گـزارش عملکرد کلی دوره فعالیت شرکت صبـانیرو
انرژی باد یکی از انرژی‌های تجدیدپذیر سبز می‌باشد که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه کشورهای جهان به خصوص کشورهای پیشرفته بوده و سرمایه‌گذاریهای عظیمی‌در این صنعت صورت پذیرفته است.
مزیت‌های انرژی باد، از چنان ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار است که کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا را بر آن داشته طی یک برنامه‌ریزی همه جانبه، سالیانه با صرف 24 میلیارد یورو، در هر سال 28 هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کنند. استفاده از انرژی باد جهت تولید برق در ایران، خوشبختانه از یک دهه پیش آغاز شده ولی ضروری است روند توسعه آن از شتاب بیشتری برخوردار گردد. با توجه به سیاست‌های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی‌در خصوص حفظ و ذخیره منابع سوخت فسیلی کشور برای آیندگان و همچنین توافقات بین‌المللی در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از آلودگیهای زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی و تنوع بخشی به منابع انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در دستور کار دولت محترم جمهوری اسلامی ‌ایران قرار گرفت.
در همین خصوص شرکت صبانیرو در فروردین ماه سال ۱۳۷۹ تأسیس و در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۳۸۲ توسط وزیر محترم وقت نیرو جناب آقای مهندس بیطرف و وزیر محترم وقت صنایع و معادن جناب آقای مهندس جهانگیری افتتاح و با به کارگیری شریک خارجی (شرکت دانمارکی وستاس که یکی از معتبرترین سازندگان توربین بادی دنیا می‌باشد) بعنوان پیمانکار ساخت توربین ۶۶۰ کیلوواتی در کشور انتخاب گردید. صبانیرو تنها سازنده توربین بادی در کشور و خاورمیانه است که یکی از مناسب‌ترین توربین‌های بادی با زیرساخت‌ها و امکانات موجود در کشور را با قیمتی پایین‌تر از قیمت جهانی آنها تولید می‌کند و این توانایی را دارد که صنعت ساخت توربین باد را توسعه دهد.
به دلیل شرایط سیاسی و اعمال تحریم‌های ظالمانه بین اللملی برعلیه جمهوری اسلامی‌ایران و عدم تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز، شرکت صبانیرو اقدام به ساخت داخل نمودن بیش از چند صد قطعه موجود در توربین ۶۶۰ و ۷۱۰ کیلوواتی نمود که البته با توجه به اینکه بعضی از قطعات دارای تکنولوژی خاص سازنده می‌باشد این امر موجب بکارگیری و همکاری منابع دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی با پیمانکار جهت ساخت داخل نمودن مواد اولیه‌ (به‌عنوان مثال مواد اولیه شامل پری‌پرگ، ژل‌کت و انواع رزین و ...) شد.
این شرکت با همکاری مراکز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی داخلی توانسته است تا کنون بیش از ۹۰درصد مواد اولیه وتجهیزات توربین باد را ساخت داخل نماید و با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و همچنین ساخت سالنی به منظور کروماته کردن Aluminum Ring توانست قطعه روت‌جوینت که قطعه‌ای انحصاری بوده و تکنولوژی آن در دنیا فقط در اختیار شرکت وستاس بوده، را تولید نماید. صنعت نوپای تولید توربین‌های بادی در کشور در مراحل ابتدایی خود بوده و با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی در شرایط سختی رشد نموده و به حدی رسیده است که بتواند با تولید قطعات توربین بادی با کیفیت مشابه و بعضاً بهتر از نمونه‌های خارجی خود و قیمتی پایین‌تر از قیمت جهانی با آنها رقابت نماید و از طرفی با توجه به شناسایی بیش از ۳۰ هزار مگاوات پتانسیل برق بادی در سطح کشور و صدور مجوز احداث بیش از ۶۰۰ مگاوات نیروگاه برق بادی به بخش خصوصی میبایست دولت تمامی‌حمایت‌های لازم را از تولیدکننده داخلی توربین بادی بعمل آورد، چرا که در حال حاضر متقاضیان بخش خصوصی نیز به دلیل عدم امکان منابع مالی بانکی قادر به ثبت سفارش نمی‌باشند و با تقویت تولیدکننده داخلی می‌توان فرصت و امکان تامین سهم قابل ملاحظه‌ای از تقاضای بخش خصوصی را فراهم آورد.
