مشارکت در احداث صنایع ریلی ایران
ساخت، نصب و راه اندازی خطوط نورد گرم برای مجتمع‌های فولاد و واحدهای صنعتی، تولید مقاطع خاص فولادی و خودکفایی کشور و تلاش در راستای کاهش هرچه بیشتر سهم واردات تنها بخشی از دستاوردهای چشمگیر شرکت فولاد تهران نورد است. مصطفی علمی، مدیرعامل شرکت فولاد تهران نورد در بازدید دکتر عزیزاله افضلی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری و هیات همراه، با ارائه گزارشی از دستاوردهای چشمگیر این کارخانه، عمده تمرکز و هدف گذاری فولاد تهران نورد در سال جاری را گسترش ظرفیت تولید و همکاری با شرکای جدید تجاری دانست.
شرکت فولاد تهران نورد، در زمینی به وسعت ۳۳۲۵۰ متر مربع با بیش از ۳۰ سال سابقه کاری و ظرفیت اسمی‌سالانه ۳۰ هزار تن، به تولید انواع قطعات فولادی اشتغال دارد و در پی تامین اهداف اقتصادی کشورمان شبانه روز در حال تلاش است.
به طور کلی، عمده فعالیت این شرکت حول سه محور تولید مقاطع خاص فولادی (6 خط تولید)، ساخت ، نصب و راه اندازی خطوط نورد گرم و بازرگانی در جریان است و هدف اصلی آن، علاوه بر افزایش توان محصولات فولادی کشور، تلاش در راه کاهش هرچه بیشتر واردات این محصول از خارج کشور نیز می‌باشد.
به گفته علمی‌که بیش از نیم قرن در زمینه طراحی، ساخت و اجرای ماشین آْات خطوط تولید و صنایع فولادی سابقه فعالیت دارد و از مبتکرین صنعت سنگین، ماشین سازی و قطعات فولادی در کشور است، حذف حمل و نقل از اقدامات تاثیر گذار و قابل توجه در قیمت تمام شده این کالاها است.
در همین راستا، استقرار کارخانه فولاد تهران نورد در استان تهران و در مجاورت بازارها و انبارهای عرضه کننده آهن، یکی از امتیازات و مزایای ویژه این کارخانه است. مواد اولیه مصرفی و تولیدات شرکت با کمترین هزینه حمل و نقل قابل عرضه بوده و به جهت موقعیت مکانی، تولیدات این شرکت نسبت به تولیدات واحدهای مشابه ارزان تر قابل عرضه است.
علمی‌تصریح کرد: تولید آرک معدن به صورت انحصاری از سال ۱۳۷۳ تاکنون با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰۰ تن و برآورده ساختن نیاز معادن داخلی، تولید فیش پلیت که یکی از نیازهای اساسی صنایع ریلی می‌باشد و از سال ۱۳۸۰ تاکنون با ظرفیت ۱۰۰ هزار عدد در سال عرضه می‌شود، تولید پیچ تراورس در دو نوع چوبی و بتنی مرتبط با صنایع ریلی با ظرفیت تولید ۵/۲ میلیون عدد در سال از ۱۳۸۰ و تولید فنرهای کامیون،لولای درب پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ ، تولید سپری و ریل آسانسور ، نبشی و ... عمده تولیدات و محصولات این کارخانه را شامل می‌شود.
علمی‌که تاکنون 32 کارخانه فولادی را در بخش خصوصی از پایه بنا کرده است، خبر از همکاری با شرکت‌های خارجی در زمینه تولید ریلهای آسانسور داد و اعلام داشت که در حال حاضر قرار است شرکت‌هایی از ایتالیا و بوسنی و هرزگوین به دعوت این شرکت برای همکاری در زمینه صنایع ریلی به ایران سفر کنند.
وی با اشاره به بخشی از مشکلات پیش روی این واحد تولیدی، توضیح داد که در اردیبهشت ۸۹ فولاد سازی تهران نورد جهت اخذ ۸ ملیارد تومان وام معرفی شد که تاکنون این موضوع محقق نشده است و حتی پرداخت آن در شرایط فعلی کارساز نیست.
علمی‌در ادامه تاکید کرد: ما به هیچ عنوان نیازمند کمک‌های مقطعی و موردی نبوده و ادامه فعالیت آن با همت و تلاش سهامداران و پرسنل کارخانه مستلزم گستراندن چتر حمایتی همه جانبه از سوی ارگانهای ذیربط و متولی صنعت و تولید است .
به اعتقاد وی، در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت با عدم درک منطقی از مشکلات این گونه واحدها عنوان می‌کند که در پروانه کارخانه ما تنها به ریل راه آهن اشاره شد و ریل آسانسور قید نشده است، برای مجموعه ای چون ما که نیازمند تسهیلات دولت نیستیم، این نوع خرده گیری‌ها ، قابل درک نیست.
مدیرعامل شرکت فولاد تهران نورد که ساخت، نصب و راه اندازی مجتمع‌های فولاد و شرکت‌های متعددی را در کارنامه خود دارد، در این دیدار ضمن تشریح دیگر مشکلات و موانع پیش رو، ابراز امیدواری کرد که با مساعدت‌های لازم مسئولین ذیربط، بستر لازم جهت رشد این واحد اقتصادی موفق و توانمند، فراهم آید.
در پایان این دیدار نیز، دکتر عزیز اله افضلی ضمن کسب آشنایی لازم با نحوه عملکرد و برنامه‌های این کارخانه، قول مساعدت‌های لازم جهت پیشبرد اهداف فولاد تهران نورد را داد و از تمامی‌خدمات و دستاوردهای این شرکت تولیدی ابراز رضایت کرد.