چگونه خودروی سواری ارزش پیدا می‌کند؟

اغلب دارندگان خودرو در فصول سرد سال که بارش برف و باران رو به فراوانی است ترجیح می‌دهند برای شست‌وشوی خودروی خود به کارواش مراجعه کنند حال آنکه به نظر می‌رسد رفتن به کارواش و سپردن خودرو به پرسنل حاضر در این محل با اطمینان خاطر صاحب خودرو روبه‌روست. اما این تنها ظاهر قضیه است چرا که معمولا کارگر ساده شاغل در کارواش هیچ اطلاعاتی از رنگ و مسائل فنی خودرو ندارد و شستن خودرو توسط افراد غیر فنی انجام می‌شود.بر این اساس دارندگان این وسیله حمل و نقل باید بر این امر واقف باشند که رنگ بدنه و قسمت‌هایی از کابین یک خودرو از ویژگی‌هایی برخوردارند که مراقبت از آنها در هنگام شست و شو الزامی به نظر می‌رسد.

در این زمینه یک کارشناس خودرو معتقد است که هنگام فروش خودرو آنچه بیش از همه اهمیت پیدا می‌کند سلامت بدنه و قسمت‌هایی از داخل کابین است چرا که موارد یاد شده تاثیر زیادی بر قیمت‌یک خودرو دارد. حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید از بدنه خودرو محافظت کنیم؟ آنچه بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید می‌کنند این است که عوامل زیادی می‌تواند بدنه خودرو را با آسیب‌های جدی مواجه کند. به‌عنوان مثال مواد آلاینده تولید شده توسط صنایع مختلف، باران‌های اسیدی، حشرات مرده، شیره درختان و فضولات پرندگان، همگی باعث خرابی رنگ بدنه می‌شود. هر چند امروزه رنگ بسیاری از خودروهای مدرن بطور کامل توسط یک لایه شفاف پوشانده شده‌اند تا محافظت بهتری از آنها به عمل آید، اما حتی این لایه نیز که در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید مقاومت بالایی دارد، می‌تواند در اثر مراقبت صحیح، عمر طولانی‌تری در حفظ کیفیت رنگ خودرو داشته باشد لذا کارشناسان توصیه می‌کنند که همواره بدنه خودروی خود را تمیز و واکس زده نگه داشته و مواد موثر بر بدنه را از آن دور کنید. اما بسیاری از صاحبان خودرو ترجیح می‌دهند که برای شست‌وشو و حفظ بدنه، وسیله نقلیه خود را به کارواش ببرند، این در شرایطی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فشار و دمای آب نامناسب و مواد شوینده برای اینکه زودتر عمل شستن انجام شود عمر رنگ خودرو را به نصف می‌رساند.

در این زمینه یک کارشناس خودرو معتقد است که شوک‌هایی که گرما یا سرمای بیش از حد آب با فشار بالا از فاصله نزدیک به رنگ و بدنه خودرو به‌ویژه قطعات ترمو پلست و غیره وارد می کند باعث جدا شدن رنگ از فلز و قطعات ترمو پلست می شود. همچنین آب با فشار و دمای زیاد به داخل چراغ‌ها نفوذ کرده باعث تار و مات شدن آنها خواهد شد. آینه‌های برقی و سنسور‌ها و شیشه‌های سولار هم از این بلا در امان نخواهند بود. از سوی دیگر هنگام شست و شو در کارواش بارها شاهد بوده‌ایم که خز یا دستمالی که جهت شست‌و‌شو استفاده می‌شود از دست کارگر افتاده و همان را مجددا به بدنه خودرو می‌مالد که این امر باعث خش افتادن روی رنگ می شود.اما صدمه رساندن به خودرو آن هم با اختیار خود به همینجا ختم نمی‌شود چرا که در هنگام خشک کردن خودرو و یا سرویس داخل اتاق، کارگر کارواش به شما پیشنهادی وسوسه انگیز می‌دهد مبنی بر اینکه اسپری طلایی دارد و با استفاده از این اسپری خودروی شما را به روز اولش بر می‌گرداند.حال آنکه باید بدانید هیچ کمپانی تولیدکننده خودرویی اسپری تمیزکننده داشبورد را توصیه نمی‌کند چرا که این مواد هم برای سلامت شما مضر است و هم اثر منفی آن همراه خودروی شماست.

