سلیقه مردم حرف آخر را می‌زند

معاون بازاریابی و فروش همراه‏اول معتقد است که آنچه باعث انعطاف همراه‏اول در به‏کارگیری روش‏هایی برای باقی‏ ماندن در صدر بازار اپراتوری تلفن همراه ایران شده نیاز مشترکان بوده است. مهندس محمدمهدی عطوفی تغییر رویکرد این اپراتور به مشارکت با کسب‏وکارهای نوپا و توسعه اکوسیستم بزرگترین اپراتور تلفن‏همراه را راهبرد فعلی همراه‏اول می‏داند؛ موضوعی که حالا به گفته وی باعث شده در کاهش ناگزیر درآمدهای سنتی ناشی از صوت و پیامک چیزی بین ۱۰ تا ۱۱ درصد از درآمدهای همراه اول از این مسیر حاصل شود. به بهانه نمایشگاه تلکام با مهندس عطوفی درباره تمام سرویس‏های تازه و استراتژی‏های این شرکت به گفت‏وگو نشسته‏ایم که می‏خوانید:

از نمایشگاه امسال تلکام شروع کنیم که ظاهرا تدارک قابل‏توجهی برای حضور در آن دیده‏اید. امسال شاهد چه بخش‏هایی در این نمایشگاه هستیم؟

بله در نمایشگاه امسال تلکام ما دو محور اصلی داریم؛ نخست سرویس‏های مبتنی بر اینترنت اشیا(IOT) یا اشیای هوشمند است که امسال آن‏را به‏صورت واقعی و کاربردی اجرا می‏کنیم. البته بعضی از این بحث‏‏ها خیلی لوکس است و در جامعه جایی ندارد، اما برخی هم در فضای اقتصادی کشور مورد نیاز است. مثلا یکی از مهمترین آنها کنتورهای هوشمند است که برای سنجش مصرف آب و برق و گاز مطرح می‏شود. ما اینها را به‏صورت عملیاتی از اول تا آخر پیاده‏سازی کردیم؛ یعنی از زمان مصرف تا صدور قبض و حالا یک نسخه شبیه‏سازی شده عملیاتی برای اجرا آوردیم.

مخاطب این سرویس‏ها سازمان‏ها هستند؟

مخاطبان ما شرکت‏های آب و برق و گاز هستند. البته در کنار این، جنبه‏های دیگر استفاده از این تکنولوژی را چه در خانه هوشمند و چه در ماشین هوشمند به‏نمایش می‏گذاریم. در نمایشگاه امسال همچنین شرکت‏های نوآوری را آورده‏ایم که سرویسهای دیجیتال را ارائه می‏کنند. ما سه سال است با این شرکت‏ها کار می‏کنیم. با توجه به اینکه تنها راه برون‏رفت از فضای فعلی رکود اقتصادی، ایجاد شغل برای افراد جوان است؛ می‏توان فضای دیجیتال را یکی از مغتنتم‏ترین فرصت‏ها برای این منظور برشمرد.

کمی درباره کار با این شرکتها توضیح می‏دهید، این شرکتها که حالا با آن‏ها همکاری می‏کنید چه خصوصیاتی دارند؟

اینها شرکت‏های دانش بنیانی هستند که خدمات خرد و جذابی بر بسترهای مختلف شبکه همراه‏اول ارائه می‏دهند. ما دو نوع نیازشان را مرتفع می‏کنیم؛ اول اینکه به پیدا کردن مشتری برای آنها کمک می‏کنیم و دوم آنکه فضای تبلیغاتی برای آن‏ها فراهم می‏کنیم. حاصل این استراتژی همراه‏اول در کارکردن با این شرکت‏ها، به‏وجود آمدن ۱۸۰ شرکت نوپا و دانش‏بنیان است که بین ۳ تا ۵ نفر و یا حتی تا ۵۰ نفر در آنها مشغول به‏کارند. ما امیدواریم بتوانیم تعداد این شرکتهای همکار را به هزار شرکت برسانیم؛ البته این منوط به داشتن برخی حمایت‏ها هم هست. این شرکت‏ها اقتصاد قابل توجهی را ایجاد کرده‏اند؛ به‏طوری که بین ۴۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد تومان در ماه درآمد دارند.

