رخوت پاییزی خودرو
برگ‌ریزان پاییزی در شرایطی آغاز شده که سردی و بی‌رمقی آن بیش از هر بازاری، بازار خودرو کشور را فراگرفته است. هر چند پیش‌بینی می‌شد که با اوج‌گیری تولید در شرکت‌های خودروساز رونق بار دیگر بر بازار خودرو حاکم شود اما ظاهرا تمایلی به خرید از سوی مشتریان احساس نمی‌شود.حال اینکه چرا مشتریان با توجه به عرضه کم و تقاضای بالا در سال گذشته و به تبع آن دلال گری در بازار خودرو به دنبال تقاضای خود بودند اما در شرایط فعلی که عرضه متناسب با تقاضا شده‌ از بازار خودرو رویگردان هستند، پرسش‌های قابل طرح در این زمینه است. این در شرایطی است که کارشناسان دلیل این افت خرید و فروش را در افزایش قیمت خودرو یا بلاتکلیفی مشتریان می‌خوانند.در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران بازار معتقدند که مشتریان هنوز به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودروسازان اطمینان ندارند و هنوز در انتظار معجزه‌ای برای کاهش قیمت‌ها هستند.در این بین برخی کاهش نرخ ارز و همچنین استفاده خودروسازان از ارز مرجع را دلیلی بر کاهش هزینه تولید می‌خوانند و امید دارند که شاید وزارت صنعت بتواند با توجه به نارضایتی عمومی از قیمت‌ها نسبت به این امر اقدام کند. از سوی دیگر خودروسازان معتقدند که افزایش قیمت و فروش اموال مازاد توانسته تولید را باردیگر به مسیر اصلی خود هدایت کند؛ چرا که با توجه به تورم عمومی و همچنین افزایش هزینه‌های تولید و الزام به جبران زیان‌های دو سال گذشته، شرکت‌های تولیدی به تنهایی قادر به ادامه حیات نبودند.
در هر حال مشتریان آغازین روزهای فصل پاییز را در حالی پشت‌سر می‌گذارند که بازار خودروی کشور نیز مانند این فصل، زرد و کرخت به‌نظر می‌رسد و بی‌میلی مشتریان به خرید خودرو همچنان ادامه دارد.
در این بین برخی از دست‌اندرکاران بازار بی‌رونقی بازار خودرو در فصل پاییز را طبیعی می‌خوانند و تاکید دارند که این وضعیت روالی معمول در فصل پاییز است حال آنکه این بازار مدت‌ها است مشتریان زیادی را به خود نمی‌بیند و حتی در تابستان نیز که معمولا خرید خودرو اوج می‌گرفت، مشتریان باز هم سراغ چندانی از فروشندگان خودرو نگرفتند.
این در شرایطی است که قیمت‌ها نیز همچنان ثابت مانده و قهر مشتریان با بازار خودرو هم نتوانسته منجر به کاهش قیمت‌ها شود. بر این اساس طی روزهایی که از پاییز سپری شده، اگرچه افت و خیزی ۵۰۰ هزار تومانی نصیب بازار خودرو شد، اما از اواسط هفته جاری قیمت‌ها تغییر خاصی را به خود ندیده و به نوعی ثابت مانده‌اند.
جدا از رخوت پاییزی، همان‌طور که گفته شد بلاتکلیفی نیز بازار را با سردی مواجه کرده است.در این زمینه یک دست‌اندرکار صنعت خودرو معتقد است که مشتریان هنوز هم بلاتکلیف بوده و نسبت به آینده قیمت خودروها مطمئن نیستند. به‌عبارت بهتر، ازآنجاکه قیمت خودرو طی حدودا دو سال گذشته همواره دستخوش تغییر شده و حواشی زیادی دامان آن را گرفته است، آینده شفافی از بازار پیش روی مشتریان نیست و آنها نمی‌دانند اگر در شرایط فعلی خودرو بخرند بهتر است یا در آینده.
این دست‌اندرکار بازار معتقد است که مشتریان به‌دلیل آنکه منتظر اتفاقات بهتری در آینده هستند و گمان به کاهش قیمت خودروهای داخلی می‌برند، فعلا تمایلی به خرید‌و‌فروش خودرو ندارند و این در شرایطی است که کاهش قیمت‌ها بسیار بعید به‌نظر می‌رسد.
در این شرایط، هر چند مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو ماه گذشته بارها بر قطعی شدن قیمت‌ خودرو تاکید کرده‌اند اما مشتریان به دلیل خلف وعده‌ آنها هنوز با تردید به قیمت‌های فعلی نگاه می‌کنند. البته برخی دیگر از کارشناسان همان‌طور که گفته شد دلایل بی‌میلی مشتریان به خرید خودرو را افت قدرت خرید آن می‌دانند و معتقدند این موضوع در کنار افزایش قیمت‌ها، امکان خرید خودرو را از بسیاری از مشتریان سلب کرده است. در این شرایط البته بانک مرکزی پیشنهاد افزایش وام خودرو از هفت میلیون به 15 میلیون تومان را ارائه کرده تا از این راه قدرت خرید مردم در بازار خودرو افزایش یابد.
این پیشنهاد البته باید در شورای پول و اعتبار مطرح شود و در صورت موافقت این شورا، وام ۱۵ میلیونی در اختیار مشتریان بازار خودرو قرار خواهد گرفت.
به اعتقاد کارشناسان، وام 15 میلیونی در صورتی که کاملا صرف خرید خودرو شود و چند 10 هزار نفر از مشتریان را پوشش بدهد، می‌تواند محرک خوبی برای بازار خودرو کشور باشد؛ هرچند در کنار آن می‌توان از اهرم‌های دیگری نیز برای تکان دادن بازار استفاده کرد. به‌عنوان مثال، تقویت لیزینگ‌ها می‌تواند تاثیر بزرگی بر انگیزه مشتریان برای خرید خودرو بگذارد، چه آنکه لیزینگ‌ها امکان خرید قسطی خودرو را آن هم در روزهایی که نقدینگی و قدرت خرید جامعه پایین است، فراهم می‌آورند.