هک شدن خودروها بلای جدید دنیای فناوری
در هر پدیده نو‌ظهوری افرادی وجود دارند تا راه‌هایی برای دور زدن و استفاده ناصحیح از آن را پیدا کرده و سوءاستفاده کنند. فناوری‌های نوین با سرعت شگفت‌انگیزی در حال رشد و توسعه هستند و به همان نسبت افراد سود‌جو همواره در تلاشند تا راه‌های نفوذ و هک را در این فناوری‌ها یافته و با ایجاد اختلال و خرابکاری به نفع خود از آنها استفاده کنند. خودروهای پیشرفته سامانه‌های متعددی دارند که خدمات موثر و مفیدی را ارائه می‌کنند.

با افزایش اپلیکیشن‌های رابط بین کاربر و خودرو دامنه وسیعی از دسترسی‌ها به خودرو امکان‌پذیر شده است. در آخرین موردی که در صنعت خودرو پیش آمده است شرکت نیسان اپلیکیشن تلفن همراه مربوط به مدل Leaf را به دلیل هک شدن به‌صورت محدود از دسترسی خارج کرده است. این نرم‌افزار با نام NissanConnect EV در اختیار مالکان خودرو قرار می‌گیرد و به کمک آن امکان دسترسی به بخش‌های مختلف خودرو از طریق تلفن همراه فراهم می‌شود. راننده می‌تواند با استفاده از این نرم‌افزار دمای خودرو را تنظیم کرده و مسیرهایی را که طی کرده است مشاهده کند و با توجه به تمام برقی بودن خودرو وضعیت شارژ باتری‌ها را هم از راه دور زیر نظر بگیرد. در اتفاق اخیر که باعث شد تمام ۲۰۰ هزار خودروی لیف برقی که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ تولید شده‌اند تحت تاثیر قرار بگیرند، هر چند میزان دسترسی تاثیر چندانی در عملکرد خودرو نداشته است اما نیسان برای جلوگیری از دسترسی‌های بیشتر ارائه نرم‌افزار را محدود کرده است تا با به‌روز‌رسانی امنیتی، جلوی مشکلات بعدی گرفته شود. این حفره امنیتی زمانی پیدا شد که یکی از مالکان نیسان لیف در کارگاهی امنیتی مربوط به اپلیکیشن‌ها در نروژ شرکت کرده بود و داوطلب هک نرم‌افزار خودرو شد و با دسترسی به پروتکل‌هایی که تلفن همراه برای اتصال به خودرو استفاده می‌کرد توانستند در این اپلیکیشن راهی برای دسترسی غیر‌مجاز به خودرو را پیدا کنند.

کارشناسان امنیتی معتقدند شرکت نیسان باید زود‌تر از اینها وارد عمل می‌شده و با یافتن حفره‌های امنیتی جلوی اتفاق‌هایی به این شکل را می‌گرفته است. در رابطه با این دسترسی غیر مجاز خطری متوجه راننده و خودرو نخواهد بود اما در مدل‌هایی که امکان باز شدن درها و روشن شدن خودرو با استفاده از نرم‌افزار وجود دارد، موضوع می‌تواند بحرانی‌تر و خطر سرقت متوجه خودرو‌ها باشد. سارقان با هک اپلیکیشن‌های موبایل که با خودرو ارتباط برقرار می‌کند می‌توانند آنها را به راحتی سرقت کنند و به نظر می‌رسد همان مقدار که خودرو‌سازان یا شرکت‌های دانش‌بنیاد که اقدام به طراحی چنین سیستم‌هایی می‌کنند در تلاش هستند تا رابطه میان راننده و خودرو تسهیل شود در وهله اول باید به ایمنی و امنیت آنها توجه کنند؛ چرا‌که در صورت وجود حفره‌های امنیتی علاوه بر تخریب محبوبیت یک برند، هزینه‌های سرسام‌آوری متوجه خودرو‌سازان برای حل مشکلات به‌وجود آمده ناشی از فراخوان‌ها خواهد شد. این هک که به‌صورت آزمایشی بوده است تنها متوجه نیسان نبوده و در سال گذشته سیستم Uconnect مربوط به خودروی جیپ چروک هم هک شد و خوشبختانه در هر دو مورد خطری خودرو و سرنشینان را تهدید نکرده است و هکر تنها می‌تواند تا چند روز با کم و زیاد کردن دمای داخل خودرو باعث ایجاد مزاحمت برای سرنشینان شود که این کار از هر نقطه‌ای از دنیا امکان‌پذیر خواهد بود و همچنین با داشتن مسیرهای طی شده حریم خصوصی راننده تحت تاثیر قرار بگیرد.

نیسان لیف خودرویی برقی و 5 در است که از سال 2010 در ژاپن و سپس آمریکا به بازار عرضه شده است. لیف می‌تواند با باتری‌های 30 کیلو واتی که دارد تا 172 کیلومتر مسافت را طی کند. دامنه حرکتی این خودرو با باتری‌های 20 کیلواتی 135 کیلومتر است که در هر دو صورت برای استفاده درون‌شهری کاملا مناسب به نظر می‌رسد. تنها بعد از گذشت 5 سال از زمان تولید 200 هزار دستگاه از این خودرو فروخته شده است که تحت تاثیر این حفره امنیتی قرار گرفته‌اند. موتور برقی نیسان لیف می‌تواند 110 اسب بخار نیرو و 280 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با توجه به تجربه چند ساله نیسان در تولید این خودرو به نظر می‌رسد سطح امنیت رابط‌های ارتباطی تغییر چندانی نکرده است و این شرکت ژاپنی باید هر‌چه سریع‌تر نسبت به افزایش ایمنی در دسترسی به خودروهایش اقدام موثری انجام دهد. به نظر می‌رسد خودروسازان باید ارتباط تنگاتنگ‌تری با نابغه‌های دیجیتال برقرار کنند تا بتوانند موانع بیشتری بر سر راه هکرهای خودرو قرار دهند. می‌گوییم موانع، چرا که تاکنون هیچ دستگاه دیجیتالی که قابل هک کردن نباشد ساخته نشده است، بلکه تنها موضوع، سادگی یا دشواری هک شدن است.