vسوالات غیر متداول در مصاحبه شغلی
مترجم: مریم رضایی انجام مصاحبه‌های شغلی برای استخدام یک سمت جدید می‌تواند وظیفه‌ای خسته‌کننده برای مدیران باشد. چگونه می‌توانید بفهمید که افراد همان‌هایی هستند که می‌خواستید؟ چگونه می‌توانید بین متقاضیان تمایز قایل شوید؟ یکی از این مصاحبه‌کننده‌ها یک بار به من گفت که از پرسیدن سوالات تکراری مانند «چرا سراغ مهندسی رفتید؟» خسته شده‌ام. به نظر من وقت آن رسیده که سوالات جدیدی در این مصاحبه‌ها مطرح شود. البته مهم است که برخی سوالات اساسی پرسیده شود. باید در مورد مهارت‌ها و تجربیات پایه‌ای افراد اطلاعات داشته باشیم. می‌خواهیم بدانیم که آیا افراد تمرین‌های لازم را برای کار در شرکت ما انجام داده‌اند یا نه. می‌خواهیم بدانیم آنها در موقعیت‌های دشوار کاری چگونه می‌توانند خود را مدیریت کنند (بنابراین باید سوالات رفتاری در مصاحبه‌ها مطرح شود که سناریو یا مشکلی را برای متقاضی مورد نظر مطرح می‌کند تا او آن را حل کند). مدیر مصاحبه‌کننده نه تنها باید بداند فردی که استخدام می‌کند قابلیت انجام وظایف را دارد، بلکه باید بداند چگونه قرار است این افراد با محیط کار جدید خود سازگار شوند.
یافتن افرادی که بتوانند با دیگران تعامل خوبی داشته باشند، یک عنصر لازم برای انجام کسب‌وکارهای سودآور است. منظور این نیست که همه اعضای تیم باید مثل هم باشند، بلکه افراد باید مهارت‌هایی داشته باشند که یکدیگر را تکمیل کنند و تیمی فوق‌العاده بسازند. مطالعات نشان داده هم‌کوشی ابزار قدرتمندی است که می‌تواند نوآوری ایجاد کند. این موضوع به خصوص در محیط‌های کاری امروزی اهمیت دارد، چرا که تنوع فرهنگی به اوج خود رسیده و بنابراین تشکیل تیمی که وجود چشم‌اندازهای مختلف افراد بتواند بازدهی را به حداکثر برساند، به شدت مورد نیاز است. پس از آن، باید به شخصیت افراد پرداخت. فردی را استخدام کنید که شخصیتی دوست داشتنی و برخوردهای مثبت دارد و در ضمن هم در فکر و هم در عمل خوب است.
تاثیر اولیه‌ای که هر فرد در ذهن افراد می‌گذارد، همیشه مهم‌ترین موضوع است، اما چیزی که اولین بار می‌بینیم، همیشه آن چیزی نیست که بعدا وجود دارد، چون متقاضیان معمولا می‌دانند به فرد استخدام‌کننده چیزی بگویند که او دوست دارد بشنود. متقاضیان می‌توانند به آسانی خودشان را برای سوالاتی که در یک مصاحبه شغلی متداول است، آماده کنند. بنابراین می‌توانید با پرسیدن سوالاتی که افراد انتظار آن را ندارند، آنها را غافلگیر کنید:
یک موقعیت دشوار را که مجبور شدید با آن مواجه شوید توضیح دهید و بگویید چطور توانستید بر آن غلبه کنید؟ این سوال نشان می‌دهد فرد مصاحبه‌شونده چگونه می‌تواند با چالش‌ها مواجه شود و از موانع عبور کند.
شما در محیط کار معمولا به چه عنوانی معروف هستید؟ این سوال به متقاضی فرصت می‌دهد در مورد برند شخصیتی خودش با شما صحبت کند و در نهایت مشخص می‌شود در نظر شما چگونه خواهد بود.
وقتی وارد یک اتاق می‌شوید، ترجیح می‌دهید همه به شما توجه کنند یا مورد توجه کسی نباشید؟ این سوال درون‌گرا یا برون‌گرا بودن فرد را به شما نشان می‌دهد (هر دو اینها با توجه به سمت شغلی که قرار است آن فرد به دست آورد، می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی خوبی باشند).
روتین کارهای صبح شما به چه شکل است؟ این سوال دیدگاه بهتری در مورد برنامه‌ریزی امور روزانه فرد متقاضی به شما می‌دهد.
وقتی می‌خواهید کار تیمی انجام دهید، ترجیح می‌دهید چه نقشی داشته باشید؟ این سوال مشخص می‌کند که آن فرد در نقش‌های مختلف تیمی چه احساسی خواهد داشت. این درست است که همه نقش‌ها در یک تیم لازم هستند، اما فردی که همیشه دوست دارد تیم را مدیریت کند، ممکن است با نیازهای شما سازگاری نداشته باشد.
همه موارد استفاده این شیء چیست؟ یک شیء معمولی مثل یک فنجان چوب‌پنبه‌ای را در مقابل فرد مصاحبه‌شونده قرار دهید و از او بخواهید هر استفاده‌ای که می‌توان از این شیء کرد را توضیح دهد. با این سوال می‌توانید به توانایی فرد برای خلاقانه فکر کردن پی ببرید.
دوست دارید چه شعاری روی تی‌شرت خود بنویسید؟ این سوال قدرت ترکیب کلمات و احتمالا حس شوخ‌‌طبعی فرد را مشخص می‌کند.
به‌عنوان یک فرد باتجربه در منابع انسانی، باید هشدار بدهم که نباید بیش از حد از خط بیرون بزنید. این سوالات باید با شغلی که مد نظر شما است، رابطه داشته باشد. متناسب کردن سوالات غیرسنتی با سوالات سنتی در یک مصاحبه، به مدیران این امکان را می‌دهد که دیدگاه بهتری نسبت به فردی که می‌خواهند استخدام کنند داشته باشند. هم‌کوشی یک کسب‌وکار با کیفیت افرادی که مبنای آن را تشکیل می‌دهند مشخص می‌شود. ترکیب سوالات متداول با سوالاتی که کمتر در مصاحبه‌ها عرف هستند، یک روش برای کمتر کردن ریسک استخدام و اخراج فوری کارمندان است.