استراتژی‌های شرکت‌های پیشتاز برای رشد کسب و‌کار

مترجم: آرش جمشیدنژاد

پیش از این اخطارهای فراوانی درباره اینکه تبدیل به یک استارت‌آپ پیشتاز نشوید داده شده است، اما این به آن معنا نیست که چیزی برای یادگیری از این شرکت‌ها وجود ندارد. استارت‌آپی که ارزش آن از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده است، قطعا روش درستی را نیز اتخاذ کرده است. شاید شما آماده زندگی کردن به سبک روس هانمان (یکی از شخصیت‌های مشهور سیلیکون ولی) نباشید، اما قطعا می‌توانید استراتژی‌های بسیاری از استارت‌آپ‌های موفق را در کسب و کار خود به‌کار بگیرید. در اینجا هفت روش مورد استفاده شرکت‌های پیشتاز جهت رشد کسب و کارشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1- استفادهUber از زیرساخت‌های موجود (اوبر یکی از شرکت‌های موفق آمریکایی در زمینه حمل و نقل است)

ارزش اوبر بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این استارت‌آپ را به یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین استارت‌آپ‌های روی کره زمین تبدیل کرده است. این ارزش از طریق پیاده‌سازی یک استراتژی هوشمندانه ایجاد شده است: در هر شهر جدید، این شرکت یک مدیر کل استخدام کرد که با استفاده از یک اپلیکیشن ساده خدمات ماشین سیاه (ارائه خدمات جابه جایی با استفاده از ماشین‌های لوکس مانند لیموزین و بنز) موجود را دنبال می‌کرد تا در زمان فراغت ایجاد درآمد کنند. با استفاده از ایجاد درآمد از خدمات ماشینی موجود، شرکت اوبر مانع اصلی کسب‌وکار را از میان برداشت و در بازاری دوجانبه عمل می‌کرد. این استارت‌آپ از زیرساخت‌های موجود جهت عرضه استفاده کرد و توانست تقاضا را افزایش دهد. با پوشش بسیاری از شهرها، یافتن راننده‌های جدید آسان‌تر می‌شد، زیرا این مارک تجاری به‌دلیل ارائه خدمات با کیفیت شناخته شده بود.

2- Dropbox توصیه مصرف‌کنندگان را هدف قرار داد (دراپباکس شرکتی موفق در زمینه اختصاص فضای اینترنتی به کاربران است)

با اینکه دراپباکس دارای مخارج تبلیغاتی بسیار کمی است اما ارزش تخمینی آن ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. هرچند ظاهر بی‌عیب و نقص و خدمات کاملا برجسته این شرکت در موفقیت آن بی‌تاثیر نبود، اما درو هوستون (مدیرعامل دراپباکس) به برنامه استخدام دهان به دهان (روشی که در آن افراد حاضر در شرکت افراد مورد اعتماد خود را به شرکت معرفی می‌کنند) شرکت برای افزایش استخدام ۶۰ درصدی اعتبار داد. معرفی دراپباکس به دوستان به واسطه وجود ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و... آسان بود و این شرکت برای هر استخدام دهان به دهان، به هر دو طرف یعنی هم استخدام‌کننده و هم استخدام‌شونده ۵۰۰ مگابایت افزایش ذخیره کلود (اختصاص فضای اینترنتی برای ذخیره داده‌های مهم) به‌عنوان پاداش می‌داد. این امر منجر به برانگیختن کاربران شد تا نام این شرکت پیشتاز را بی‌درنگ بر سر زبان‌ها بیندازند.

3- SnapChat نوجوانان را هدفگیری کرد (اسنپچت برنامه‌ای برای ارتباط با دوستان، مشاهده فیلم از سراسر دنیا و... است)

اسنپچت دارای ارزشی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار است و پیشنهادهای چندمیلیارد دلاری خرید از سوی فیس‌بوک و گوگل را نیز رد کرد. این پلت‌فرم رسانه اجتماعی به مذاق جوانانی خوش آمد که اغلب مکالمات خود را از دید والدین خود دور نگاه می‌داشتند. در جامعه کنونی که اینترنت بخش جدایی‌ناپذیر آن است، بچه‌ها به حدی از بلوغ رسیده‌اند که جنبه‌های منفی پست‌های رسانه‌های اجتماعی را ببینند. وعده این شرکت درباره پست‌های موقت که می‌توانست به دستگاه‌های وای‌فای بدون اینترنت نیز ارسال شود، تبدیل به پناهگاه افرادی شد که خواستار دور بودن از انظار عمومی بودند. با ۶ میلیارد بیننده ویدئو در روز، جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی خواستار ارائه تبلیغات خود در اسنپچت شدند تا مورد بازدید کاربران آنها قرار بگیرند.

