تعریف سرطان

دنیای اقتصاد، فاطمه محسنی- سرطان عارضه ای است که در آن سلول‌های غیرطبیعی به‌صورت کنترل‌نشده تکثیر یافته و می‌توانند بافت‌های مجاور را درگیر کنند. بیش از ۲۰۰ نوع متفاوت از بیماری سرطان وجود دارد که هرکدام به شیوه‌های خاص ایجاد می‌شوند. چیزی که در همه مشترک است، این است که به روشی مشابه شروع می‌شوند یعنی با تغییر در ساختار طبیعی یک سلول. تقسیم سلول‌های غیر طبیعی تحت کنترل نیستند و معلوم نیست که چه زمانی متوقف می‌شود یک دسته از سلول‌های غیرطبیعی یک تومور نامیده می‌شود. همه تومورها سرطان نیستند، دونوع تومور وجود دارد: خوش‌خیم و بدخیم. تومورهای خوش‌خیم سرطان نیستند. تومورهای بدخیم همان سرطان‌ها هستند و می‌توانند به قسمت‌های مجاور بدن حمله کنند و مانع فعالیت سلول‌های سالم آن منطقه شوند. درعین حال سلول‌های تومور بدخیم می‌توانند گسترش یافته و به نقاط دیگر بدن دست‌اندازی کنند و در مکانی دور از محل اولیه تجمعاتی از سلول‌های غیر طبیعی را ایجاد کنند. این مرحله را متاستاز می‌نامند.

آمارهایی پیرامون سرطان

* ۱۷۱.۲مورد مرگ ناشی از سرطان در هر ۱۰۰ هزار مرد و زن هر ساله به وقوع می‌پیوندد.

* هر سال ۴۵۴.۸ مورد جدید سرطان در هر ۱۰۰هزار مرد و زن به‌وجود می‌آید.

* در سال ۲۰۱۲ تخمین زده می‌شود که ۱۳۷۷۶۲۵۱ نفر در آمریکا سرطان داشته‌اند.

* طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸ ،۷.۶ میلیون مرگ ناشی از سرطان در سراسر دنیا به‌وقوع پیوست که ۶۰ درصد آن در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط انجام شد که در این آمار افزایش است.

* طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۲ ، ۸.۲ میلیون مرگ ناشی از سرطان بوده است که ۲۲ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را تشکیل داد.

* در آخرین آمار در کشور ما، سرطان بعد از گروه بیماری‌های دستگاه گردش خون و سوانح مسمومیت و خودکشی به‌عنوان سومین علت مرگ مطرح شده است.

نقش تغذیه در سرطان

رژیم غذایی در دست‌کم، ۳۵ درصد از کل موارد سرطان‌ها دخالت دارد که این رقم در زنان به ۵۰ درصد می‌رسد. چاقی و نوشیدن مشروبات الکلی به‌عنوان ریسک‌فاکتورهای اصلی سرطان به اثبات رسیده است. مردانی که رژیم غذایی مصرفی آن‌ها به رژیم غذایی غربی نزدیک‌تر است، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند و مردانی که رژیم غذایی آن‌ها به رژیم غذایی سالم نزدیک‌تر است با احتمال کمتری به سرطان پروستات مبتلا خواهند شد. الگوی غذایی غربی، غنی از انواع شیرینی، دسر، گوشت، چای و قهوه، سیب‌زمینی سرخ کرده، نمک، نوشابه‌های گازدار، گوشت قرمز یا فراوری شده و الگوی غذایی سالم غنی از حبوبات، ماهی، محصولات لبنی، میوه‌ها و آبمیوه‌ها، سبزیجات، سیب‌زمینی آب‌پز، غلات و تخم‌مرغ است.

نکات غذایی پیرامون سرطان

نتایج برخی مطالعات نشان داده است که مصرف منابع غذایی حاوی سلنیوم به کاهش خطر بروز سرطان‌های پروستات، ریه و روده بزرگ منجر شده است. دریافت گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، شیرینی‌جات و دسرها، سیب‌زمینی سرخ کرده و غلات خاص با افزایش ۴۶درصدی خطر سرطان کولون همراه است. چربی‌ها، الکل، گوشت دودی و نمک‌سود، غذاهای حاوی نیترات و رژیم‌های غذایی پرکالری از جمله عواملی هستند که با خطر بالای ابتلا به سرطان همراه هستند.