با توجه به تحول و دگرگونی ایجاد شده در صنعت بیمه کشور و نیز اهتمام و توجه دولت به تحول در صنعت بیمه ضرورت ایجاد و تشکیل سازمانی مردم نهاد، متشکل از متخصصان حرفه ای، به شدت احساس می شد.
خصوصی سازی، واگذاری شرکت‌های دولتی، آزادسازی تعرفه‌ها، گسترش سریع تقاضای بیمه و نیز تحولات فزاینده بوجود آمده در این صنعت، لزوم حضور و ایجاد یک انجمن حرفه‌ای کارآمد را به جهت پاسخگویی به الزامات شرایط موجود بیش از پیش طلب می کرد. در این میان درگیری دولتمردان به مسائل اجرایی کشور، برخی از کارکردها را به فراموشی می سپرد لذا وجود نهادهایی که بتوانند حوزه‌های مورد غفلت واقع شده را پوشش دهند به صورت قابل توجهی ضروری به نظر می رسید. این عوامل سبب شد تا عده ای از فعالان بیمه ای به منظور توسعه توان حرفه‌ای صنعت بیمه، برای اولین بار تصمیم به ایجاد انجمنی در صنعت بیمه بگیرند و با صیانت از نقش و جایگاه مجموعه صنعت بیمه، خلا های موجود را تا حدودی مرتفع نمایند.
انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه از دی‌ماه سال ۱۳۹۱ تأسیس شد و مؤسسین آن از افراد با سابقه و پیشکسوتان این صنعت دعوت نمودند تا به عضویت این انجمن نائل آیند. همچنین عده ای دیگر نیز از میان جوانان متخصص در این حرفه انتخاب شدند و به عضویت انجمن حرفه ای در آمدند که به جرات میتوان گفت همگی آنها آینده صنعت بیمه هستند.
بدین سان همکاری با دستگاه‌های دولتی به ویژه بیمه مرکزی به منظور وضع قوانین باثبات‌تر و سامان یافتن فضای کسب و کار در رأس فعالیت‌های انجمن حرفه ای صنعت بیمه قرار گرفت. تربیت افراد فرهیخته در این صنعت، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای نیز از دیگر برنامه های اجرا شده در انجمن حرفه ای است.
تالیف و گردآوری کتاب‌ها و جزوات آموزشی و ثبت اولین کتاب توسط انجمن حرفه ای صنعت بیمه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان «مفاهیم و اصول بیمه»، ایجاد دپارتمان‌های تخصصی با کمک اعضاء به منظور بررسی مسائل مبتلابه صنعت، ایجاد یک بانک اطلاعاتی و استفاده از فضای مجازی و اقدام به منتشر نمودن دانش تولید شده در این فضا جهت استفاده عموم علاقه‌مندان، برگزاری اجلاس سالیانه با حضور متخصصان بیمه و مسئولان سیاستگذار کشور و نیز شرکت‌هایی که از خدمات بیمه استفاده می‌کنند و تشکیل کارگروه هایی در اجلاس های مذکور به منظور رساندن صدای اهالی بیمه به گوش سایر صنایع نیز از برنامه های آتی این انجمن تخصصی می باشد.
با توجه به نقش انجمن ها در تنظیم مقررات هر صنعت و هدایت مقرات توسط سازمانهای تنظیم کننده درصورت بروز مشکلات در قوانین و مقررات در صنعت بیمه خلاء چنین نهادی احساس می شد که با درایت صاحبنظران این حوزه و تلاش مستمر آن ها، این انجمن در صنعت بیمه، بالاخره پس از گذشت ۷۰ سال ایجاد شد.
امید است که با حمایت بیمه مرکزی و پیشکسوتان این صنعت، شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این نهاد تازه تاسیس باشیم.