اهمیت توجه به کیفیت اِلمان های شهر
دنیای اقتصاد- استقبال هرساله از بهار در پایتخت معنوی ایران به حدی چشمگیر بود که کاربران اینترنتی در فضای مجازی با بازنشر تصاویر المان های شهر مشهد سبب پیگیری افکار عمومی نسبت به تداوم این حرکت و کم و کیف آن در سال های بعدی و حتی الگوگیری مسئولان شهری در سایر شهرهای کشور شدند.
این عطف توجه عمومی به المانهای شهری در مشهد از آن جهت شکل گرفت که ساخت و نصب المان ها در طراحی شهری علاوه بر بازگویی ویژگی های هر شهر تاثیر مهمی بر نحوه برخورد و تعامل شهروندان با یکدیگر و محیط شهری و هویت بخشی دارد.
این حرکت موفق شهرداری مشهد نمایان کرد که نشانه‌ها و المان های شهری در زندگی شهروندان نقش مهمی ایفا می کنند و با وجود خود در محیط شهری ضمن بیان معنا و ایجاد هویت در یک شهر با ایجاد فضای زیبا و هنری، شهر را از حالت یکنواختی و تکراری خارج کرده، در کالبد شهر روح زندگی می دمند و به محیط شهری مقیاس زیستی و انسانی می بخشند و در نهایت خود را در ذهن بینندگان تثبیت می‌کنند.
المان ترکیب شکلهای هندسی و حجم ها به همراه تداعی خاطره ای خوش، تاریخی پرافتخار یا ایجاد حس خوبی از نشاط و آرامش برای شهروندان است.
بر این اساس این تندیس ها در صورت طراحی صحیح، اصولی و جذاب می توانند به یکی از نمادهای شهر تبدیل و موجب جذب گردشگر شوند و تا مدت ها در ذهن مسافران و گردشگران باقی بمانند. به گفته دبیر هنری ستاد فضاسازی استقبال از بهار در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد طی سالهای 1391، 1392 و 1393 به ترتیب 280، 185 و 86 مورد المان با مشارکت هنرمندان در این شهر ساخته شد.
روند نزولی ساخت و نصب المان ها در شهر مشهد طی این سال ها همانگونه که در آغاز این حرکت توجه عمومی را به خود جلب کرده بود سبب ایجاد پرسش در میان شهروندان و مسافران مشهد برای واکاوی چرایی رو به ضعف رفتن این اقدام مثبت نیز شد.طی چهار سال گذشته پیشرو بودن مشهد در ساخت المان های نوروزی به‌گونه ای بود که حتی بسیاری از المان های ساخته شده در این شهر به شهرهای دیگر اهدا و یا فروخته می شد و حتی بسیاری از المان ها در سال های بعد نیز مورد استفاده طراحان شهرهای دیگر قرار می گرفت.
با این وجود آمارها نشان می دهد مشهد اخیرا جایگاهی مناسب در بین شهرهای کشور در حوزه ساخت المان های مناسب و طراحی مناسب شهری نداشت و شهرهایی از جمله تبریز، اصفهان، تهران، رشت، بجنورد و شیراز وضعیت بسیار بهتری را در این زمینه تجربه کردند.

دبیرخانه دائمی باشدpic1
حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی در جمع خبرنگاران در ارتباط با طرح استقبال از بهار ۹۴ اظهار کرد: در حوزه استقبال از بهار نسبت به سال گذشته شاهد رشد و ارتقا بودیم. وی افزود: امسال نیز متاسفانه دوستان ما دبیرخانه را دیر راه‌اندازی کردند و فرصت فراخوان نیز بسیار محدود بود و ما در نخستین جلسه کمیسیون فرهنگی در سال ۹۴ توصیه کردیم که دبیرخانه به صورت دائمی تشکیل شود.
اخلاقی با بیان اینکه استقبال از بهار امسال نسبت به سال گذشته از محتوای بهتری برخوردار بود، گفت: اما به نظر من ایراد استقبال از بهار این بود که امسال هم به چشم مردم نیامد و ما این موضوع را در نخستین جلسه بررسی به دوستان خود در معاونت فرهنگی منتقل کردیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد بیان کرد: البته دوستان ادله خاصی دارند که به نظر ما برخی از آن‌ها توجیه‌ناپذیر است و امیدوارم در سال آینده این مشکلات حل شود، البته امسال محدودیت‌هایی در طرح استقبال از بهار داشتیم و نوروز همزمان با ایام فاطمیه بود. وی با اشاره به بحث داوری‌ها در المان‌های نوروزی نیز اظهار کرد: توصیه شده در سال آینده علاوه بر داوران تخصصی مخاطبان نیز نظر خود را در ارتباط با المان مشخص اعلام کنند.

درگذشته آزادی عمل بیشتر بود
یکی از مجسمه سازان مطرح خراسان رضوی نیز در ارتباط با نحوه ساخت و جانمایی المان های نوروز 94 در مصاحبه با ایرنا گفت: در سال های گذشته هنرمندان با آزادی عمل بیشتری روبه رو بودند و شهرداری مشهد از آثار آنها استقبال می کرد.
صالح موسویان با انتقاد نسبت به آثار برگزیده برای ساخت المان ها افزود: ۷۰ داور آثار هنرمندان را بررسی کردند اما بسیاری از این داوران اصلا با المان ها آشنا نبوده و فضای شهر مشهد را درک نکرده بودند، بر همین اساس بسیاری از نظرات توسط مسئولان شهری به صورت خاص ارائه
می شد. وی مدعی شد: مشارکت پایین هنرمندان با فعالیتهای فرهنگی شهرداری مشهد موجب نارضایتی مردم شده زیرا بسیاری از شهروندان از المان های امسال رضایت ندارند.
این مجسمه ساز بر این اعتقاد است که مشهد جایگاه برتر خود را در حوزه ساخت المان ها و زیباسازی شهری از دست داده است.
موسویان با تاکید بر اینکه باید پژوهشکده ای مناسب در حوزه ساخت المان ها در مشهد دایر شود افزود: برگزاری کارگاه های تخصصی و تاسیس پژوهشکده ای مناسب برای ساخت المان های نوروزی در مشهد می تواند بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه را حل کند.
همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در این باره به فارس گفت: به نظر من ایراد استقبال از بهار این بود که امسال هم به چشم مردم نیامد و ما این موضوع را در نخستین جلسه بررسی به معاونت فرهنگی شهرداری مشهد منتقل کردیم.