌شدند، این روزها فارغ از دردسرهای ساخت مشارکتی و مدت زمانی که باید برای آماده شدن واحدهایشان منتظر بمانند، زمینشان را در برابر آپارتمان‌های آماده تهاتر می‌کنند.به این ترتیب، هم واحدهای آماده عرضه سازندگان تبدیل به زمین جدید برای ساخت‌وسازهای بیشتر می‌شود و هم مالکان زمین بدون تحمل مشکلات مربوط به مشارکت در ساخت و طول دوره حداقل دو ساله برای آماده شدن قدرالسهم خود از آپارتمان‌های ساخته شده، صاحب واحدهای مسکونی نوساز در مناطق توافق شده و به تعداد مورد توافق می‌شوند.

توزیع مساوی منافع با شیوه تهاتری
این روش تهاتری، این روزها جایگاه ویژه‌ای را در معاملات واحدهای نوساز و زمین‌های مسکونی پیدا کرده است تا جایی که علاوه بر بنگاه‌های مسکن تعداد قابل توجهی از سازندگان و مالکان زمین، بدون واسطه برای این شیوه تهاتری، با یکدیگر وارد مذاکره و معامله می‌شوند.
همچنین بر خلاف شرایط به خصوصی که در سال‌های اخیر مشارکت را در نهایت بیشتر به سود مالکان زمین پیش می‌برد، این بار تحت تاثیر افت قیمت زمین و رکود در بازار معاملات آن، مالکان املاک کلنگی و زمین‌های مسکونی به شرایط برابر منافع خود با سازندگان، بیشتر رضایت می‌دهند.

در واقع در این روش، منافع حاصل از تهاتر معمولا بین سازنده ومالکان زمین‌های مسکونی به‌طور برابر توزیع می‌شود در حالی که در روش مشارکت در ساخت کفه منافع به سمت مالکان زمین مقداری سنگین‌تر بود.
هر چند این کاهش منفعت، این‌بار از طریق کاهش طول دوره انتظار مالکان برای خانه دار شدن در برابر فروش زمین و همچنین دور ماندن از دردسرهای ساخت مشارکتی، در نهایت جبران شده است.
در مقابل، سازندگان هم بدون آنکه مجبور به پرداخت سهم بلاعوض به مالکان زمین، مطابق با روالی که در شیوه مشارکت در ساخت طی می‌شد، باشند، زمین مورد نظر خود را به دست می‌آورند با این ویژگی که علاوه بر مالکیت قطعی زمین، بهای آن را با آپارتمان‌هایی می‌پردازند که بدون مشتری در بنگاه‌های مسکن فایل شده‌اند.

مناطق مورد علاقه سازندگان و مالکان برای تهاتر
اغلب سازندگان آپارتمان‌های نوساز که هم اکنون مایلند از روش تهاتر برای فروش واحدهایشان و خرید زمین استفاده کنند، ترجیح می‌دهند واحدهایشان را با زمینی تهاتر کنند که در همان منطقه احداث آپارتمان‌های نوسازشان قرار دارد.
در واقع در همان منطقه‌ای به ساخت‌وسازشان ادامه دهند که در آن منطقه شناخته شده‌اند و از طرفی به ساخت‌وساز در آن جا آگاهی کامل دارند.
در مقابل، مالکان زمین هم رفتار مشابهی با سازندگان آپارتمان‌های نوساز دارند.

هر چند برخی از آنها تمایل دارند در برابر تهاتر زمین خود آپارتمان یا آپارتمان‌هایی در مناطق بالاتر پایتخت مالک شوند که با این روش علاوه بر فروش زمینشان، خانه خود را هم تبدیل به احسن کنند.
در یکی از آگهی‌های فروش ملک، یکی از سازندگان مسکن در منطقه یک واقع در تجریش، اعلام آمادگی کرده حاضر است چند واحد 70 و 100 مترمربعی خود را به‌صورت بی‌واسطه با ملک کلنگی یا زمین مسکونی پس از تعیین ارزش واقعی آپارتمان‌ها وزمین، در منطقه یک، تهاتر کند.

در آگهی مشابهی، یکی از انبوه‌سازان غرب تهران در منطقه پونک، تعدادی مجتمع مسکونی 10، 20 و 50 واحدی خود را به بازار تهاتر آپارتمان با زمین مسکونی عرضه کرده است.این سازنده اعلام کرده حاضر است این آپارتمان‌ها را با زمین یا ملک کلنگی در منطقه دو یا پنج تهران تهاتر کند.
در مقابل، مالک زمینی ۱۰۰۰ مترمربعی، زمین خود را با طول بر ۲۰ متری، در منطقه سعادت آباد، برای معاوضه با آپارتمان نوساز در منطقه الهیه تهران، به بازار مسکن معرفی کرده است.مالک دیگری در خیابان هلال احمر اعلام کرده خانه کلنگی ۹۰ مترمربعی خود را با جواز ساخت با آپارتمان نوساز معاوضه می‌کند.

به نظر می‌رسد، با این روش جدید، بخش قابل توجهی از مشکلاتی که ناشی از رکود در بازار معاملات آپارتمان‌های نوساز و خرید و فروش زمین ایجاد شده است، جبران شود ضمن اینکه مسیر خروج ازرکود و ورود به رونق با این شیوه تهاتری سرعت بیشتریبه خود بگیرد.