یونیماگ وارد ریل می‌شود!

برخی شرکت‌های خودروسازی شهرت خود را مدیون خودروهای لوکس و قیمتی هستند اما در عرصه‌های دیگر هم فعالیت چشمگیری دارند که ممکن است کمتر به چشم بیاید. بنز با ساخت ماشین‌های کاری و متنوع در دهه‌های گذشته خدمات زیادی به این بخش ارائه کرده است. خودروی یونیماگ از جمله محصولات خاص بنز است که با داشتن دو دیفرانسیل خودرویی قابل اتکا برای برعهده گرفتن وظایف خطیر در بخش‌های متنوع خدماتی و صنعتی است. بخش دایملر بنز این خودروی خاص و قدرتمند را از سال ۱۹۵۱ وارد خط تولید کرده است. یونیماگ به‌عنوان ماشینی که بیش از ۶۰ سال در خط تولید حضور داشته و در حال حاضر هم به‌صورت محدود تولید می‌شود برای بنز ارزشی تاریخی و استراتژیک دارد. در واقع یونیماگ یک شاسی کامیونت مانند است که از چهار چرخ با سیستم تعلیق مجزا بهره می‌گیرد.

به همین دلیل پایداری و عملکرد آن در سطوح ناهموار بسیار بالا است. در ابتدا یکی از مهم‌ترین‌ مصارف این خودرو در زمین‌های کشاورزی بوده است و به دلیل قابلیت‌های بالای آفرودی که داشته در بسیاری از نقاط صعب‌العبور دنیا از صحرای گرم و خشک آفریقا تا جنگل‌های بارانی استوا مورد استفاده قرار گرفته است. دایملر در این خودروی خاص از موتور دیزل استفاده کرده چرا‌که برای خودروهایی که موارد استفاده این چنینی دارند می‌تواند قدرت مناسب و بیشتری را در اختیارش قرار دهد. امروزه نسل‌های جدید این خودرو با بزرگ‌تر شدن به کامیونت‌هایی با قابلیت آفرودی تبدیل شده‌اند که موفقیت‌های امروز خود را مدیون تجربه موفق مدل‌های دهه ۴۰ است. آنچه باعث شده به سراغ این خودروی همه فن حریف برویم خبرهایی بوده که در رابطه با نسخه ریلی آن منتشر شده است. ریل‌های قطار همواره نیاز به حراست و نگهداری دارند که این کار از طریق خودروهایی مخصوص انجام می‌شود. اما استفاده از خودرویی جاده‌ای در مسیرهای ریلی موضوعی است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای همین منظور نیاز است تا خودروهایی برای این بخش تغییر حالت دهند و از نظر فنی قابل اتکا و عملیاتی باشند. چین، روسیه و کشورهایی که مسیرهای ریلی زیادی دارند بازار هدف این نسخه از یونیماگ در نظر گرفته شده است. اما نکته قابل توجه در رابطه با یونیماگ قدرت کشش آن است که با فناوری دنده سنگین خاص بنز می‌تواند تا هزار تن را یدک‌کشی کند. این یونیماگ می‌تواند علاوه بر حرکت در جاده‌های عادی به سرعت چرخ‌های مخصوص خود را روی ریل قرار دهد و همانند یک لکوموتیو روی مسیرهای ریلی حرکت کند. کشیدن قطارهای حادثه‌دیده یا خراب و همچنین بازدید از ریل‌ها در مناطق صعب‌العبور از جمله مواردی است که یونیماگ می‌تواند از عهده آن کاملا برآید. این نسخه از یونیماگ قابلیت کنترل شدن از راه دور را دارد و راننده آن با پیاده شدن از خودرو با استفاده از کنترل‌کننده‌های رادیویی می‌تواند خودرو را در محل دقیق خود قرار دهند که این کار از پشت فرمان این غول آهنی بسیار سخت خواهد بود. فضای پشت کابین در یونیماگ همواره پذیرای امکانات و بخش‌های متعددی در صنایع مختلف بوده است. در نسخه ریلی آن هم با دریافت تجهیزات متعدد مخصوص سرویس کردن قطارها و لکوموتیو‌ها می‌تواند از پس وظایف خود به خوبی برآید. اکسل‌های هیدرولیکی در این یونیماگ خاص باعث می‌شد خودرو به سرعت وارد خطوط ریلی شود و به خدمت رسانه بپردازد. تغییر خودروها برای دریافت تجهیزات روز مورد نیاز در بخش‌های خدماتی و صنعتی در کنار پیشرفت خودروهای جاده‌ای در دستور کار خودرو‌سازان قرار دارد و به همان نسبت که خودروهای لوکس پیشرفته تر می‌شود خودروهای خدماتی هم فناوری‌های روز را در جهت افزایش کارآیی و عملکرد دریافت می‌کنند.

قدرت کشش بالا در یونیماگ ریلی در کنار قابلیت‌های بسیار زیاد دیگر این برند که برای سال‌ها باعث شگفتی شده است افق جدیدی را در اختیار دایملر قرار داده است. بنز برای ۵۰ سال توانسته این مدل جادویی را در صدر خودروهای خاص و خارج از جاده حفظ کند و به دلیل ویژگی‌هایی که داشته همواره در هر زمینه‌ای که وارد شده موفق بوده است. در بخش آفرود مسطح ماندن اتاق آن در ناهمواری‌ها از ویژگی‌های خاص و چشمگیرش بوده است. به‌طوری که اگر در هر نوع ناهمواری قرار بگیرد تنها چرخ‌هایش جابه‌جا‌ می‌شوند و کمک فنرهای خاص این غول دوست‌داشتنی باعث ثابت ماندن اتاق در پستی‌بلندی‌ها می‌شود. در ناهمواری‌های شدید نیز این فنرهای خاص باعث جلوگیری از بلند شدن چرخ از روی زمین و از دست دادن ایستایی کامیون می‌شود که مهم‌ترین عامل در چپ کردن خودروهای آفرود به حساب می‌آید. شبکه‌های ریلی در کشورهایی مانند روسیه و چین و حتی هندوستان از گستردگی زیادی برخوردار است و حضور خودرویی با این قابلیت می‌تواند بسیار به حمل‌ونقل‌ ریلی کمک کند.

یونیماگ وارد ریل می‌شود!

یونیماگ وارد ریل می‌شود!