اولین و قدیمی‌ترین شرکتی که در گروه صنعتی سدید تاسیس شد . شرکت لوله و تجهیزات سدید بود و مدیر عامل این شرکت نیز در حال حاضر یکی از مدیران با سابقه این مجموعه بشمار می رود با وی در خصوص تاریخچه شرکت، نوع فعالیت آن و دستاورد‌هایی که داشته گفت و گویی داشتیم که در پی می‌آید:
سوابق شغلی و تحصیلی خود را شرح دهید و از چه زمانی مسولیت این واحد عظیم صنعتی را پذیرفتید؟
ازسال ۱۳۶۳پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر درمعاونت صنایع جهاد سازندگی مشغول به کارشدم. حضور من درگروه صنعتی سدید به حدود ۱۸ سال پیش برمی‌گردد که ابتداء درمسئولیت معاونت پشتیبانی شرکت سداد ماشین و سپس به عنوان مشاور مدیرعامل شرکت لوله وتجهیزات سدید و درادامه مدیرکارخانجات این شرکت و از سال۱۳۹۰ تابه حال درسمت مدیرعامل انجام وظیفه می‌نمایم.
لطفا به اختصار در مورد نوع فعالیت و اینکه در حال حاضر این واحد صنعتی چه محصولاتی و با چه حجمی تولید دارد، بفرمائید؟
این شرکت درسال ۱۳۷۳ باعنوان شرکت لوله و پروفیل به عنوان یک شرکت مستقل تاسیس شد و درسال ۱۳۸۳ با ورود به بازار بورس اوراق بهادار به نام شرکت لوله وتجهیزات سدید تغییرنام یافت .
کارخانه‌های این شرکت درسه بخش اسپیرال یک و اسپیرال دو و همچنین پوشش داخلی وخارجی فعالیت می‌کند . هدف از تاسیس این کارخانه تولید انواع لوله‌های قطوربه روش اسپیرال تا قطر۱۲۶ اینچ جهت انتقال نفت،گاز، آب و پایل‌های بکاررفته دراسکله‌ها است همچنین صدور این فرآورده‌ها به خارج ازکشور و واردات مواداولیه در دستورکار این شرکت قراردارد، این شرکت دارای تمامی‌گواهینامه‌های سیستم مدیریت کیفیت مورد نیاز است. تولیدات این شرکت عبارتند از: تولیدلوله فولادهای ، ازجنس St ۳۷ تا X۷۰ با ضخامت ۳/۶ الی ۴/۲۵ میلی‌متر و قطر۳۰۰ تا۳۲۰۰ میلی‌مترباظرفیتی بالغ بر۳۰۰هزارتن درسال . پوشش داخلی اپوکسی بدون حلال با ظرفیتی بالغ بر ۰۰۰/۱۰۰۰ مترمربع درسال . پوشش سه لایه خارجی با ظرفیتی حدود ۰۰۰/۰۰۰ ۳ مترمربع درسال . پروژه‌های اجراء شده درشرکت عبارتند از:
الف - اجراء بیش از۲۷ پروژه عظیم گازرسانی به تمامی ‌استان‌های کشور به‌طول ۱۸۵۰ کیلومتر .
ب - اجراء بیش از۴۱ پروژه آبرسانی به تمامی ‌استان‌های کشور به طول ۲۱۰۰ کیلومتر .
در طول فعالیت خود با چه مشکلاتی برخورد داشتید و چگونه آنها را پشت سر گذاشتید؟
درسال ۱۳۸۶ گروه صنعتی سدید که با بحران بی سابقه ای مواجه شده بود تصمیم به تمرکز مدیریت نقدینگی واصلاح ساختارسازمانی شرکت‌های لوله ساز گرفت به نحوی که اداره آنها بصورت متمرکز توسط هولدینگ انجام پذیرد . لذا مدیران موظف عضو هیات مدیره ظرف مدت کوتاهی ازشرکت‌های لوله سازخارج شدند. ازآنجا که مسئولیت اداره شرکت لوله وتجهیزات به عهده بنده بود ماه‌های پایانی سال درشرایط عدم وجود نقدینگی و اثرات ناشی ازتحولات مدیریتی بسیارماه‌های سنگینی بود که به حول و قوه الهی وبا همدلی همکاران عزیز توانستیم ازآن مرحله عبورکنیم .
