برند کیمیا

محمد حسین قورچانی
عضو هیات رییسه و مسئول کمیته سیاستگذاری هیات تکواندو استان اصفهان

کیمیا علیزاده به عنوان اولین ورزشکار زن مدال آور ایرانی در تاریخ بازی های المپیک در ریو با گرفتن مدال برنز در وزن 57 کیلوگرم رشته تکواندو توانست خود را در ایران و به خصوص در ورزش تکواندو تاریخ ساز کند. کیمیا که خیلی زود به پدیده تکواندو ایران تبدیل شد، دارای مدال‌های متعدد و گوناگون طلا، نقره و برنز در مسابقات جهانی و داخلی در این چند سال اخیر است. از این رو با توجه به 18 ساله بودن کیمیا و پتانسیل مدال آوری وی در سال های آتی نیاز است توجه ویژه ای به برند شخصی کیمیا در سه حوزه تجاری، اجتماعی و ورزشی داشته باشیم.

المپیک به واسطه بالاترین میزان تماشاگر و درگیری بالای ذهنی که برای تماشاگران در طول مدت کوتاه برگزاری مسابقات و پس از آن ایجاد می‌کند و همچنین به دلیل بالاترین میزان پوشش رسانه ای از یک رویداد جهانی، مورد توجه کشورها، سازمان ها و شرکت های تجاری است. به گونه ای که بیشتر سخنرانی‌های سیاسی، تبلیغات تجاری و حتی زیست محیطی و اجتماعی رنگ المپیک به خود می‌گیرد. المپیک نه تنها یک رویداد ورزشی بلکه یک رویداد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و ازاین رو همه کشورها، سازمانها و شرکت‌های تجاری سعی بر استفاده هرچه بهینه تر از این رویداد دارند و از نام های ورزشکاران حرفه ای در جهت نفوذ و کسب اعتبار نزد مردم استفاده می‌کنند. در بازاریابی شخصی، شرکت‌های تجاری سعی براین دارند تا از اعتبار و نفوذ اسامی این افراد در قبال قراردادهای تجاری برای توسعه محصولات و خدمات خود استفاده کنند.

اما در این میان ورزشکاران حرفه ای پا را فراتر گذاشته و به صورت عمیق تر به مسئله می نگرند و با توسعه برند شخصی سعی بر متمایزسازی خود با استفاده از توانایی ها و نقاط مثبت خود دارند. این‌گونه افراد به خوبی وجه عمومی خود را با خود واقعی شان هماهنگ ساخته و با تمرکز بر ویژگی‌های مثبت موجود در درون شان، خود را از دیگران متمایز می‌سازند و بدین‌گونه برند شخصی خود را به صورت مستمر توسعه داده و از آن به صورت پایدار نگهداری می‌کنند. در کشور ما نیز پس موفقیت‌های ورزشکاران، شرکت های تجاری سعی بر بازاریابی شخصی از این افراد دارند ولی تجربه افراد مختلف نشان داده این بازاریابی ها برای مدتی کوتاه ادامه می‌یابند و اغلب با شکست مواجه می‌شوند. در حالی که در کشورهای خارجی اسامی ورزشکاران برای سال‌های متمادی باقی می‌ماند و ورزشکاران تبدیل به برندی با ثبات می‌شوند. از این رو ضروری است با نگاهی ویژه، برند کیمیا را به عنوان الگویی مناسب از یک برند شخصی موفق، توسعه داد.

نام کیمیا علیزاده به عنوان اولین زن مدال آور ایرانی در بازی‌های المپیک برای همیشه در تاریخ این سرزمین ماندگار می‌ماند و حداقل برای4 سال رکورددار جوان ترین ورزشکار ایرانی دارای مدال المپیک است و با این عناوین،کیمیا توانسته توجه تمامی رسانه ها، افکار عمومی، فعالان اجتماعی و حتی عالی‌ترین مقامات سیاسی را به خود جلب‌کند. اگرچه وی برای به دست آوردن برند کیمیا سالهاست در حال تلاش و گرفتن عناوین و مدال‌های مختلف است ولی در حال حاضر صاحب عنوانی شده که دیگر هیچ کس نمی‌تواند به دست آورد و این عنوان به همراه خصوصیات فردی وی باعث شده است، برند کیمیا، به برندی متمایز و غیر قابل کپی برداری تبدیل شده و به عنوان برندی معتبر و دارای نفوذ مورد توجه شرکتهای تجاری، فعالان اجتماعی و فدراسیون تکواندو جمهوری اسلامی قرار گیرد. نفوذ و اعتبار برند کیمیا حتی می‌تواند از حوزه جغرافیای ایران فراتر رفته و به دلیل اشتراک های فرهنگی، زبانی و نوع پوشش اسلامی به عنوان الگویی برای حضور در میدان‌های ورزشی در بین کشورهای فارسی زبان و مسلمان گسترش یابد. این در حالی است که اگر با نگاهی اجتماعی به برند کیمیا نظاره شود، به وضوح می بینیم وی توانسته است به عنوان الگویی برای جامعه زنان به خصوص نوجوانان تبدیل شود و با عزم خود نشان داده است که بر تمامی مشکلاتی که برای جامعه زنان وجود دارد می توان غلبه کرد و بر قله های افتخار ایستاد و نماد تغییر برای دختران این سرزمین شد.

