مسعود یوسفی عضو گروه بانک وبیمه با تایید ولی الله سیف در هیات دولت، نوزدهمین رییس کل بانک مرکزی مشخص شد تا مثلث تیم اقتصادی دولت متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و رییس کل بانک مرکزی کامل شود.
سیف، دانش آموخته دکترای حسابداری از دانشگاه علامه طباطبایی است و نزدیک به سه دهه در بانک‌های تجاری مختلف کشور نظیر ملت، ملی، سپه و... سابقه فعالیت در سطوح بالای مدیریتی داشته است. از این رو در بیان نقاط قوت این انتخاب، به آشنایی عمیق وی از ساختار بانک‌ها اشاره می‌شود و در مقابل، «اقتصاددان نبودن» وی به عنوان یک نقیصه مطرح است. اما فارغ از اینها، به نظر می‌رسد که رییس کل جدید بانک مرکزی با سه چالش مهم در دوران کاری خود مواجه باشد.
نخست بازگرداندن بانک مرکزی به سطح اول کارشناسی و استخراج اطلاعات است که در چند سال گذشته این ماموریت از بزرگ ترین نهاد پولی کشور ستانده شده بود.
دوم چانه‌زنی بر سر تزریق منابع بانکی به بخش تولید است که این روزها در پس مشکلاتی که مثنوی هفتاد من کاغذ است؛ نفس‌های سختی می‌کشد و چشم به حمایت دولتی دارد و به بانک مرکزی نگاهی «قلک مانند» خواهد داشت.
دست آخر سومین چالش، دیپلماسی موثر برای خروج از شرایط کنونی تحریم‌ها است که نقل و انتقال پول را به بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر اقتصاد ایران تبدیل کرده است. آیا سیف، کلیدی برای این سه قفل دارد؟