در کنار این‏ها، در نمایشگاه سرویس‏های جاری شرکت نیز معرفی می‏شود. سرویس‏های مربوط به موبایل باند پهن My MCI که مشتریان از طریق آن تمام کارهای خود را با همراه‏اول انجام می‏دهند. همچنین امسال قسمت باشگاه هواداران تیم‏های معروف والیبال و بسکتبال و فوتبال را داریم که خود ورزشکارها می‏آیند و با مردم و طرفدارانشان ارتباط می‏گیرند. یعنی ما هواداران را مستقیما به تیم‏ها و بازیکنان مورد علاقه‏شان مرتبط می‏کنیم . آن‏ها می‏توانند هم از حمایتهای هواداری‏شان برخوردار شوند و هم بدون واسطه، هواداران با تیمهای محبوب ارتباط پیدا می‌کنند.

یک قسمت دیگر در نمایشگاه تلکام عرضه گوشی برای مشترکان است. با توجه به فضای رقابتی، از سال گذشته ما با هر شرکتی که بتواند ارزشی را برای مشترکان تولید کند، وارد صحبت و مذاکره شده‏ایم. اولویت و تمرکز ما روی شرکت‏های داخلی است؛ ولی اگر نتوانند نیازهای مشترکان را برآورده کنند، شرکت‏های خارجی را هم مدنظر قرار می‏دهیم. به‏عنوان مثال، ما خود شرکت GLX را در نمایشگاه خواهیم داشت و گوشی‏هایی که می‏توانیم به‏صورت باندل عرضه کنیم را به نمایش ‏می‏گذاریم. اگر مشتری ما این نوع محصول مورد سلیقه اش نبود، سایر برندها مانند شیائومی و سامسونگ را به مشترکان به صورت باندلینگ عرضه می‏کنیم.

در مورد نسل‏های سوم وچهارم موبایل چطور؟ شاهد یک فشار ویژه تقاضا برای سرعت دادن به توسعه در این بخش هستیم. به‏خصوص در زمینه نسل چهارم که در مورد آن کمتر تبلیغ و سروصدا از همراه‏اول دیده‏ایم؛ اما ظاهرا بیش از 130 نقطه فقط در تهران تحت پوشش شبکه نسل چهار موبایل همراه اول هستند. روی توسعه این بخش در نمایشگاه تاکید می‏کنید؟

بله. بحث‏های توسعه‏ای نسل چهارم سر جای خود هست و توسعه در حال انجام است؛ به خصوص تاکید قابل توجهی بر توسعه نسل چهارم تا پایان سال در سراسر کشور داریم. اما ما در تلکام از این فراتر می‏‏رویم و می‏خواهیم کاربری‏های واقعی نسل پنجم را به نمایش بگذاریم. اینکار را به‏صورت شبیه‏سازی شده ارائه می‏دهیم. یک ویژگی این شبکه این است که تعداد اتصالات بسیار بالا و تاخیر بسیار پایینی دارد. یعنی در حالی که در شبکه‏های نسل سوم و چهارم ارسال اطلاعات با نرخ تاخیر ۲۰ تا ۳۰ میلی‏ثانیه انجام می‏گیرد، در شبکه نسل پنجم نرخ تاخیر بین ۱ تا ۲ میلی‏ثانیه است. به همین دلیل این شبکه برای اینترنت اشیا و ماشین هوشمند و شهر هوشمند یک الزام اساسی است. ما در نمایشگاه امسال بحث کاربری شبکه نسل پنجم(۵G) را هم در بحث مقایسه تاخیر پخش ویدئویی و هم در بخش رباتیک(صنعت) به نمایش می‏گذاریم که امکان مقایسه دو نسل ۴ و ۵ را برای بازدیدکنندگان به‏خوبی فراهم می‏کند.