کیمیا اگر چه آرزوی نسل های قبلی است ولی الگویی است که برای نسل دهه 70 و 80 بالفعل و قابل دسترس شده است. نسلی که سیاستمداران، جامعه شناسان و حتی شرکت‌های تجاری بیشترین مشکل ارتباطی را با آنها دارند و قادر به ارتباط موثر با آنها نیستند. نسلی که فاقد الگوی مشخص داخلی هست و به دلیل گسترش ارتباطات و شبکه های مجازی در معرض الگوهای خارجی و غالبا زرد قرار گرفته است. کیمیا به خوبی از فلسفه تکواندو به عنوان یک سبک زندگی استفاده و تکواندو را به ابزاری برای توسعه اجتماعی تبدیل کرده است. در این میان فدراسیون تکواندو به دلیل ثبات مدیریتی و برنامه ریزی در دهه‌های اخیر توانسته به خوبی خود را با کمترین حاشیه به یکی از برترین فدراسیون‌های کشور تبدیل و با توسعه مستمر خود برای کشور افتخار آفرینی کند. اگرچه نقد عملکرد فدراسیون تکواندو در المپیک ریو خارج از این نوشتار است اما باید در نظر داشت همین یک مدال کیمیا بیشترین تاثیرگذاری را در جامعه ایرانی گذاشته و فدراسیون تکواندو توانسته است با انتخاب یک شعار مناسب برای کیمیا( کیمیای تکواندوی ایران)، برای اولین بار قبل از مسابقات در حوزه روابط موثر با مردم به خوبی عمل کرده و بستری مناسب برای برند کیمیا در ورزش تکواندو فراهم کند. فعالیتی که در عرصه ورزش به ندرت دیده می شود. بنابراین ضروری است در ادامه سیاست ارتباط فعال و موثر با نسل جوان، فدراسیون تکواندو به صورت مستمر خصوصا برای نسل دهه 70 و 80 از این برند استفاده کند و برند کیمیا را به عنوان یک الگو در مدارس توسعه دهد.

فدراسیون تکواندو باید یک برنامه بازاریابی مناسب به همراه برند کیمیا برای سال تحصیلی جدید آماده کند. برنامه ای که نه تنها برند کیمیا را به عنوان یک برند تکواندو نشان می‌دهد بلکه تکواندو را به عنوان ابزاری برای توسعه اجتماعی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی مطرح کند. برای موفقیت برند کیمیا باید بر چندین مسئله توجه داشت: برند کیمیا یک کل به هم پیوسته است به عبارتی برند کیمیا برخاسته از توانمندی‌ها و شخصیت فردی، اجتماعی، ورزشی و شرایط سنی و جنسیتی وی است. لذا جداکردن هر یک از این جنبه ها و ارائه آن به صورت مجزا موجب شکست برند کیمیا می‌شود. از طرفی هرگونه استفاده تجاری از برند کیمیا باید متناسب با دیگر اجزاء تشکیل دهنده برند وی باشد. به طریقی که برند کیمیا باید با محصول و خدمات تبلیغی(تجاری، اجتماعی و ورزشی) و همچنین جامعه مورد هدف تناسب داشته باشد. برای ماندگاری برند کیمیا، باید اجازه داد کیمیا نماینده نسل خود باشد، و از او نخواهیم رفتارها و کارهای فراتر از نسل خودش انجام دهد زیرا اگر وی را غیر قابل دسترس، یا بسیار فراتر از نسل خودش ارائه دهیم، نسل کیمیا نمی تواند با کیمیای خود ارتباط برقرارکند. کیمیا باید کیمیا باشد، نسل کیمیا نیاز به کیمیایی از جنس خود دارد؛ کیمیای دختران ایران، کیمیای تکواندوی ایران.