تکمیل زنجیره ایده تا ثروت

دکتر بابک نگاهداری

پژوهش یکی از مهمترین عوامل موثر در پیشرفت و توسعه کشورها به شمار می‌آید و ارتقای کمی و کیفی مطالعات و تحقیقات، منوط به برطرف کردن موانع آن است. تلاش در حوزه تحقیق و گسترش فعالیت‌های علمی و مطالعاتی باعث استقلال کشور خواهد شد.شهر و شهرنشینی به عنوان یک حوزه کوچک تر نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از محورهای مهم مطالعات پژوهشی به شمار می‌آید. بدون شک همزمان با آغاز شهرنشینی، پژوهش و مطالعه پیرامون آن نیز شروع شده و همیشه مدنظر مدیران حوزه شهرنشینی بوده است.مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در سال ۱۳۸۶ با آگاهی از این موضوع، زمینه انجام پژوهش‌های راهبردی و کاربردی برای مدیریت شهری پایدار را فراهم کرد و با برگزاری نخستین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش در حوزه مدیریت شهری، حرکتی را آغاز کرد تا امر پژوهش را در خانواده بزرگ شهرداری احیا کند.

شهرداری تهران نیز که همواره به عنوان یک نهاد خدماتی به حساب می‌آمده، با برگزاری این جشنواره جنب و جوشی در کارکنانش به وجود آمد مبنی براینکه پژوهش از اهمیت والایی برخوردار است، و به این ترتیب دانایی محوری رویکرد اصلی شهرداری می‌شود.این رویداد علمی در سال اول تنها در میان خانواده شهرداری تهران برگزار شد، اما با توجه به استقبالی که از سوی پژوهشگران، دانشگاهیان و صاحبنظران به عمل آمد و تلاش صادقانه ای که با هدف ارج نهادن به کوشش‌های علمی محققان علوم شهری صورت گرفت، این رویداد در سالهای بعد با جدیت و برنامه‌ریزی بهتر و در جغرافیایی وسیع تر یعنی در بعد ملی برگزار گردد.شهردار تهران در این زمینه اظهار امیدواری کرد که پژوهشگران با تلاش بیش از پیش برای بسترسازی در حوزه مدیریت شهری، گام‌های جدی برای ارتقای کیفیت زندگی در ابعاد مادی و معنوی در شهرها بردارند.

تلاش مسئولان و همکاران مرکز مطالعات باعث شده این رویداد علمی از سطح ملی به سطح بین المللی ارتقا پیدا کند. اینک در گامی مهم و مثبت، جایزه جهانی تهران نیز به عنوان یک برند برای کلانشهر تهران در حوزه تحقیق و پژوهش تلقی می‌شود و نهادهای بین المللی نظیرشاخه مطالعات سکونتگاهی سازمان ملل متحد (UN-Habitat) و مراکز علمی - تحقیقاتی جهان از آن حمایت کرده و در برگزاری آن مشارکت می‌کنند. در پایان برگزاری نهمین جشنواره بین المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری و سومین کنفرانس مدیریت شهری (جایزه جهانی تهران)، رشد ۴ برابری آثار رسیده در بخش داخلی جشنواره نسبت به سال‌های قبل و رشد ۳ برابری در بخش بین الملل نشان دهنده این است که این جشنواره جایگاه و اعتبارعلمی خود را در داخل و خارج از مرزهای ایران به دست آورده است. علاوه براین، امسال شاهد یک نوآوری دیگر در بخش کنفرانس علمی بودیم و آن اختصاص تمام محورهای کنفرانس به موضوع «زنان و زندگی شهری» بود. این امر نیز با توجه به جایگاه تاثیرگذار زنان با استقبال چشمگیری مواجه شده و آثار ارزشمندی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. دربرگیرندگان این بخش نیز طی سه روز آراء و نظرات خود را در پنل‌های تخصصی به شرکت کنندگان ارائه دادند.با تقدیر از برگزیدگان و منتخبان آثارعلمی نهمین جشنواره بین المللی برترین‌های پژوهش ونوآوری و سومین کنفرانس علمی مدیریت شهری (جایزه جهانی تهران)، پرونده این رویداد علمی در این مرحله بسته می‌شود. اما این پایان کار نیست و آغازی دیگر برای مسئولان مرکز مطالعات است که با مسئولیت‌های فراوان و دو چندان و با برنامه‌ریزی مدون و اصولی، بسترهای ارتقای کمی و کیفی این جشنواره را در بخش بین المللی فراهم آورند.