سقف آرزو‌‌های فارادای فرو می‌ریزد؟

فیوچر فارادای به‌عنوان یک سوپر اسپورت برقی در نمایشگاه بین‌المللی CES ۲۰۱۶ که مربوط به تجهیزات الکترونیکی است معرفی شد و گفته می‌شود ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت در این غول برقی نهفته است. این خودرو قرار است با سرمایه چینی‌ها و در خاک آمریکا ساخته شود. در یک سال گذشته این شرکت روی این پروژه کار کرده است و این روزها به نظر می‌رسد این شرکت با مسائل مالی مواجه شده است دو تن از شرکای این شرکت به علت عدم دریافت پرداخت‌ها به مدت یک ماه از سوی فارادای فیوچر از آن شکایت کرده‌اند.

یکی از این شرکت‌ها فیوچریس است که در کار ساخت تجهیزات داخلی خودرو برای شرکت فورد، جنرال موتورز و تویوتا است. بدهی‌های فارادای فیوچر درحالی اعلام شده که این شرکت در آستانه شرکت در بزرگ‌ترین‌ اتفاق در صنعت الکترونیک و کالاهای مصرفی در آمریکا است. بدهی فارادای به این شرکت حدودا ۱۰ میلیون دلار است که ۷ میلیون دلار از آن ۳۰ روز دیرکرد دارد. سایر شرکت‌هایی که با فارادای فیوچر همکاری دارند هم کم‌کم خواهان بدهی‌های خود خواهند شد و این شرکت بیشتر از گذشته تحت فشار مالی خواهد بود.

سرمایه‌گذار چینی که کل این پروژه را به دست گرفت است به نظر می‌رسد در همان ابتدای کار با مشکلات متعددی در تامین بودجه مواجه شده و به نظر می‌رسد زمان محقق شدن وعده‌های گذشته‌اش فرا رسیده است و وقت چندانی برای جبران وجود ندارد. پیش از این تصور می‌شد این شرکت می‌تواند برگ برنده‌ای در دنیای ماشین‌های برقی برای چینی‌ها باشد و فناوری ساخت خودروهای برقی را به این کشور وارد کند مخصوصا خودروهای سوپر‌اسپورت برقی که در سرعت و شتاب عملکرد بالایی دارند. به نظر می‌رسد این خودرو‌ساز آینده سقف آرزوهایش در حال فرو ریختن است و رویای چینی‌ها در حال نابودی است و اگر این سرمایه‌گذار چینی در تامین مالی پروژه‌ای که آغاز کرده است موفق عمل نکند باید قرار گرفتن در کنار ابر خودروها را فراموش کند.

یکی از دلایلی که خودرو‌سازان نوپا و نوظهور کمتر می‌توانند موفق شوند هزینه‌های جاری پروژه‌ها است، چرا‌که خودرو‌سازی از جمله صنایع گران قیمتی است که نیاز به دانش فنی بالا و امکانات زیادی دارد و ورود به حوزه کاره بسیار سخت و دشوار است. خودروی Zero۱ که قرار است محصول فارادای فیوچر باشد خودرویی سوپر با بدنه فیبرکربن است که از مدعیان سرعت و شتاب در میان خودروهای برقی و حتی بنزینی است و با داشتن ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت هم رده لافراری و مدل‌های سوپر اسپورت خواهد بود. سوپر اسپورت‌های برقی مدتی است مورد توجه قرارگرفته است و در میان این خودروها خودرو‌سازان مطرح دنیا کمتر وجود دارند و معمولا شرکت‌های نوظهور به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند و خودرو سازان مطرح این حوزه نهایتا به خودروهای هیبرید بسنده کرده‌اند. به این ترتیب ممکن است برای این دو رگه چینی - آمریکایی مشتری به تعدادی که ساخت آن توجیه اقتصادی داشته باشد پیدا نشود.