طی چند سال اخیر شاهد تغییرات زیادی در همراه‏اول بودیم؛ رویکردهایی که برخی آن‏را به فضای رقابتی و برخی دیگر به نیازهای جدید جامعه نسبت داده‏اند. شما موفقیت همراه‏اول در باقی ماندن به‏عنوان بزرگترین بازیگر عرصه اپراتوری را در چه چیزی می‏دانید؟

من تاثیر فضای رقابتی را رد نمی‏کنم؛ یک رقیب خوب همیشه باعث می‏شود انسان هوشیار باشد. اما بحث اصلی و عامل حرکت اصلی در به روزماندن همراه اول، تغییر ذائقه مردم است. مردم چه مشتری ما و چه مشتری رقبای ما باشند، سطح نیازهایشان به‏سرعت در حال تغییر است و ما مجبوریم خودمان را به‏روز نگاه داریم. یکی از عواملی که به‏خصوص از سال ۹۰ و با ورود همراه اول به فضای خصوصی و رقابتی انجام گرفت، ایجاد راهبردهای جدیدی بود که بتوان با آن نیازهای جامعه را برطرف کرد. بخشی از این نیازها آن است که مردم ابراز می‏کنند، ولی بخش دیگر نیازهایی است که مردم نیاز دارند اما ابراز آن نیازمند ایجاد زمینه است؛ ما در هر دو زمینه وارد کار شدیم . نظرسنجی‏های مختلفی را انجام دادیم برای نیازهای مردم و بر اساس آن پیش رفته‏ایم. مثلا بحث استارتاپ‏ها یک بحث اساسی است؛ ما دیدیم مردم نیازهای متنوعی دارند که از عهده فضا و امکانات خود شرکت خارج است و اصولا این قبیل کارها را کسب و کارهای کوچک می‏توانند انجام دهند و آنها هستند که می‏توانند نیازهای خرد جامعه را پوشش دهند. در این فضا ما تولید کننده را به جامعه متصل کردیم. این راهبرد همکاری با شرکت‏های استارتاپ و کوچک می‏تواند نیازهای مختلف مشترکان ما را شناسایی کند.

به نظر می‏رسد با انتخاب این مدل همکاری با شرکتهای استارتاپی به‏نوعی به‏دنبال ایجاد اکوسیستمی در پیرامون خود هستید؟

بله. یک سمت این‏کار مشتری و نیازهای جامعه است و یک سمت دیگر آن فضای کارآفرینی است. ما در همین نمایشگاه تلکام یکی دو نمونه قراردادهایی که طی یک‌سال گذشته با دانشگاه‏های مختلف امضا کرده‏ایم را به نمایش می‏گذاریم؛ از جمله کاری که با دانشگاه شهید بهشتی انجام داده‏ایم. ما می‏خواهیم همه را ترغیب کنیم و هر جا پتانسیل وجود دارد بیاید و وارد این بازی شود.

مدل تقسیم درآمد شما با استارتاپ‏هایی که با ‏آن‏ها کار می‏کنید چگونه است؟

چیزی که در سطح عرف جامعه جا افتاده و نشات گرفته از همان فضاست. ما ۷۰ درصد درآمد را به استارتاپ و شرکت نوپا می‏دهیم و ۳۰درصد برای همراه‏اول است. این مدل را برای تمام کسب وکارهایی که روی پهن باند کار می‏کنند اجرا کرده‏ایم.

