4500 هکتار بافت فرسوده در اصفهان وجود دارد

معاون شهرسازی شهردار اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال گذشته اصفهان با افزایش ۱۶ درصدی صدور پروانه ساخت مواجه بوده در حالی که در کلان شهرهای دیگر کشور شاهد کاهش صدور پروانه ساخت بوده‌ایم، اظهار کرد: افزایش رکود موجب شده تا در سال ۹۵ با کاهش رغبت برای دریافت پروانه ساختمانی مواجه شویم البته در کنار آن افزایش مالیات ساخت وساز، افزایش قیمت منطقه بندی، افزایش خدمات مهندسی و افزایش بیمه صدور پروانه ساخت نیز به این کم رغبتی افزوده است.

سیدجمال الدین صمصام شریعت افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۲۵ درصدی صدور پروانه مواجه بوده‌ایم و ساختمان‌های ایجاد شده توسط انبوه سازان نیز به فروش نرفته است و با وجود مالیات بر خانه‌های خالی، انبوه سازان دیگر حتی برای خرید خانه و ساختمان سازی اقدامی نمی‌کنند و اگرچه این قانون خوبی است اما در زمان مناسب اجرایی نشده و مشکل ایجاد کرده است. معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان ادامه داد: فرآیند ابلاغ طرح تفضیلی که ۱۵ سال بود دنبال می‌شد به پایان رسیده است، همچنین تشکیل مکرر جلسات کمیسیون بررسی و تصویب طرح‌های عمرانی شهرداری، بررسی مباحث سیما و منظر شهری و ارائه آمار ماهانه کمیسیون ماده ۱۰۰ از اقداماتی است که در دوره جدید دنبال می‌شود. صمصام شریعت تصریح کرد: منطقه ۸ در سال ۹۴ بیشترین تعداد پروانه ساختمانی را به خود اختصاص داده و منطقه ۱۲ نیز بیشترین متراژ برای پروانه ساختمانی را داشته است. بر اساس این آمار بیش از ۶۵۰ هزار منزل پلاک کوبی شده در کلان شهر اصفهان وجود دارد که بر اساس این آمار از ۱۰۰ درصد پروانه صادره ۲۲ درصد برای غیر مسکونی و ۷۸ درصد برای مسکونی و از نظر متراژ ۷۵ درصد مسکونی و ۲۵ درصد غیر مسکونی بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۸ درصد پروانه‌های صادر شده سال گذشته برای ساختمان‌ها با اسکلت بتنی، ۱۹ درصد با اسکلت فلزی و ۳ درصد مربوط به سایر روش‌ها بوده است، ادامه داد: ۹۸ درصد متقاضیان کسب پروانه شخصیت حقیقی و ۲ درصد شخصیت حقوقی داشته‌اند. معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان با بیان اینکه چهار هزار و ۵۴۰ هکتار بافت فرسوده در اصفهان وجود دارد، گفت: از این میزان دو هزار و ۲۷۰ هکتار آن مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور شده است که افراد می‌توانند از ۵۰ درصد تخفیف پروانه استفاده کنند، اما مشکل بافت فرسوده در اصفهان این است که بافت فرسوده از بافت تاریخی، بافت حاشیه‌ای، بافت روستایی، بافت کارآمد و کارخانه های متروکه تشکیل شده است. صمصام شریعت با اشاره به اینکه شهرداری درترمیم بافت‌های تاریخی نیز کمک کرده است، گفت: در میدان نقش جهان، سی و سه پل، پل خواجو، جلفا و جوباره با همراهی میراث درترمیم ها شرکت کرده‌ایم. این در حالی است که حتی پس از یافتن پایه‌های کاخ جهان نما برای بازسازی آن اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما اختلاف نظری وجود دارد که آیا بازسازی این بنا امکان پذیر است یا خیر؟ بنابراین منتظر طرح دقیق بازسازی آن مانده‌ایم. گردشگران ورودی اصفهان بیشتر از بناها به بافت‌های قدیمی اصفهان علاقه دارند و به همین منظور وارد این حوزه برای کمک رسانی شده‌ایم.

وی به شرایط پرداخت هزینه پروانه ساختمانی اشاره کرد و افزود: شاید گاهی در برخی موارد خطا وجود داشته باشد و سعی ما بر این است که همین میزان کم هم وجود نداشته باشد و با نرم افزارها و برنامه ریزی‌ها در حال شفاف‌تر کردن هزینه‌های پروانه ساختمانی هستیم، اما هزینه‌های پروانه‌ها دو دسته هستند که دسته اول عوارض ابلاغی از وزارت کشور بوده و دسته دوم نیز عوارض مصوب شورای شهر هستند و سیستمی را برای محاسبات این هزینه‌ها در دستور کار داریم که تلاش داریم تا سریع‌تر آن را به بهره برداری رسانیده و مشکلات را به کمترین میزان برسانیم. معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان به زمین‌های کشاورزی و روشن شدن تکلیف آن‌ها اشاره کرد و گفت: زمین‌های کشاورزی طبق تقسیم بندی در دو مکان از شهر قرار می‌گیرند یا در درون بافت شهر هستند و یا در حریم شهر قرار دارند . آنها که در حریم قرار دارند باید با پرداخت ۸۰ درصد قیمت زمین آن را در اختیار گرفت پس به همین منظور کار برای در اختیار گرفتن این زمینه‌ها سخت است، اما آنها که در داخل شهر هستند می‌توانند به راحتی اجازه تغییر کاربری بگیرند، چراکه با این روش از در معرض تهدید قرار گرفتن زمین‌های کشاورزی سالم جلوگیری می‌کنیم.

