رشد چشمگیر وصولی های معادن استان تهران
عملکرد معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران طی 9 ماهه اول سال جاری اعلام شد.
دکتر مجید پورمقدم در گفت و گویی ابتدا با اشاره به روند افزایشی سرمایه‌گذاری انجام شده در معادن استان تهران طی این مدت اعلام کرد: این امر در درجه اول به دلیل تجهیز و سرمایه گذاری در معادن اکتشاف شده و در درجه دوم به علت نزدیکی بازار مصرف و وضعیت نسبتا مناسب معادن در استان تهران بوده است.
وی افزود: میزان تولید و استخراج معادن استان تهران در ۹ ماهه اول سال جاری رقمی حدود ۱۷ میلیون و ۵۶۴هزارو ۸۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۱ حداقل ۲۴ درصد رشد داشته است.
پورمقدم همچنین وضعیت صدور پروانه های اکتشاف معادن در محدوده‌های معدنی استان تهران را در همین مدت در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۱ با ۶/۶۶ درصد رشد ، بسیار مطلوب و قابل توجه دانست.
معاون امور معدنی و صنایع معدنی استان تهران در ادامه این گفت و گو به بحث مقدار و میزان وصولی حقوق دولتی ناشی از استخراج معادن ( کوهی و آبرفتی) اشاره کرد و گفت: در ارزیابی و مقایسه این میزان وصولی در سالهای ۹۱ و ۹۲ ، نرخ رشد وصولی ها بسیار چشمگیر و بالغ بر ۲۳۰ درصد بوده که یک دلیل عمده این صعود جهشی انتقال معادن شن و ماسه آبرفتی استانداری تهران به این سازمان می باشد.
به گفته پورمقدم، جایگاه معدن و صنایع معدنی و پتانسیلهای معدنی در استان تهران فوق العاده است. از این نظر استان تهران در حال حاضر دارای ۶۲۰ معدن( ۲۲۰ معدن کوهی، ۲۲۶ معدن شن و ماسه آبرفتی و ۱۷۴ معدن خاک رس) می باشد که در مقایسه با کل معادن کشور ۸۷/۱۰ درصد از معادن ایران را دارا می باشد همچنین تولید مواد معدنی استان تهران سالیانه ۲۵ میلیون تن است که نسبت به تولید کل کشور ۵۲/۱۱ درصد از تولید معادن کشور را به خود اختصاص داده است.