4 کرسی؛ سهم خراسان رضوی در کمیسیون‎های اقتصادی

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- حدود سه هفته از آغاز به کار مجلس دهم می‎گذرد و بعد از انتخاب اعضای هیأت رئیسه دائم، نوبت به تعیین تکلیف اعضای ۱۳ کمیسیون تخصصی و ۲ کمیسیون خاص رسیده است و اعضای این کمیسیون‎ها نیز سرانجام تعیین شدند؛ وضعیت حضور ۱۸ نماینده خراسان رضوی در این کمیسیون‎های تخصصی مشخص شده و نمایندگان این استان در ۶ کمیسیون تخصصی مجلس حضور دارند که از این تعداد دو کمیسیون تخصصی مرتبط با مباحث اقتصادی است. کمیسیون صنایع و معادن یکی از کمیسیون‎هایی است که ۳۲ نفر از وکلای ملت برای حضور در آن صف کشیده بودند؛ سه کرسی از ۲۳ کرسی این کمیسیون به نمایندگان خراسان رضوی رسید و سعید باستانی، نماینده مردم تربت‎حیدریه، حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه و رمضانعلی سبحانی‎فر، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی به عضویت در این کمیسیون درآمدند.

همچنین حجت‏الاسلام محمدحسین حسین‎زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، دیگر نماینده خراسان رضوی است که همانند دوره قبل، به عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس درآمده است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی دیگر از کمیسیون‎هایی بود که صف نمایندگان برای حضور در آن طولانی به نظر می‎رسید و در نهایت از ۳۸ متقاضی، ۲۳ نفر به این کمیسیون راه یافتند که در میان آن‎ها سه نفر از نمایندگان خراسان رضوی به چشم می‎خورد؛ هادی شوشتری، نماینده مردم قوچان، جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد و کلات و هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه سه نماینده خراسان رضوی حاضر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی،رضا شیران خراسانی و نصرا... پژمانفر، نمایندگان مردم مشهد و کلات به ترتیب به کمیسیون های بهداشت و درمان، اجتماعی و فرهنگی رفتند. بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در کمیسیون بهداشت و درمان و احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند. حضور چهار نماینده خراسان رضوی در دو کمیسیون تخصصی مرتبط با مباحث اقتصادی بهانه‎ای شد تا بار دیگر سراغی از فعالان بخش خصوصی بگیریم و از آن‎ها بخواهیم مطالبات خود را از نمایندگان استان در خانه ملت مطرح کنند.

ناکارآمدی برنامه‏های موجود برای صنایع

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در گفت‏وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه باید بپذیریم در حال حاضر وضعیت صنعت مطلوب نیست، اظهار می‎کند: اولین درخواست صنایع از نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع، برنامه‎ریزی درست برای صنعت است. امیرمهدی مرادی انجام مطالعات را گام اول در مسیر تدوین برنامه جامعی برای صنعت می‎داند و خاطرنشان می‎کند: در سال‎های گذشته زحمات بسیاری برای انجام مطالعات کشیده شده اما در نهایت می‏بینیم این برنامه‏ریزی‎ها چندان مطلوب نیست بنابراین باید در برنامه‌ها بازنگری اساسی داشته باشیم.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با اشاره به اینکه شاید دلیل ناکارآمدی برنامه‎ها، نبود دانش کافی برای انجام مطالعات پیش از برنامه‎ریزی است، خاطرنشان می‎کند: تلاش و فعالیت بخش خصوصی و دولتی منجر به برنامه‏ریزی مطلوبی نشده است؛ گروه‏های تحقیقاتی بین‏المللی وجود دارند که می‏توانند مطالعات لازم را در این زمینه انجام دهند و وضعیت موجود را بررسی و تحلیل کنند و برنامه‏ای برای آینده صنعت ارائه دهند. وی با تأکید بر اینکه باید برای صنعت یک برنامه فراجناحی و فراسیاسی داشته باشیم، تصریح می‎‏کند: وضعیت صنایع ما به اندازه‏ای بغرنج است که تمام تلاش فعلی مسئولان استان سر پا نگهداشتن صنایع است و این امر اولویت فعلی ماست و برنامه‎ای برای آینده نداریم.

حضور نمایندگان لازم اما کافی نیست

مرادی با بیان اینکه انجام این مطالعات توسط تیم‏های تحقیقاتی بین‏المللی بودجه کلان ملی را می‏طلبد، عنوان می‏کند: انتظار ما از نمایندگان استان حاضر در کمیسیون صنعت این است که تصویب و تخصیص این بودجه را پیگیری کنند.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه می‎دهد: ارتباط مستمر نمایندگان مجلس با تشکل‎های بخش خصوصی به ویژه نمایندگان حاضر در کمیسیون صنایع از دیگر انتظارات ماست؛ ارتباط نمایندگان مجلس با تشکل‎ها‎‎ی صنعتی تاکنون بسیار ضعیف بوده است؛ نمایندگان باید این ارتباط را تقویت و از این طریق اطلاعات کافی را درباره مشکلات موجود صنایع کسب کنند. وی معتقد است: حضور نمایندگان استان در کمیسیون صنایع لازم است اما کافی نیست؛ نمایندگان باید ارتباط خوبی با درون صنعت داشته باشند و از این طریق در جریان نیازهای این صنایع قرار بگیرند و مطالبات آن‎ها را پیگیری کنند.

