اشتباهاتی که فرصت‌های کاریابی را از بین می‌برند
مترجم: مریم رضایی حتی زرنگ‌ترین متقاضیان کار نیز دچار اشتباه می‌شوند؛ اما در بازاری که از نظر استعداها به شدت رقابتی است، یک اشتباه کوچک می‌تواند به قیمت از دست رفتن رویاهای کاری شما تمام شود. «فورد میرز»، راهنمای شغل‌یابی و نویسنده کتاب «شغلی را که می‌خواهید به دست آورید، حتی وقتی کسی قصد استخدام ندارد» می‌گوید «حتی زرنگ‌ترین متقاضیان کار هم به راحتی اشتباه می‌کنند. با دانستن اینکه چطور می‌توان از موانع احتمالی عبور کرد، به نحو کارآتری می‌توانید در جست‌وجوی شغل باشید و به نتایج مثبت‌تری برسید.»
در اینجا ۱۰ اشتباهی که متقاضیان کار مرتکب می‌شوند و نکات کارشناسی برای اجتناب از آنها را بیان می‌کنیم:

اشتباه شماره ۱: پاسخ دادن به آگهی‌های استخدام اینترنتی
به گفته میرز، به‌طور کلی، آگهی‌های استخدام اینترنتی ارزش چندانی ندارند. در عوض، او معتقد است تنها حدود 5 دقیقه زمان به آگهی‌های استخدام عمومی اختصاص دهید و بیشتر زمان‌تان را صرف گسترش ارتباطات پربار کنید.
نتیجه تحقیق «استخدام اجتماعی» Jobvite
در سال 2014 با تاکید بر اهمیت ارتباطات گسترده به عنوان یک ابزار جست‌وجوی شغلی، نشان می‌دهد از میان 1855 مدیر استخدام‌کننده مورد بررسی، 60 درصد گفتند که بهترین استخدام‌ها را از میان مراجعه‌کنندگانی که متقاضی کار بوده‌اند، داشته‌اند.

اشتباه شماره 2: ارسال رزومه‌ به
صورت داوطلبی
به گفته میرز، «وقتی خودتان به صورت داوطلبانه رزومه‌ می‌فرستید، کاری بیهوده و بی‌ارزش انجام داده‌اید.» ریک گیلیس، مشاور و کارشناس کاریابی ضمن موافقت با این موضوع می‌گوید رزومه شما تا زمانی که فرمت خاصی نداشته باشد و به هدف پر کردن یک پست خالی در شرکتی تنظیم نشده باشد، به احتمال زیاد رد می‌شود.
گیلیس می‌گوید «توصیه من به متقاضیان کار این است که وقت خود را با ارسال رزومه به هر جایی هدر ندهند. این کار زمانی تاثیر دارد که مطمئن شوید رزومه شما به صورت هدفمند برای یک شغل موجود ارسال شده است. اگر رزومه‌ای را کورکورانه بفرستید، پاسخ درستی نمی‌گیرید و انرژی خود را صرف کار بیهوده‌ای کرده‌اید که می‌توانستید برای ایجاد ارتباطات بهتر یا فعالیت‌های مثبت‌تر صرف کنید.»

اشتباه شماره ۳: صرفا به دنبال پست‌های خالی بودن
بیش از 40 درصد مشاغلی که برای متقاضیان کار ایجاد می‌شود، اغلب از دل خود مصاحبه‌های استخدام بیرون می‌آید؛ یعنی پست‌هایی که قبل از مراجعه آن فرد به عنوان متقاضی کار، وجود نداشته‌اند. کلید کار این است که تمرکز خود را از «پست‌های خالی» به «فرصت‌ها» تغییر دهید که همه جا وجود دارند.
داگ میشل، مدیرعامل شرکت Solutions می‌گوید: «خانمی برای مصاحبه برای استخدام در یک شغل اداری به شرکت ما مراجعه کرده بود. او در مورد شرکت ما و کاری که انجام می‌دادیم اطلاعات کاملی داشت و با اینکه برای یک شغل خاص مراجعه کرده بود، اما در مورد دیگر جنبه‌های کسب‌وکار ما نیز چیزهای زیادی می‌دانست و پیشنهادهایی برای پرداختن به چالش‌ها به شیوه‌هایی دیگر داشت. در نهایت، او را برای شغل دیگری استخدام کردیم و اکنون او به عنوان متخصص آموزش برای ما کار می‌کند.»

اشتباه شماره ۴: توسعه ارتباطات ناکارآمد
میرز می‌گوید «ایجاد ارتباط با دیگران باید تمرکز اصلی هر فردی باشد که به دنبال کار می‌گردد. افرادی که در ارتباط برقرار کردن بسیار خوب عمل می‌کنند، بیش از اینکه گوینده باشند‌ شنونده هستند، برنامه‌های واضحی دارند و از اینکه بازخورد و راهنمایی بخواهند، خجالت نمی‌کشند.» برای اینکه ارتباطات موفقی داشته باشید، باید در نظر بگیرید که ایجاد ارتباط یک «بازی پیچیده» است که به آرامی ظهور می‌کند، اما در طول زمان به بازدهی می‌رسد. بهترین کار این است که رویکردی حرفه‌ای و نظام‌مند داشته باشید که بتوانید به آسانی آن را دنبال کنید و این موضوع شما را مسوولیت‌پذیر نگه می‌دارد.
ماتسون می‌گوید «هر ماه این هدف را برای خود تعیین کنید که با سه فرد تاثیرگذار ارتباط داشته باشید. این به آن معنا نیست که حتما باید شخصا آنها را ملاقات کنید. می‌توانید یک یادداشت کوتاه از طریق LinkedIn یا از طریق ایمیل بفرستید تا با عملکرد آنها آشنا شوید. یا اگر می‌توانید تعاملی چهر‌ه ‌به ‌چهره را برنامه‌ریزی کنید، برای به‌روزرسانی اطلاعات یکدیگر زمان صرف کنید.»

