برای بازسازی نیازمند همکاری کشورهای دوست و همسایه هستیم
طی روزهای اخیر سرپرستی منطقه‌ راپرین به همراه یک هیات عالی رتبه از این شهر به ایران سفر کردند. هدف این سفر تجربه اندوزی و بهره‌مند شدن از پروژه‌های خدماتی انجام گرفته و همچنین انتقال این تجربیات به این منطقه بود. حمید عبدالله سرپرست منطقه راپرین در خصوص چگونگی، دلایل و دستاوردهای سفر این هیات به ایران می گوید:
شرکت «لوتکه» یکی از شرکت‌های محلی است که با سرمایه ایرانی در شهر رانیه مشغول فعالیت در پروژه های عظیم تولیدی در زمینه ساخت مسکن است. این شرکت پیشنهاد آشنایی با کار و فعالیت‌های خود را در کشور ایران مطرح کرد و همچنین پیشنهاد شد که هیاتی برای بازدید از چگونگی کار و فعالیت آنها به ایران سفر کنند تا اعتماد بیشتری بین طرفین ایجاد شود. به همین منظور هیاتی به سرپرستی بنده و متشکل از جانشین مسئول منطقه‌ رانیه در زمینه کارهای هنری، جانشین مدیریت شهرداری رانیه، جانشین مدیر کل تولید شهر سلیمانیه و مدیریت قضایی منطقه راپرین همراه برادر عزیز آقای عبدالله مام علی عضو پیشین پارلمان که شناخت خوبی از کشور ایران دارند و مسلط به زبان فارسی نیز هستند، تشکیل گردید.
وی ادامه داد: همانطور که اشاره شد شرکت لوتکه یک شرکت محلی با سرمایه‌گذاری ایرانی و مالکیت مجموعه‌ای از مهندسین ایرانی است. این پروژه قبل از تشکیل سرپرستی منطقه‌ راپرین در شهر رانیه شروع به کار نموده است. شرکت قبلی در اجرای این پروژه ناموفق بود، به همین دلیل افراد جدیدی تمامی سهام آن شرکت را خریداری نموده و در حال حاضر آنها مالک این شرکت هستند و توانسته‌اند در زمینه اجرای پروژه بسیار موفق عمل کنند. در حال حاضر این پروژه یکی از پروژه‌های موفق شهر رانیه و تنها پروژه‌ای است که توانسته خدمات خود را به مرحله نهایی برساند و تعداد زیادی از بخش‌های آن به بهره‌برداری رسیده است. به همین دلیل با درخواست آنها موافقت نمودیم و از طریق کنسولگری ایران در اقلیم کردستان عراق این درخواست به وزارت داخلی تقدیم گردید و وزارت داخلی نیز با این سفر موافقت نمودند و ما در اردیبهشت ماه از کشور ایران بازدید کردیم.
حمید عبدالله هدف این سفر را در دو بخش مطرح کرد و گفت: ما یک ایده داشتیم و شرکت لوتکه هم یک هدف. اما هدف شرکت لوتکه این بود که ما به عنوان کارفرما در شهر رانیه و حومه راپرین، با کار و فعالیت‌های این شرکت در ایران آشنا شویم و شاهد پروژه‌های بزرگی باشیم که این شرکت در ایران و به خصوص در شهر همدان اجرا نموده‌اند تا بستر اعتمادسازی را فراهم نمایند و همچنین در آینده از طرف ما پروژه‌های بیشتری به آنها پیشنهاد شود. هدف ما هم این بود که بتوانیم حضورا شاهد انجام پروژه‌های این شرکت و همچنین پیشرفت‌های کشور ایران باشیم که بدون تردید یکی از کشورهای بزرگ دوست و همسایه است. به همین منظور مهندسین ما هم در این بازدید شرکت داشته و از پروژه‌ها دیدن کردند و تبادل اطلاعات و تجربیات میان طرفین صورت گرفت تا ما هم بتوانیم همکاری بیشتری با سازمان‌ها و ادارات دولتی اقلیم کردستان در اجرای پروژه‌های مشابه داشته باشیم.