این مواد شیمیایی به مرور باعث تخمیر مواد داشبورد و رودری‌ها خواهد شد و رنگ چرم فرمان را در خود حل کرده و دوام آن را کاهش می‌دهد. در این بین برخی از دارندگان خودرو ترجیح می‌دهند که خود اقدام به شست‌وشوی خودرو کنند. در این باب نیز باید نکاتی در نظر گرفته شود تا از آسیب به بدنه و داخل خودرو جلوگیری شود. به‌عنوان مثال باید از شست‌وشوی اتومبیل در زیر نور آفتاب خودداری کرد چرا که لکه‌هایی که روی بدنه به وجود می‌آید قبل از آنکه پاک شوند خشک شده و اثر نامطلوبی روی رنگ بدنه،می گذارند.همچنین اولین مرحله در شست‌وشوی بدنه خیس کردن آن بوده چون باعث می‌شود که حشرات باقی مانده روی بدنه و همین طور سایر آلاینده‌های چسبیده به بدنه جدا شده و تمیز کردن آسان‌تر انجام گیرد.

بعد از شست‌وشوی بیرون خودرو به سراغ وسایل داخلی و داشبورد و صندلی‌های می‌رویم. بسیاری از دارندگان خودرو ترجیح می‌دهند که پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها را با محلولی شست‌وشو دهند که به سرعت مواد چسبیده بر آن جدا شود.حال آنکه محلول‌هایی که برای شست‌وشوی ظروف به کار می‌روند فقط به درد همان کار می‌خورند و بهتر است جهت شست‌وشوی خودرو از محلول‌هایی که به همین منظور در بازار وجود دارد استفاده کنید. همچنین برای نظافت صندلی‌هایی که دارای پوشش چرم طبیعی هستند از تمیزکننده‌های مخصوص استفاده کنید و در انتها از روغن‌های مخصوص جلا دادن چرم برای تازه نگه داشتن آن بهره ببرید.

برای جلوگیری از ترشح و انتشار آلاینده‌های روی رینگ‌های چرخ به بدنه توصیه می‌شود ابتدا اقدام به نظافت آنها کنید و بعد از شست‌وشوی رینگ‌های چرخ، حتما آنها را خشک کنید و اگر قصد پولیش کردن آنها را دارید، این کار را هم زمان با پولیش کردن سایر قطعات رنگی بدنه انجام دهید. اما چگونه رینگ‌ها را شست‌وشو دهیم؟ ابتدا رینگ چرخ و تایر را کاملا مرطوب کرده و سپس به وسیله اسپری مخصوص یا برس، اقدام به تمیز کردن آنها کنید. استفاده از برس‌های نرم باعث می‌شود که شما بتوانید آلاینده‌هایی که در نقاطی از رینگ چرخ قرار گرفته و از دید ناپیدا هستند را از بین ببرید که بخش اعظم این آلاینده‌ها ذرات لنت ترمز هستند و سپس با آب بشویید و آنها را خشک کنید. در بسیاری از خودروهای امروزی قطعاتی به چشم می‌خورد که به نظر قطعه فلزی براق می‌رسد ولی آنها چیزی نیستند جز قطعات پلاستیکی دارای پوشش کرومی و یا فلزاتی که دارای پوشش رنگی براق هستند. برای نظافت این قسمتها باید از مواد واکسی مخصوص که به مدت فقط چند ثانیه روی آنها قرار می‌گیرد استفاده کرد.