اشتباه شماره ۵: استقبال از انواع مشاغل مختلف
با اینکه نیاز است از فرصت‌های شغلی استقبال کنید تا پست‌های خالی خاص، اما نباید تور خود را خیلی گسترده پهن کنید. به گفته میرز «فرصت دیگر برای یک جست‌وجوی موفق شغلی این است که بر یافتن یک فرصت مناسب متمرکز شوید؛ نه هر شغلی. حتی قبل از اینکه جست‌وجوی خود را شروع کنید، نوع شغلی را که می‌خواهید داشته باشید به‌طور دقیق برای خودتان مشخص کنید و سپس کل تلاش‌تان را به دنبال کردن همان نوع شغل متمرکز کنید.»

اشتباه شماره 6: برنامه‌ریزی نداشتن
در جست‌وجو
یافتن یک شغل جدید یا تغییر شغل خودش یک کار است و باید به صورت نظام‌مند با آن برخورد شود. میرز معتقد است باید روی یک متدلوژی سنجیده شده فکر شود، زمان لازم برای تحلیل و برنامه‌ریزی روزانه اختصاص داده شود، جست‌وجوی کار در فضای مجزایی صورت گیرد و سپس نتایج کار پیگیری شود. همچنین باید سیستمی را تعریف کنید که مطمئن شوید نسبت به این کار مسوولیت‌‌پذیر هستید و کارها را به درستی پیش می‌برید.

اشتباه شماره 7: پیش بردن امور به تنهایی
تخصص راهنمایان کاریابی و افرادی را که رزومه می‌نویسند دست کم نگیرید. میرز می‌گوید: «راهنمایان کاریابی و دیگر متخصصان این امر بی‌طرفانه شما را راهنمایی می‌کنند و باعث می‌شوند دید شما گسترده‌تر شود و سیستم تثبیت‌شده‌ای برای موفقیت جست‌وجوی کاری شما ارائه می‌دهند. بسیاری از آنها توصیه‌های خوبی برای مذاکرات در مورد حقوق دارند و باعث می‌شوند فرد مورد نظر شغلی را با حقوقی فراتر از انتظاراتش پیدا کند.»
اشتباه شماره 8: کنترل جست‌وجوی کار
به دست دیگران
درست است که همکاری با متخصصان کاریابی یا افرادی که در رزومه نوشتن حرفه‌ای هستند می‌تواند مفید باشد، اما مطمئن شوید خودتان به عنوان متقاضی کار همه امور را تحت کنترل دارید میرز می‌گوید با مجموعه منتخب کوچکی از متخصصان کار کنید تا مطمئن شوید آنها با ارزش‌ها و اهداف کاری شما همگام هستند. آنها می‌توانند نقش مهمی در کاریابی شما داشته باشند، اما کل فرآیند را باید خودتان کنترل کنید. به‌عنوان مثال، اجازه ندهید این افراد رزومه شما را بدون اجازه تغییر دهند و قبل از اینکه آن را به جایی بفرستید، آن را چک و تایید کنید.
اشتباه شماره ۹: آماده نبودن برای مصاحبه
به گفته میرز، همه مصاحبه‌های شغلی از پنج عامل اساسی تشکیل شده‌اند: بیان ارزش‌های خودتان، انتقال اطلاعاتی که در مورد شرکت مورد نظر دارید، پرسیدن سوالات هوشمندانه، مذاکره در مورد دستمزد و پیگیری تماس‌های بعدی.
قبل از انجام مصاحبه تحقیقات گسترده‌ای در مورد شرکت مورد نظر و شخصی که قرار است با شما مصاحبه کند، انجام دهید. میشل می‌گوید «وقتی برای شغلی که فکر می‌کنید مناسب است مصاحبه می‌کنید، باید خود را نسبت به شرکت و مصاحبه‌کننده مشتاق نشان دهید. اگر آن شرکت بزرگ و شناخته‌شده باشد، با جست‌وجوی اینترنتی می‌توانید در مورد آن تحقیق کنید.»
از عامیانه حرف زدن هراس نداشته باشید. برقراری یک ارتباط دوستانه می‌تواند روش خوبی برای به هدف رسیدن باشد. میشل در این زمینه می‌گوید «یک علاقه مشترک با مصاحبه‌کننده پیدا کنید، حتی اگر این علاقه، طرفداری هر دو شما از شرکت
مورد نظر باشد. اگر اطلاعات کافی در مورد شرکت دارید، مثلا می‌توانید بپرسید هدف آنها چیست، بزرگ‌ترین رقبایشان چه شرکت‌هایی هستند، چه چالش‌هایی را پیش روی خود دارند و شما چگونه می‌توانید تفاوت ایجاد کنید. این صحبت‌ها ظاهر شما را نشان می‌دهند و به احتمال زیاد استخدام خواهید شد.»

اشتباه شماره ۱۰: ندانستن ارزش خود
در بازار کار
میرز می‌گوید «قبل از اینکه در یک مصاحبه شرکت کنید، ارزش خود را در بازار بسنجید و ارزیابی کنید. در غیر این صورت، بدون دانستن داده‌های لازم وارد مذاکره می‌شوید. در هر مذاکره، زمانی باید در مورد پول صحبت کنید که مصاحبه‌کننده مشخص کرده شما در اولویت استخدام قرار گرفته‌اید و بعد از اینکه از مهارت‌ها، دانش و تجربه شما اطلاعات کافی به دست آورد، راحت‌تر می‌توانید در مورد حقوق و مسائل مالی مذاکره کنید.»