وی در پاسخ به اینکه در سفر به ایران موفق به انجام چه کارهایی شدید و چه برنامه‌هایی در مورد پروژه‌ها انجام گرفت، خاطرنشان ساخت: این سفر در پی دعوت اتاق بازرگانی و صنعتی شهر همدان از طریق شرکت لوتکه صورت گرفت. بسیار مسروریم که اتاق بازرگانی همدان در همان روز نخست دیداری با استاندار محترم همدان فراهم نمود و همچنین با مدیر بخش اقتصادی شهر همدان نیز دیداری داشتیم. در ابتدای این دیدار از طرف استاندار همدان و همراهانش به گرمی از ما استقبال و گفت‌وگوها شروع شد. مدیر کل محترم اتاق بازرگانی و صنعتی همدان، هیات ما را به استاندار شهر همدان معرفی نمودند و هدف ما را از این سفر تشریح کردند. استاندار نیز به ارتباط دیرین اقلیم کردستان با ایران اشاره و برای همکاری اعلام آمادگی کردند. بنده در گفت‌وگو با استاندار، به عنوان سرپرست منطقه‌ راپرین مختصرا به دلایل و اهداف سفرمان اشاره کردم. همچنین در مورد تقویت تبادلات تجاری با کشور ایران به خصوص شهر همدان گفت‌وگو نمودیم و استاندار را تشویق کردیم که بیش از پیش از شرکت‌های ایرانی حمایت نمایند تا بتوانند در زمینه تولید در کردستان عراق فعالیت نموده و در مناقصات نیز شرکت نمایند، چون ما می‌دانیم که شرکت‌های ایرانی در این زمینه تجربه‌ فراوان دارند و ردپای آنها در آبادانی ایران مشخص است. بر همین اساس ما نیز از آنها تقاضا کردیم با ما همکاری نمایند، به خصوص در این مقطع که عراق و اقلیم کردستان در حال پیشرفت و توسعه است که شاید این امکان برای شرکت‌های محلی و نیروی کار خودمان فراهم نباشد در نتیجه نیازمند همکاری کشورهای دوست و همسایه هستیم.
وی ادامه داد: همچنین خاطرنشان کردیم که نزدیک‌ترین کشور و همسایه به ما ایران است که انتظار داریم به صورت جدی در امر عمران و آبادانی اقلیم کردستان ما را یاری نمایند. همچنین گله‌مند شدیم از اینکه ایران به عنوان کشور دوست و همسایه، با وجود توانایی فراوانی که دارند به نسبت کشور ترکیه در زمینه‌ عمران و تولید در کردستان عراق فعالیت ندارند. استاندار همدان نیز در مورد مشکلات پیش روی تولید و تبادلات تجاری میان اقلیم کردستان و ایران اشاراتی داشتند. مثلا اینکه امکان عرضه‌ مستقیم کالاهای ایرانی که از ایران به شهرهای کردستان عراق مانند: سلیمانیه، اربیل، دهوک و منطقه‌ راپرین صادر می‌شود، وجود ندارد. ما هم عنوان کردیم که این مشکلات از طرف دولت نیست بلکه مشکل به بعضی افراد و اتحادیه‌ رانندگان برمی‌گردد که می‌توان با هماهنگی میان دو طرف این مشکلات را نیز مرتفع نمود.
به گفته وی، استاندار در این زمینه قول داد به زودی نشستی با حضور تمامی استانداران اقلیم کردستان و مدیران منطقه‌ راپرین و گرمیان برگزار کنند تا مشکلات پیش روی را از میان بردارند. در ادامه‌ صحبت‌ها به این موضوع اشاره کردیم که در منطقه‌ راپرین مشغول طراحی جاده‌ مرزی (کیله) هستیم که در آینده به منظور تبادلات بازرگانی و واردات کالاهای ایرانی تبدیل به جاده‌ مرزی بین‌المللی خواهد شد ، همچنین مرزی بسیار نزدیک برای منطقه‌ ما مخصوصا اربیل و کرکوک و جنوب عراق خواهد بود که بسیار سودمند نیز هست. به همین دلیل برای اجرای وظایفمان از آنها درخواست مساعدت نمودیم.
سرپرست منطقه راپرین در مورد دیدار با افراد دیگر توضیح داد: همانطور که اشاره کردم ما از طرف اتاق بازرگانی همدان دعوت شده بودیم به همین جهت در روز دوم سفرمان با اعضای اتاق بازرگانی و صنعتی و بازرگانان همدان دیدار داشتیم. در این دیدار نیز به اختصار درباره اقلم کردستان و روی کار آمدن کابینه‌های مختلف در حکومت که چگونه به این مرحله رسیده‌ایم و حال نیز کابینه‌ هفتم را تشکیل داده‌ایم صحبت کردیم. همچنین از مشکلاتی که قبلا از نظر عمران و آبادانی داشتیم، به خصوص بعد از اینکه با مشقت بسیار حکومت اقلیم کردستان تشکیل شد، سخن گفتیم و اینکه بعد از نابودی رژیم بعث عراق، حکومت اقلیم کردستان سهم بودجه‌ کردستان را از دولت مرکزی عراق دریافت نمود و حالا به صورت جدی مشغول آبادانی اقلیم کردستان هستیم.
وی ادامه داد: همچنین به قانون تولید در اقلیم کردستان اشاره داشتیم و برادر عزیزمان آقای «عزیز» جانشین مدیریت تولید سلیمانیه به طور مفصل از قانون تولید در اقلیم کردستان و امتیازاتی که این قانون در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد سخن گفت و همچنین آنها را تشویق کردیم که در اقلیم کردستان شروع به فعالیت‌های تولیدی نمایند. همچنین به صورت شفاف به همه ابهامات و سوالات کارفرمایان و بازرگانان محترم جواب دادیم . آنها نیز در پایان، ارزیابی خوبی از این دیدار داشتند و این وعده را دادند که دیداری از شهر رانیه داشته باشند و ما نیز برای دیدار دوباره از آنها دعوت به عمل آوردیم.