گسترش ارتباطات داخلی و بین المللی

هانیه هودسنی

دبیر گروه‌داوری محور معماری و شهرسازی

در مدیریت مطالعات معماری و شهرسازی، مجموعه مطالعات و طرح‌های پژوهشی ذیل معاونت شهرسازی و معماری و سازمان‌های زیرمجموعه مانند مجموعه نوسازی شهرتهران، سازمان نوسازی عباس آباد و سایر حوزه‌های مرتبط انجام می‌شود و مجموعه طرح‌های پژ وهشی را با این سازمانها انجام می‌دهیم. حوزه مطالعات معماری و شهرسازی به ویژه در بُعد شهرسازی، یکی از گسترده ترین حوزه هاست چون اساس و پایه طرحهای توسعه شهری ذیل حوزه شهرسازی قرار می‌گیرد و سایر حوزه‌ها بر این اساس هماهنگ می‌شوند، مانند حمل و نقل و ترافیک. این حوزه از نظر موضوعی و عملکرد هم مهم است. طرحهای جامع تفضیلی که برنامه بلندمدت و میان مدت توسعه شهری را شکل می‌دهند در این معاونت تهیه و اجرایی می‌شوند.

سعی می‌کنیم همکاری نزدیکی با مراکز علمی و دانشگاهی در حوزه‌های مرتبط داشته باشیم. علاوه بر دانشگاه‌ها با سایر حوزه‌های وابسته به تخصص شهرسازی مانند انجمن‌های صنفی، جامعه مهندسان مشاور و سازمان‌های مردم نهاد که در این زمینه فعالند، همکاری داریم. از ۵ سال پیش بخش بین الملل نیز به جشنواره اضافه شد. حوزه شهرسازی یکی از پیشروترین حوزه‌ها در این زمینه بود و آثار بین المللی مهم و تاثیرگذاری در این زمینه مطرح شد.

بیش از ۲ هزار اثر در حوزه شهرسازی و معماری به دبیرخانه جشنواره در ۲ محور شهر ایرانی -اسلامی و حوزه معماری، شهرسازی و بازآفرینی شهری ارسال شد. حوزه بازآفرینی شهری یکی از بخش‌های تاثیرگذار است که از سال گذشته در شهرداری پیگیری می‌شود. در نهایت پس از ارزیابی کمیته داوری، یک طرح پژوهشی برتر زیر مجموعه طرح معماری ایرانی- اسلامی و یک اثر از حوزه بازآفرینی شهری برگزیده شد.یکی از نکات برجسته جشنواره امسال، استقبال بخش بین الملل از جشنواره بود و با ارتباطی که با انجمن‌های بین المللی مانند انجمن جهانی برنامه‌ریزی شهری(ISOCARP) و شاخه مطالعات سکونتگاهی سازمان ملل(UN-Habitat) داشتیم، توانستیم این ارتباط را گسترش دهیم.