استانداران خراسان در عهد پهلوی بخش 3
هادی پژوهش
میرزافرج‌الله خان بهرامی (دبیر اعظم)

فرزند محمدعلی‌خان تفرشی درسال ۱۲۶۰ متولد شد. تا زمان رضاخان، وزیر جنگ بود و پس از کودتای ۱۲۹۹ معلم و اعلامیه نویس رضاخان شد. پس ازتشکیل قشون متحدالشکل، مجله‌ای به نام قشون منتشرکرد. رضاخان درسفرسوم احمدشاه به اروپا درخانقین، لقب دبیراعظم را برای وی برگزید.

بهرامی پس از پایان تحصیلات، وارد خدمات دولتی شد و مشاغل مختلفی را عهده‌دار شد و برای تغییرسلطنت ازقاجار به پهلوی خیلی تلاش کرد. وی بعد از رسیدن رضاشاه به سلطنت به مقامات ریاست دفتر، والی‌گری فارس و وزارت پست وتلگراف رسید، همچنین منشی اول وزارت جنگ، رئیس دفتر پیاده‌نظام در وزارت جنگ، منشی اول وزارت فوایده عامه و بازرگانی، رئیس دفتر وزارت جنگ، رئیس دفتر مخصوص رضاخان، فرماندار اصفهان، وزیر پست و تلگراف و وزیر کشور شد.

دبیراعظم که مردی مطلع و به تاریخ و جغرافیای ایران آگاه بود؛ یکی از هفت نفری بود که به قصر سلطنتی فراخوانده می‌شد تا بر معلومات رضاخان بیفزاید. سفرنامه خوزستان و مازندران رضاخان را بهرامی نوشته است. دردوره پنجم ازطرف تبریز به مجلس راه یافت.بهرامی پس از مدتی مورد خشم شاه قرار گرفت و بعد از آن مدتی به عنوان سرپرست محصلین قورخانه به اروپا رفت. سپس به حکومت اصفهان رسید و در زمان اداره حکومت فارس، بنای آرامگاه حافظ را تجدید کرد. بعد از آن مدتی در کابینه مخبرالسلطنه وزیر پست و تلگراف شد و در ۱۳۱۲ ه.ش به جای محمود جم به سمت استانداری خراسان منصوب شد، اما چندی نگذشت که دوباره مورد خشم شاه قرار گرفت و مدتی حبس شد.بعد از آزادی مدتی در روزنامه «شفق سرخ» مقالاتی با امضای ف. برزگر می‌نوشت تا این که در کابینه قوام‌السلطنه چند ماهی وزیر کشور شد و بعد از آن استاندار اصفهان گردید.

سرانجام بار دیگر به فعالیت ادبی روی آورد و به نوشتن مقاله در روزنامه‌ها مشغول شد. اما درسال ۱۳۱۴ مورد بی‌مهری رضاخان قرارگرفت و زندانی شد و بعد از مدتی به توصیه مهدی‌قلی‌خان هدایت ( مخبرالسلطنه) از زندان آزاد و به ملایر تبعید شد. پس ازشهریور۱۳۲۰ به مقاماتی رسید و با نام مستعاردر روزنامه‌ها مقالاتی می‌نوشت و توسط خواجه‌نوری در زمره بازیگران عصرطلایی قرار گرفت. وی در سال ۱۳۳۰ درتهران درگذشت.

علت برکناری بهرامی از استانداری خراسان
به رضا شاه گزارش داده بودند که شهردار وقت مشهد شبانه ملبس به لباس زنانه با سرکنسول انگلیس در مشهد ارتباطاتی دارد، رضاشاه دستور بازداشت وی را داد و استاندار را به‌خاطر بی‌توجهی به موضوع عزل نمود.
از جمله وقایع مهم آن دوره برگزار مراسم هزاره حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور خاورشناسان، هیات دولت و نمایندگان مجلس در مهر ماه 1313 ه.ش در مشهد بود. بیمارستان امام رضای مشهد در بیستم مهرماه 1313 با حضور رضاخان افتتاح شد؛ این بیمارستان با هزینه آستان قدس رضوی ساخته شده است.