نقشه‌های بدنه شرقی چهارباغ مصوبه میراث فرهنگی دارد

صمصام شریعت گفت: در بحث سیما و منظر شهری تمام جوانب را مورد بررسی قرار داده‌ایم و حتی در خصوص طرح تفضیلی نمادهای شهری اصفهان هم وارد شده‌ایم و تا این میزان دقیق عمل کرده‌ایم. در واقع نوع مصالح ساختمانی و رنگ و جنس نماها را نیز بررسی و طرح آن را ارائه کرده‌ایم و قطعاً در آینده به سمت و سوی بهتری در اصفهان پیش می‌رویم چراکه اعتقاد داریم بازسازی‌ها و ساخت و سازها در اصفهان نباید تقلید از معماری غربی بوده و یا از نماهای رومی و .... استفاده شود. وی ادامه داد: بدنه سازی شرق چهارباغ عباسی دیواره ساده‌ای بوده است که باغات دولت خانه صفوی در آن وجود داشته و قطعاً شکل فعلی همانند آنچه در گذشته بوده نیست، اما همین طرح از ۲۰ سال پیش شروع و مورد بررسی قرار گرفت و پس ۱۰ سال طراحی آن آغاز شد و طراحی آن نیز به دست فردی سپرده شد که خود روزگاری مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان بوده و امروز هم استاد دانشگاه هنر است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان تاکید کرد: تمام نقشه‌های بدنه سازی شرق چهارباغ دارای مصوبه میراث فرهنگی کشور است و همه اتفاقات آن تحت نظارت میراث فرهنگی رخ داده است. در میدان امام علی (ع) نیز محدوده میدان و محوطه آن دقیق در نظر گرفته شده است، اما شاید قطعاً این میدان شبیه آنچه در دوره آل بویه ساخته شده نباشد، اما به عنوان یک فضای شهری مورد استفاده است اما در دوره صفویه این میدان به حاشیه رانده شده بود و سعی می‌شد کمرنگ جلوه داده شود. صمصام شریعت در خصوص فازهای دیگر بدنه شرقی چهارباغ و صحبت از بازطراحی آن گفت: بدنه شرقی چهارباغ اتفاقی است که رخ داده و قطعاً فازهای دیگر این بدنه چندان با این طراحی متفاوت نخواهد بود و اگر هم تفاوتی داشته باشد خیلی جزئی است. اما بحث این است که چه در بدنه شرقی چهارباغ و چه در میدان امام علی (ع) هرآنچه رخ داده طبق تأیید کمیته فنی میراث فرهنگی بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ نزدیک به ۱۰ هزار و ۹۰۰ پرونده، سال پیش از آن ۱۱ هزار و ۶۰۰ پرونده و در سال ۹۲ چیزی حدود ۱۱ هزار و ۳۵۰ پرونده وارد ماده ۱۰۰ شده‌اند که ۶۵ درصد مشمول جریمه شده و ۱۴.۲ درصد دستور تخریب گرفتند، ۴.۲ درصد قبل از ساخت متوقف شدند و ۵.۲ درصد نیز اجازه ساخت نگرفتند. معاون معماری و شهرسازی شهردار اصفهان به بحث دولتخانه صفوی اشاره کرد و افزود: آنچه در خصوص دولتخانه صفوی باقی مانده فقط اسکیس ها و نقاشی‌هایی است که ما بر اساس آن محدوده دولتخانه را شناسایی کرده و در حال بررسی آن هستیم. طرح دولتخانه تاکنون دو بار به کمیسیون ماده ۵ فرستاده شده، اما کارشناسان معتقد بودند نیازمند بررسی بیشتری هستند. صمصام شریعت ادامه داد: محدوده دولتخانه صفوی و طرحی که باید طبق آن اجرایی شود از میدان طوقچی آغاز و تا سی و سه پل و باغ‌های هزار جریب ادامه دارد، اما تمرکز بر روی میدان امام علی (ع) تا سی و سه پل است. البته کف میدان نقش جهان و همچنین خیابان سپه سنگفرش می‌شود و در واقع با این کار بحث اجرای طرح دولتخانه نیز کلید خورده است.