با توجه به بحث تحریم‌های بانکی و کمبود مواد اولیه چگونه فعالیت را ادامه دادید؟
ازآنجاکه عمده نیازهای شرکت به مواداولیه خارجی مربوط به پروژه‌های گازرسانی بوده است همزمان با توقفی که دراجرای این پروژه‌ها درمملکت اتفاق افتاد، رویکرد شرکت به فعالیت در پروژه‌های آب رسانی معطوف شد زیرا مواداولیه این پروژه‌ها عمدتاً توسط شرکت فولادمبارکه قابل تأمین است.
با توجه به این امر که تجهیزات و تکنولوژی این واحد صنعتی غالبا قدیمی است،برای فعالیت به مشکلی برنخورید؟
مدیریت مجموعه اسپیرال با برنامه‌ریزی درجهت بروزکردن تجهیزات با استفاده ازسیستم (نگهداری وتعمیرات ) بصورت آنلاین و انجام بازرسی‌های ادواری و همچنین اورهال سالانه وتأمین به موقع قطعات یدکی و استفاده از پرسنل متخصص و فنی توانسته بر این مشکل فائق آید .
چشم انداز فعالیت شرکت لوله و تجهیزات سدید را تشریح نمایید.
با توجه به چشم اندازترسیم شده برای بازارلوله‌های قطور فولادی گاز و براساس سندچشم انداز ۲۰ ساله کشور، صنعت گازجمهوری اسلامی‌ایران می‌بایست درسال ۱۴۰۴ هجری شمسی به سومین تولیدکننده گازدرجهان با سهم ۸ الی ۱۰درصد ازتجارت جهانی و فرآورده‌های گازی تبدیل شود. که به منظورتحقق اهداف ترسیم شده دراین سند ، شرکت ملی گازایران نیاز کشوررا تاپایان سال ۱۴۰۳ ، بطورمیانگین تقریباً یک میلیون وصد هزارتن لوله قطورفولادی برآورد و برنامه‌ریزی نموده است . بنابراین سهم این شرکت ازبازاریادشده می‌تواند ۰۰۰/۳۰۰ تن درسال باشد که رسیدن به این میزان تولید و بدست آوردن سهم واقعی ازبازارتولید لوله‌های آب ، پایل، شمع اسکله ‌ ولوله‌های گاز وپتروشیمی‌چشم‌اندازمدیریت این شرکت می‌باشد . امید است با تخصیص به موقع بودجه‌های پروژه‌های عمرانی به این هدف نزدیک شویم .
در پایان اگر صحبتی دارید بفرمائید .
مجموعاً درسال‌های اخیرحمایت قابل توجهی ازشرکت‌های بزرگ تولیدکننده صورت نگرفته است در واقع همه سازمان‌های دیگرمثل بانک‌ها، دارائی، شهرداری و... با استفاده ازابزارهای قانونی به کارعادی خود ادامه می‌دهند و مطالبات خودرا ازتولیدکنندگان وصول می‌کنند . اما شرکت‌هایی مانند تولیدکنندگان لوله‌های قطورکه با کارفرمایان دولتی و شبه‌دولتی کارمی‌کنند در وصول حجم سنگین مطالبات خودهمواره با مشکل مواجه بوده اند. این شرکت‌ها برای تداوم تولید عموماً ازتسهیلات بانکی استفاده می‌کنند که به واسطه عدم وصول مطالبات خود ازکارفرمایان دولتی و درنتیجه عدم پرداخت به موقع مطالبات بانکی با مشکلات عدیده قانونی وجرائم مالی مواجه می‌شوند نتیجه اینکه هرروزشاهد رشدقارچ گونه بانک‌های مختلف ورکودوبرچیده شدن برخی ازصنایع هستیم.