چگونه با افکار خود به اضطراب خود می‌افزاییم؟

میترا فتحی
مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
info@MitraFathi.com

بخشی از اضطراب ما به افکار ما مربوط می‌شود. برخی از افکار ما تولیدکننده اضطراب هستند. اینکه چه افکاری را در طول شبانه روز در سر می‌پرورانید، موضوع بسیار مهمی در مدیریت اضطراب است. شما با تغییر فکر خود می‌توانید اضطراب و نگرانی را کاهش دهید اما نکته قابل توجه این است که به جای گفتن جملاتی نظیر «نمی‌توانم افکارم را تغییر دهیم، هر چه تلاش می‌کنم موفق نمی‌شوم.»، از حمایت یک مشاور کاردان استفاده کنید تا بتوانید با اراده قوی‌تر این اقدام بزرگ را انجام دهید. لطفا دست روی دست نگذارید و از همین حالا اقدام کنید. تمام انسان‌های روی زمین قادر به تغییر افکار خود هستند، فقط اگر بخواهند و اراده کنند. در این مقاله می‌خواهیم به پنج فکر منفی که باعث تولید و تشدید اضطراب در شما می‌شوند اشاره کنیم:

1. هرگز نباید شکست بخورم. یکی از افکاری که کامل‌گرایی را در ما تقویت می‌کند و باعث ایجاد اضطراب در ما می‌شود این دیدگاه غلط است که فکر می‌کنیم هرگز نباید شکست بخوریم. از این رو، یا با وسواس زیادی کاری را انجام می‌دهیم یا اینکه از انجام کار‌ها، از ترس شکست خوردن، فرار می‌کنیم. اینکه برخی از افراد باور دارند که هرگز نباید شکست بخورند، باوری بسیار اشتباه و غیر واقعی است. شما می‌توانید این دیدگاه غلط را تغییر دهید. فقط روزی ده دقیقه زمان بگذارید و طی این مدت این باور را به خود دهید که «مسیر موفقیت، پر از شکست است. شکست‌های ما راه موفقیت را به ما نشان می‌دهند. اگر کسی به سوی موفقیت می‌رود و شکست متوجه او نمی‌شود، قطعا باید به مسیر خود شک کند.» دیدگاه‌تان را درباره «شکست» تغییر دهید.

2. من هرگز نباید اشتباه کنم. این باور هم کامل‌گرایی و هم وسواس را به‌وجود آورده و تشدید می‌کند. باور اینکه هرگز نباید اشتباه کنید یکی از بزرگ‌ترین باور‌های غلط و غیر واقعی است که اضطراب شدیدی را در شما به‌وجود می‌آورد. همچنین، این باور باعث می‌شود که قضاوت دیگران برایتان بسیار مهم شود. علاوه بر این، خجالت را در شما تقویت می‌کند. واقعیت می‌گوید که «همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند زیرا آگاهی انسان‌ها کامل نیست. همه انسان‌ها باید اشتباه کنند تا درس بگیرند و بزرگ شوند. هیچ انسانی در دنیا نیست که اشتباه نکند. شما حق اشتباه کردن را دارید!» دیدگاه‌تان را تغییر دهید. شما اگر خلاف قوانین دنیا حرکت کنید، بیمار می‌شوید. این باور که هرگز نباید اشتباه کنید هم خلاف واقعیت جاری است.

3. برای اینکه ارزشمند باشم همه باید مرا تایید کنند. باور غلط سوم این است که ارزشمند بودن خود را به تایید دیگران گره بزنیم و فکر کنیم زمانی ارزشمند هستیم که دیگران ما را تایید کنند و عدم تایید دیگران یعنی ارزشمند نبودن ما! اینجا نوعی وابستگی را میان فرد با دیگران مشاهده می‌کنیم. افرادی که عزت نفس ناسالم دارند عموما احساس ارزشمند نبودن داشته و سعی می‌کنند این کمبود را توسط دیگران جبران نمایند. برای تمرین می‌توانید کار‌هایی را انجام دهید که دیگران شما را تایید نکنند. با این کار شما وارد ترس خود از تایید نشدن می‌شوید اما از آن جایی که رهایی از تایید طلبی مستلزم متعادل‌سازی تیپ‌های شخصیتی شما است، بهتر است که از یک متخصص کمک بگیرید.

4. همه چیز باید طبق تعاریف و چارچوب‌های من باشد. چهارمین باور اشتباه که اضطراب را در ما به‌وجود آورده و تشدید می‌کند این باور است که همه چیز باید آنطور که من می‌گویم و می‌خواهم باشد. این یک توقع است و توقع در ما دیکتاتوری ایجاد می‌کند. اینکه ما دائما توقع داشته باشیم جهان باب میل ما بچرخد و آدم‌ها طبق چارچوب‌ها و میل ما رفتار کنند، در حقیقت خود را برای رنجی عظیم آماده کرده‌ایم. دنیا قوانین خود را دارد و طبق قوانین جاری است و به اینکه چارچوب‌های ما چه هستند اهمیتی نمی‌دهد و زمانی که ما متوجه می‌شویم خواسته ما انجام نشده است دچار اضطراب و نگرانی می‌شویم.

5. اگر دیگران را تحت تاثیر قرار ندهم مرا دوست نخواهند داشت. باور اشتباه پنجم این است که فکر کنیم برای دوست داشتنی بودن باید سرسختانه تلاش کنیم و دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم. جالب است بدانید که برای دوست‌داشتنی بودن لازم نیست کاری انجام دهید، فقط کافی است خودتان را کشف کرده و خودتان باشید، همچنین، نحوه برقراری ارتباط موثر را یاد بگیرید. مهم است که بدانید شما هر کاری هم انجام دهید، همیشه عده‌ای هستند که به هر دلیلی شما را دوست نخواهند داشت. مهم است که بدانید شما مسوول احساسات دیگران نیستید. شما مسوول رعایت حال دیگران و آسیب نرساندن به آنها هستید اما مسوولیت اینکه چه احساسی را می‌خواهند داشته باشند بر عهده شما نیست. تغییر افکار یکی از راه‌های کاهش اضطراب است. برای کاهش برخی از اضطراب‌ها باید روش‌های دیگر را امتحان کنید. فراموش نکنید که در تغییر افکار چیزی به نام «نتوانستن» وجود ندارد، فقط کافی است که اراده کنید و کمک بگیرید تا به مرور آنها را تغییر دهید.

چگونه با افکار خود به اضطراب خود می‌افزاییم؟

چگونه با افکار خود به اضطراب خود می‌افزاییم؟