کاروان ایرانی در جاده ابریشم
لی‌لی رضایی اخیرا گروهی متشکل از سه نوازنده ایرانی به پروژه جاده ابریشم پیوستند تا بار دیگر موسیقی ایران در صحنه‌های بین‌المللی حضوری جدی داشته باشد. پس از تجربه موفق «کیهان کلهر» و طنین نوای جادویی کمانچه او در پروژه موسیقی جاده ابریشم که اعتبار ویژه‌ای به نام ایران و موسیقی ایرانی در جهان بخشید، یکبار دیگر کاروان نوازندگان ایرانی به جاده ابریشم رسید تا این کاروان سه نفره متشکل از نوازندگان تار، کمانچه و دف فرهنگ و تمدن ایران زمین را به واسطه این پروژه عظیم در جهان مطرح کنند. «حمید بهروزی نیا» نوازنده تار، «مسلم علیپور» نوازنده کمانچه و «نیما نیک‌طبع» نوازنده دف سه تن از نوازندگان ایرانی هستند که در جدیدترین پروژه موسیقی جاده ابریشم حضور دارند.

قطعه خاطره‌انگیز موسیقی ایرانی
«حمید بهروزی‌نیا»، نوازنده و آهنگساز سنتی کشورمان درباره حضور در پروژه موسیقی جاده ابریشم می‌گوید: قرار است یک کنسرت از سری پروژه‌های جاده ابریشم در تاریخ ۶ سپتامبر در شهر شیان برگزار شود که در این کنسرت بنده به همراه «مسلم علیپور» و «نیما نیک طبع» گروه جاده ابریشم را همراهی می‌کنم. همچنین برای این کنسرت، از تاریخ ۱ تا ۵ سپتامبر قطعاتی را که آقای «‌تن دون» برای ارکستر تنظیم کرده است تمرین خواهیم کرد. وی در‌ادامه می‌افزاید: با‌توجه به مکاتبه و فیلم‌هایی که در‌مورد نوع صدا‌دهی سازهایمان برای ایشان فرستادیم، ایشان کاملا نسبت به وسعت صدای سازهای ایرانی آشنا هستند و بعضی از قطعاتی که ایشان تنظیم کرده بر‌اساس موسیقی سنتی ایران است. به گفته ایشان بداهه‌نوازی در آن لحظه با توجه به شرایط می‌تواند تکمیل‌کننده کلام موسیقی جاده ابریشم باشد. بهروزی‌نیا در ادامه تاکید می‌کند: در حال حاضر این گروه تنها یک گروه نیست، بلکه به یک سازمان تبدیل شده است که اعضای آن در مجامع بین‌المللی سخنرانی می‌کنند، کارگاه و تور کنسرت برگزار می‌کنند و در دانشگاه‌ها کنسرت‌های پژوهشی همراه با سخنرانی ترتیب می‌دهند. این بار پروژه جاده ابریشم در شهر شیان از کشور چین به رهبری آقای «تن دون» که یکی از مشهورترین رهبر ارکسترهای دنیا هست و جایزه گرمی، آکادمی آواردز و همچنین ساخت موزیک مسابقات المپیک پکن را در کارنامه خود دارد. بین تاریخ ۱ تا ۶ سپتامبر(۱۰ تا۱۵ شهریور) برگزار می‌شود و از ایران حمید بهروزی‌نیا (آهنگساز و نوازنده تار و سه تار) مسلم علیپور (آهنگساز و نوازنده کمانچه) و نیما نیک‌طبع (نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای) در این کنسرت شرکت می‌کنند.
تاریخچه پروژه موسیقی جاده ابریشم
ایده پروژه موسیقی جاده ابریشم اولین بار توسط «یو یوما» در سال ۱۹۹۸ پیشنهاد شد. «یو یوما» نوازنده نامی ویولنسل آمریکایی چینی تبار است که او را یکی از برترین نوازندگان این ساز در قرن اخیر می‌دانند. این ویولنیست مشهور که دکترای افتخاری دانشگاه پرینستون و دکترای افتخاری دانشگاه آمریکایی بیروت و مجموعه‌ای از جوایز معتبر موسیقی جهان را در کارنامه دارد، هسته اولیه گروه موسیقی جاده ابریشم را با هدف اصلی تبادل فرهنگی میان کشورهای صاحب تمدن حاشیه جاده ابریشم و کشورهای اروپایی بنا نهاد. ایده اولیه این پروژه در سفرهای مختلف او به کشورهای گوناگون جهان شکل گرفت. عقاید، مذاهب و فرهنگ‌های قدرتمندی که توانسته بودند کشورهای صاحب تمدن چندین هزار ساله را تحت‌تاثیر قرار دهند، مورد توجه «یویوما» قرار گرفت و همان‌طور که خودش عنوان می‌کند؛یکی از دغدغه‌هایش این بود که چطور می‌شود این فرهنگ‌های گوناگون و تمدن‌های مختلف را از طریق ترکیب و تلفیق موسیقی به یکدیگر ارتباط داد و از این طریق گفت‌وگویی بین تمدنی با یک صدای واحد و متحد شکل داد. وی با تشکیل گروه موسیقی جاده ابریشم و با برگزاری کنسرت، فستیوال، نمایشگاه، مسترکلاس، ضبط، انتشار و به وجود آوردن آثار جدید موسیقایی، کار خود را در جهت تبادل فرهنگی میان کشورهای صاحب تمدن حاشیه جاده ابریشم آغاز کرد. تمرکز این پروژه بر فرهنگ‌های مختلف و ارتباط بین این فرهنگ‌ها از طریق موسیقی است به نحوی که از تمام سازهای بومی کشورهای حاشیه جاده ابریشم مانند دودوک ارمنی، پایپا چین، شاکوهاچی ژاپن، کمانچه ایران، جانگو کره و... استفاده می‌شود.
موسیقی ایران در جاده ابریشم
اما از سال ۲۰۰۰ موسیقی ایران توسط «کیهان کلهر» که یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های موسیقی ایران در دنیاست به پروژه جاده ابریشم اضافه شد. در آن زمان کلهر ساکن نیویورک بود و اسپانسرهای پروژه جاده ابریشم در کنار یویوما که این پروژه را کلید زده بود، تصمیم گرفتند که به دنبال موسیقیدان‌های معتبر کشورهای جاده ابریشم بگردند و چند نفر را انتخاب کنند. چند موزیکولوگ که در جامعه موسیقی آنجا فعالیت می‌کنند و محققان این پروژه بودند، کلهر را هم انتخاب کردند. انتخاب کلهر که نقطه عطفی در موسیقی ایران بود باعث شد دروازه‌های این پروژه بین‌المللی به سوی موسیقی ایرانی و نوازنده‌های ما باز شود. و این مساله مایه مباهات است در لیستى که سایت رسمى «جاده ابریشم» منتشر کرده، نام ۲ موسیقیدان ایرانى دیگر در کنار «کیهان کلهر» به چشم مى‌خورد. «سیامک آقایى» نوازنده سنتور، و «سیامک جهانگیرى» نوازنده نی نوازندگانی هستند که نامشان در کنار اسامی بزرگی همچون «کلود دبوسى» آمده است.