با عنایت به تمامی‌موارد یاد شده بالا و عزم دولت محترم جمهوری اسلامی‌ایران در توسعه صنعت باد و همچنین ظرفیت‌های بوجود آمده جهت حمایت از تولیدکنندگان و صنعت‌گران داخلی و توسعه تکنولوژی بومی‌بدست آمده در جهت ساخت توربین‌های مگاواتی مناسب با شرایط اقلیمی‌و زیرساخت‌های کشور، در حال حاضر می‌بایست سفارش‌های ساخت توربین به سازندگان داخلی ادامه یابد زیرا در غیراینصورت صنعت مذکور در کشور از بین خواهد رفت و تولید و تهیه تجهیرات و مواد اولیه‌ای باقیمانده این صنعت (تا مرحله خودکفایی کامل) که در مرحله تحقیقاتی، پژوهشی و آزمایش می‌باشد به نتیجه (تولید صنعتی) نرسیده و تمامی‌ تلاشها، هزینه‌ها و زحمات متحمل شده در این راستا بدون نتیجه خواهد ماند.
اهداف شرکت صبانیرو:
• ایجاد زمینه‌ای مناسب جهت توسعه امکانات تولید برق از طریق پتانسیل باد موجود در کشور
• اشاعه و توسعه فرهنگ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور
• کمک به کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی که در نتیجة نصب و بهره‌برداری هر چه بیشتر توربین‌های بادی حاصل خواهد شد.
• کاهش آلودگی محیط زیست و تأمین هوای پاک برای زندگی سالم‌تر
چند نمونه از پروژه‌های برق بادی احداث شده توسط شرکت صبانیرو:
۱- نیروگاه بادی منجیل در استان گیلان شامل مناطق هرزویل، سیاهپوش و منجیل به ظرفیت ۹۰ مگاوات
۲- نیروگاه بادی بینالود در استان خراسان رضوی به ظرفیت ۴/۲۸ مگاوات
۳- نیروگاه پوشکین پس در کشور ارمنستان به ظرفیت ۶۴/۲ مگاوات
۴- نصب و راه‌اندازی توربین باد در خواف به ظرفیت ۴۲/۱ مگاوات
۵- نصب و راه‌اندازی توربین باد به صورت پایلوت در تبریز، زابل، اردبیل، ماهشهر، اصفهان و شیراز به ظرفیت ۶مگاوات
پروژه‌های آتی
۱- احداث نیروگاه بادی خواف به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات برای گروه صنعتی سدید در دست اجرا می‌باشد.
۲- احداث نیروگاه بادی در کشور گرجستان به ظرفیت ۹۰ مگاوات که قرارداد آن میان طرفین نهائی شده و مقدمات اجرائی آن در آینده نزدیک صورت خواهد پذیرفت.
۳- واگذاری احداث نیروگاه بادی به ظرفیت ۳۳ مگاوات (قرارداد درحال تنظیم می‌باشد).
۴- قرارداد فروش ۷ دستگاه توربین ۷۱۰ کیلوواتی به ظرفیت ۵ مگاوات به شرکت تولید نیروی برق سبز بینالود.
قابلیت‌ها و توانمندی‌های شرکت صبانیرو:
۱- ارائه خدمات مشاوره‌ای و مطالعاتی در زمینه سنجش پتانسیل مناطق بادخیز
۲- طراحی جانمائی استقرار توربین‌ها و احداث نیروگاه برق بادی
۳- تولید و ساخت توربین‌های بادی ۶۶۰ و ۷۱۰ کیلووات و نصب و راه‌اندازی توربین‌ها
۴- ارائه خدمات پس از فروش توربین‌های بادی (به همراه تأمین و تعمیر قطعات مربوطه)
۵- طراحی، ساخت و تولید انواع قالبها و قطعات کامپوزیتی
۶- انجام فرایند طراحی مفهومی‌و طراحی اولیه توربین باد در مقیاس مگاوات مگاواتی
۷- بومی‌شدن دانش فنی و ساخت قطعات توربین باد در داخل کشور از جمله:
• قطعات کامپوزیتی مانند: پره، دماغه، پوشش ماشین خانه، قطعه اتصال ریشه پره
• مجموعه‌های فنی: بادنما، بادسنج، سیستم ترمز، گیربکس، ژنراتور، بیرینگ و ...
• تجهیزات الکترونیکی: تابلوهای کنترل، قطعات الکترونیک و هشداردهنده و...
• قطعات فلزی مانند: برج، شاسی، محور اصلی، یافینگر،پوش‌راد، تراورس هولدر و ...
• قطعات ریخته‌گری مانند:‌هاب، چرخدنده شاسی، هوزینگ وهاب ژنراتور، دیسک ترمز و ..
۸- دستیابی به ۹۰ درصد خود کفایی در تولید قطعات و تجهیزات توربین باد در داخل کشور
۹- برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص توربین‌های بادی