4- DJI تکنولوژی را دست‌یافتنی کرد (DJI شرکتی موفق در زمینه عکسبرداری و فیلمبرداری با استفاده از پهباد است)

با احتساب سهم ۷۰ درصدی بازار پهبادها، DJIدارای ارزش تخمینی ۱۰ میلیارد دلاری است. درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های موجود در زمینه پهبادها روی مصارف نظامی و بازارهای تبلیغاتی تمرکز کردند، DJI یک مدل فانتوم خوش کاربرد طراحی کرد که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ فروشش را سه تا چهار برابر کرد و در سال ۲۰۱۵، به فروشی بیش از یک میلیارد دلار دست یافت. منافع عمومی پهبادها زمانی که رسانه‌ها شروع به ارائه گزارش درباره استفاده آنها در زمینه‌های نظامی کردند افزایش یافت. زمانی که این شرکت فانتوم را منتشر ساخت، تبدیل به آیفون در صنعت پهبادها شد که نمایی براق داشت و کنترل آن ساده بود. با دسترس پذیر کردن پهبادها برای بازارهای اولیه مصرف‌کننده، DJI جای پای خود را در این صنعت سفت کرد.

5- Tanium قراردادهای بزرگی را امضا کرد (تانیوم شرکتی فعال در زمینه سیستم‌های امنیتی و مدیریتی)

تانیوم دارای ارزش تخمینی ۳.۵ میلیارد دلاری است اگرچه این شرکت در بازار مصرف‌کننده بسیار شناخته شده است. بعد از سال ۲۰۱۳ که رخنه اطلاعاتی این شرکت، هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری را به همراه داشت، این شرکت از به‌کارگیری خدمات امنیت سایبری خوشحال بود. در گام بعدی، این شرکت به بخش IT دسترسی متمرکز به اطلاعات را داد. به‌دلیل کارآیی این شرکت، تانیوم در حوزه دفاعی ایالات متحده و با شرکت‌های ناسداک، ویزا، آمازون و... قراردادهایی را امضا کرد. این قراردادها درآمدها و سرمایه‌گذاری‌های فراوانی نیز برای این شرکت به همراه داشت.

6- Xiaomi رقیبان جهانی خود را مغلوب کرد (زایاومی شرکتی موفق در زمینه تولید تجهیزات الکترونیکی به‌خصوص گوشی‌های هوشمند است.)

اگرچه بسیاری از غربیان نام این شرکت چینی را نشنیده‌اند، اما اپل و سامسونگ قطعا این شرکت را یکی از رقیبان اصلی خود می‌دانند. زایاومی تقریبا ۴۵ میلیارد دلار ارزش دارد. این امر به این دلیل است که این شرکت چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در دنیاست و از HTC، LG، Lenovo-Motorolaو مایکروسافت پیشی گرفته است. این شرکت با استفاده از عرضه گوشی‌های هوشمند با قیمتی نصف قیمت رقبای خود به این مهم دست یافته است. با فروش لوازم الکترونیکی با کیفیت در کانال‌های اینترنتی، زایاومی قادر به کاهش هزینه‌های بالاسری و قیمت گوشی‌های هوشمندش شد. با چنین روشی، این شرکت بازاری در صنایع پردرآمد ایجاد کرد و تبدیل به نمادی مانند آیفون و گلکسی در چین، هند و بسیاری از کشورهای دیگر شد.

جمع‌بندی

اگرچه احتمال اینکه شما شرکت پیشتاز بعدی باشید ضعیف است، اما اطلاعات ارزشمندی از این شرکت‌های موفق وجود دارد. ادغام استراتژی‌های رشد این شرکت‌ها شاید شرکت‌تان را به ارزش یک میلیارد دلاری نرساند، اما قطعا در افزایش ارزش واقعی آن بی‌تاثیر نخواهد بود.