ایران 200 هزار واحد مسکونی در عراق می‌سازد
دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق از حضور شرکت های ایرانی در ساخت واحدهای مسکونی در کشور عراق خبر داد و گفت:
ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در دستور کار دولت عراق قرار دارد که از این میزان احداث ۲۰۰ هزار واحد به شرکت های ایرانی واگذار شده است.
رستم قاسمی با اشاره به رایزنی ایران برای ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکونی در عراق گفت: در سال ۲۰۱۴ بودجه این کشور ۱۴۷میلیارد دلار است که ایران نیز باید بتواند سهم مناسبی از آن را به خود اختصاص دهد.
مشاور معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران از نظر منابع هیدروکربنی از جمله کشورهای غنی است که در عین حال با ۱۵همسایه مرزهای طولانی دارد. به نظر می رسد این موقعیت جمهوری اسلامی ایران را ممتاز کرده است. وی تصریح کرد: هم اکنون مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده اند و ایران برای رسیدن به توسعه پایدار باید هر چه سریع تر این سیاست ها را عملیاتی کند.
به گفته رستم قاسمی، ابلاغ این سیاست ها با توجه به مزیت هایی که در ایران وجود دارد، باید کشورمان را به تولید صادرات محور برساند. وی خاطرنشان کرد: عراق کشوری است که در گذشته از اقتصاد پر رونقی برخوردار بوده و هم اکنون نیاز به توسعه و بازسازی دارد و ایران باید در این بازسازی نقش آفرینی کند.
ادامه از صفحه اول - مشاورمعاون اول رئیس جمهور ادامه داد: تلاش می کنیم تا برخی موانع پیش رو در راه توسعه تجارت با عراق را برداریم و به دنبال توسعه حضور خود در این کشور هستیم.
رستم قاسمی افزود: بودجه عراق هم اکنون در مسیر بازسازی این کشور قرار دارد که از این فرصت شرکت های ایرانی باید استفاده بهینه را ببرند.
وی با بیان اینکه بازسازی جدی کشور عراق هنوز شروع نشده است، اظهار داشت: بازار عراق یک بازار طولانی مدت و مستمر است که باید شرکت های ایرانی با شاخصه های کیفیت، سرعت و قیمت مناسب در آن حضور یابند تا این بازار را از آن خود کنند.
ساختار کنونی عراق نیازجدی به بازسازی دارد و این موضوع زمینه بسیار خوبی برای حضور شرکت های ایرانی در حوزه های مختلف است.
وی افزود: بخش خصوصی باید ضمن حضور جدی در بازار عراق، نه تنها موقعیت خود را در این کشور تثبیت کند، بلکه باید در جهت توسعه آن نیز بکوشد.
دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با اشاره به برخی از لایه های پایینی در حکومت عراق که مانع حضور ایرانی ها در این کشور می شوند، گفت: باید این موانع را با تدبیر هر چه سریعتر ازمیان برداریم، ضمن اینکه هم اکنون ایرانی ها در بازار عراق حضور خوبی ندارند و باید تحول جدی در این بخش صورت گیرد.
مشاور معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه برخی از تجار و فعالان اقتصادی ایران به بازار عراق به عنوان یکبار مصرف نگاه می کنند، تصریح کرد: این نگاه، مانعی برای حضور در بازار عراق شده و تغییر این رویکرد ضروری و الزامی است.
قاسمی، با اشاره به خرابی‌های گسترده در عراق و ضرورت بازسازی در این کشور بر این نکته تاکید کرد که از نظر سیاسی به دلیل ارتباط ایران با دولت عراق، بستر مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی در این کشور به وجود آمده که امید است با نفوذ بیشتر، تثبیت این بازارها را به دنبال داشته باشیم.