سقوط نفت به کف 78 ماهه
نسیم علایی
عضو گروه پتروشیمی
حدود ۸۰ روز از شروع دور جدیدی از افت قیمت‌ها در بازار نفت می‌گذرد و در این مدت نفت خام آمریکا بیش از ۳۳ درصد و نفت برنت بیش از ۲۲ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.


افت قیمت‌ها که با سیگنال توافق ایران و غرب آغاز شده بود با انتشار اخبار منفی از اقتصاد چین و ژاپن ادامه یافت و قیمت‌ نفت خام آمریکا را به کمترین مقدار خود طی شش‌و‌نیم سال اخیر رساند. کارشناسان برآورد می‌کنند که با رفع تحریم‌های ایران، تولید روزانه نفت اوپک در سال 2016 به بیش از 33 میلیون بشکه برسد، این یعنی 3 میلیون بشکه بیش از سقف تولید مصوب این سازمان.

این در حالی است که با کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در میادین نفتی شیل تنها 400 هزار بشکه از میزان تولیدات آمریکا کاسته خواهد شد و این به معنای افزایش مازاد عرضه‌ای است که کارشناسان بازار نفت در حال حاضر آن را حدود 3 میلیون بشکه در روز برآورد می‌کنند. پیش از این همه امیدها به سمت تقاضای بازار نفت بود اما با انتشار آمار منفی از اقتصاد دو کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت جهان؛ چین و ژاپن، امیدها به کاهش مازاد عرضه با رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها در سال میلادی آینده کاهش یافته است.

تحت‌تاثیر این تحولات اداره اطلاعات انرژی آمریکا به تازگی برآورد خود از میانگین بهای نفت در سال 2016 را 8 دلار کاهش داد و به 54 دلار بر بشکه رساند. این در حالی است که برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند اگر عربستان و دیگر اعضای اوپک سیاست تولید حداکثری خود را ادامه دهند و برای نفت ایران جا باز نکنند، احتمال دارد قیمت هر بشکه نفت خام به کف 10 دلاری سقوط کند