کاوه مدنی برنده جایزه تحقیقاتی هوبر شد

انجمن مهندسان عمران آمریکا دکتر کاوه مدنی، استاد ایرانی مدیریت آب و محیط‌زیست امپریال کالج لندن را به‌عنوان یکی از پنج برنده جایزه تحقیقاتی هوبر در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. جایزه هوبر به‌دلیل تحقیقات پیشگامانه مدنی در توسعه روش‌های تخصیص منابع محدود آب با تلفیق مفاهیم حل مناقشات به او اعطا شده است.

جایزه تحقیقاتی مهندسی عمران والتر.ال هوبر (که به جایزه هوبر نیز معروف است) به‌عنوان بالاترین سطح جایزه تحقیقاتی در مهندسی عمران در نظر گرفته می‌شود و جایزه آن برای دستاوردهای برجسته و همکاری در تحقیقات در زمینه‌های مختلف مهندسی عمران اعطا می‌شود. دکتر مدنی این جایزه را «برای تحقیقات نوآورانه در توسعه روش‌هایی برای تخصیص منابع کمیاب آب» دریافت کرده است. او مفاهیم حل اختلافات و تئوری بازی‌ها را برای استفاده در سیستم‌های پیچیده منابع آب ادغام کرده است. کمیته انتخاب جایزه انجمن مهندسان عمران آمریکا (ASCE) به‌خصوص به مدیریت برجسته در استفاده از تحلیل سیستم‌ها در مشکلات محیط‌زیستی، آبی و منابع انرژی اشاره می‌کند. دکتر مدنی در سطح بین‌المللی، برای ادغام موفقیت‌‌آمیز تئوری بازی‌ها در مدیریت سنتی منابع آبی شناخته شده است. سال گذشته او جایزه Arne Richter را که از سوی اتحادیه علوم زمین اروپا (EGU) به دانشمندان جوان برجسته تعلق می‌گیرد را برای «همکاری‌های اساسی خود در ترکیب تئوری بازی‌ها و تجزیه و تحلیل تصمیم‌گیری در مدیریت متداول منابع آبی» دریافت کرده است. او اولین کسی است که از دانشگاه امپریال کالج لندن این جایزه را از EGU دریافت می‌کند.

تایید کار مدنی توسط دو تن از دانشمندان برجسته دنیا و جوامع مهندسی، ارزش همکاری‌های تحقیقاتی میان‌رشته‌ای او را هم در علوم و هم در مهندسی بازتاب می‌دهد. علایق اصلی تحقیقاتی و تجربیات دکتر مدنی شامل مدیریت و مهندسی یکپارچه منابع آبی، محیط‌زیستی و انرژی می‌شود. کار او شامل استفاده از مهندسی سیستم‌ها، حل اختلافات، دینامیک سامانه‌ها، علم اقتصاد، بهینه‌سازی به علاوه شبیه‌سازی و مدل‌سازی روش‌ها برای مشکلات منابع آبی، محیط‌زیستی و انرژی در مقیاس‌های مختلف برای ایجاد دیدگاه‌های سیاستی و مدیریتی است. انجمن مهندسان آمریکا (ASCE ) در سال ۱۸۵۲ تاسیس شد و قدیمی‌ترین جامعه مهندسی در ایالات‌متحده با بیش از ۱۵۰ هزار عضو در رشته مهندسی عمران در ۱۷۷ کشور است. جایزه تحقیقاتی مهندسی عمران ASCE اولین بار در سال ۱۹۴۶ و برای افزایش تحقیق در مهندسی شهری ایجاد شد و اولین جایزه آن در سال ۱۹۴۹ اعطا شد. در سال ۱۹۶۴ این جایزه به افتخار والتر هوبر (رئیس سابق ASCE) به اسم او نام‌گذاری شد. طبق قوانین این جایزه، کاندیداها باید در زمان نامزد شدن زیر ۴۰ سال سن داشته باشند یا بیش از ۱۲ سال از زمان دریافت مدرک دکترای آنها نگذشته باشد. برندگان جایزه هوبر عموما زیر ۴۵ سال سن دارند و دستاوردهای آنها برای دوره طولانی، مفید و کارا است. ASCE هر ساله سه تا پنج جایزه هوبر اعطا می‌کند. دکتر مدنی اولین محقق امپریال کالج است که این نشان برجسته را دریافت می‌کند.