ضرورت ارتباط تنگاتنگ با بخش خصوصی

عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در این باره با اشاره به اینکه انتظار می‎رفت با توجه به مشکلات موجود در حوزه صنعت و اقتصاد استان، حداقل نیمی از نمایندگان خراسان رضوی در کمیسیون‏های اقتصادی مجلس دهم حضور داشته باشند، به «دنیای اقتصاد» می‎گوید: اولین مطالبه بخش خصوصی ارتباط تنگاتنگ نمایندگان مجلس با تشکل‎های بخش خصوصی است.

حسین متین‎راد با بیان اینکه گزارش‎های ارائه شده از سوی دستگاه‎های دولتی درباره صنایع معمولا با ملاحظاتی همراه است، تصریح می‎کند: نمایندگان می‎توانند اطلاعات خود را از وضعیت صنایع و مشکلات آن‎ها از طریق ارتباط با این تشکل‎ها کسب کنند و در نتیجه تصمیم‎سازی از این طریق، بهتر و مؤثرتر خواهد بود.

عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی تأکید می‎کند: نمایندگان استان در کمیسیون صنایع باید وضعیت فعلی استان را به دقت بررسی و مشکلات را شناسایی کنند و سپس در راستای رفع این مشکلات و بهبود وضعیت گام بردارند؛ در حال حاضر مهم‏ترین مشکلات صنایع به سیستم بانکی، نظام مالیاتی، صادرات و واردات و ... مربوط می‎شود.

متین‏راد با تأکید بر اینکه در وضعیت اقتصادی خاصی به سر می‎بریم و شرایط خاص نیازمند تصمیمات خاص است، خاطرنشان می‎کند: نمایندگان باید برخی قوانین را که برای شرایط عادی تصویب شده است، در شرایط خاص اقتصادی موجود بازنگری و اصلاح کنند؛ قوانین مخل و مزاحم تولید باید شناسایی و اصلاح شوند.

اصلاح قوانین ضد رونق

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی هم در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» برقراری ارتباط تنگاتنگ با تشکل‏های بخش خصوصی را نخستین مطالبه از نمایندگان به‌ویژه نمایندگان کمیسیون صنایع برمی‎شمارد و اظهار می‏کند: در دوره‎های گذشته مجلس، نمایندگان با بخش خصوصی ارتباط چندانی نداشتند. مجتبی بهاروند با بیان اینکه نبود این ارتباط تنها تقصیر نمایندگان نیست، خاطرنشان می‏کند: تا زمانی که نمایندگان با بخش خصوصی ارتباط نداشته باشند، نمی‏توانند در جریان مشکلات آن‎ها قرار بگیرند. وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد صنایع خراسان رضوی در اختیار بخش خصوصی است، تصریح می‎کند: درحال حاضر واحدهای اقتصادی به‌دلیل رکود حاکم بر اقتصاد، وضعیت خوبی ندارند و انتظار می‎رود نمایندگان مجلس به‌دنبال اصلاح قوانین ضدرونق و ضدتولید باشند و قوانینی تصویب کنند که با اجرای آن‏ها خصوصی‎سازی به معنای واقعی انجام شود تا از این طریق رونق اقتصادی را شاهد باشیم.

تقویت بعد نظارتی مجلس

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه اولین باری است که سه نماینده از استان به عضویت در کمیسیون صنایع مجلس درآمده‏اند، می‎گوید: این امر را به فال نیک می‏گیریم و امیدواریم حضور این نمایندگان و ارتباط آن‌ها با بخش خصوصی منتج به نتایج مثبت شود. فیروز ابراهیمی به این نکته نیز اشاره می‏کند که نمایندگان مجلس نباید هیچ‏گاه خود را بی‎نیاز از مشورت با فعالان اقتصادی و تشکل‏های بخش خصوصی بدانند و می‏افزاید: پیشنهاد می‎کنم نمایندگان استان در کمیسیون صنایع، مشاورانی از بخش خصوصی داشته باشند تا از این طریق در جریان مشکلات بخش خصوصی قرار بگیرند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید بر اینکه باید از فضای موجود فاصله بگیریم و به سمت فضای واقعی پیش برویم، خاطرنشان می‎کند: مجلس باید بُعد نظارتی خود را تقویت کند. ابراهیمی با اشاره به اینکه طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته، صنعت به استفاده از تکنولوژی شرق آسیا سوق داده شده است، تصریح می‎کند: این امر باعث آسیب به صنعت ما شده است زیرا این تکنولوژی راندمان و بهره‎وری لازم را ندارد؛ امیدواریم پس از برجام و عادی شدن مراودات، در این بخش تجدیدنظر جدی صورت گیرد.

همسان‎سازی هزینه‏های تولیدبا سایر کشورهای منطقه

ابراهیمی همسان‎سازی هزینه‏های تولید در داخل کشور با سایر کشورهای منطقه را از دیگر مطالبات بخش خصوصی برمی‏شمارد و تصریح می‎کند: باید برای تولیدکنندگان داخلی شرایط رقابت با سایر تولیدکنندگان منطقه فراهم شود و هزینه‏های سربار تولید در داخل کاهش یابد و انتظار می‎رود نمایندگان کمیسیون صنایع این امر را پیگیری کنند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه مبارزه با پدیده قاچاق کالا از دیگر مطالبات بخش خصوصی از نمایندگان مجلس است، می‎گوید: در دولت قبل، طرح هفت‏گانه‏ای مطرح شد که تنها بند مربوط به هدفمندسازی یارانه‎های آن اجرا شد؛ این طرح شامل بندهای دیگری ازجمله اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام تولید و ... است و برای قرار گرفتن اقتصاد در مسیر درست، باید سایر بندهای آن نیز اجرا شود.

4 کرسی؛ سهم خراسان رضوی در کمیسیون‎های اقتصادی