اپراتورها در دنیا به نحو قابل توجهی با شرکت‏های تکنولوژی وارد یک مشارکت شده‏اند؛ برخی حتی شرکت‏های تکنولوژی را خریداری کرده‏اند یا در آنها ادغام شده‏اند. راه‏حلی که همراه‏اول برای تعامل با فضای تکنولوژی درنظر دارد چیست؟

ادغام‏ با مجموعه‏های تکنولوژی زمانی مفید است که بتواند یک کسب‏وکار را به سمت بزرگتر شدن پیش ببرد. در حال حاضر تولید گوشی کار سختی نیست؛ چراکه شما می‏توانید یک گوشی با ظرفیت‏های موجود بازار بسازید؛ اما بازاریابی برای آن گوشی در تولید درتیراژهای بالا و کاهش هزینه‏ها مساله اصلی شما خواهد بود. در سمت تکنولوژی‏های مبتنی بر GSM هم چالش اصلی این است که باید سرمایه‏گذاری‏های سنگین ‏روی تحقیق و توسعه محصولات صورت گیرد که در کشور ما فعلا دست یافتنی نیست. به‏همین دلیل در زنجیره ارزشی که برای تجهیزات و سرویس‏های تلکام وجود دارد، معمولا کمترین ارزش سمت قطعات و تجهیزات سخت‏افزاری و بیشترین ارزش در سمت سرویس‏های ارزش‏افزوده و کارآفرینی روی این سرویس‏هاست. الان حداکثر ارزش افزوده یک گوشی مثل سامسونگ یا اپل ۲۵ تا ۳۰ درصد است؛ اما سمت سرویس‏های ارزش افزوده عددها بسیار بالاتر است. راه حل ما در همراه‏اول هم تمرکز روی همین سرویس‏هاست.

مدل‏های درآمدی همراه‏اول یک شیفتی را از مکالمه به سمت خدمات داشته که خود موضوع خدمات ارزش افزوده دارای پیچیدگی‏ها و وسعت زیادی است. کدام مدل‏های خدماتی الان در اولویت همراه‏اول است؟

سرویس‏های اولیه‏ ما مبتنی بر مکالمه و پیامک بود و سرویس‏هایی بود که نمی‏شد در آن اشتراک درآمد را توسعه داد و سپس IVR آمد، اما استقبال چندانی از سمت مشتریان نشد. الان با آمدن تکنولوژی‏های موبایل باندپهن این امکان فراهم شده که شرکت‏های دیگر که قابلیت‏های خاصی دارند وارد قضیه بشوند و حالا مدل‏های اشتراک درآمد دارد جذابیت‏های خودش را نشان می‏دهد. این بدین مفهوم خواهد بود که ما همه چیز را خودمان ایجاد نخواهیم کرد، بلکه با تسهیم درآمد به ایجاد ارزش افزوده کمک می‏کنیم.

الآن با این حساب چه تغییری در مدل‏های درآمدی همراه‏اول بوجود آمده است؟

شما اگر صورت‏های مالی ما را ببینید، سال گذشته درآمد عملیاتی‏مان حدود ۹هزار میلیارد تومان بوده که ۱۰ الی ۱۱ درصد آن از شرکت‏های نوپا حاصل شده است که فکر می‏کنیم این عدد به راحتی به مرزهای ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد ‏رسید .

در زمینه سرمایه‏گذاری روی شرکت‏های نوپا مثلا در حوزه OTT (پیام‏رسان‏های موبایلی) هم برنامه‏ای دارید؟

استراتژی همراه‏اول در رابطه با OTTها بحث همکاری است نه مقابله و اینکه بر اساس آورده‏هایمان بهره‏مند بشویم. بعضی از تجارت‏ها به‏گونه‏ای است که بسته به مورد، همراه‏اول در آن سرمایه‏گذاری خواهد کرد. الان تیمی وجود دارد که پتانسل‏های این شرکتها را محاسبه می‏کند و سپس تصمیم می‏گیریم در کجا سرمایه‏گذاری و سهامداری شود. سیاست همراه‏اول این است که در این شرکتها سهام غالب نداشته باشد؛ چون OTTها ذاتا چابکند و با سهام غالب، OTTها چابکی‏شان را از دست می‏دهند.

اولویت شما در انتخاب یک تیم برای سرمایه‏گذاری چیست؟

ما باید مطمئن باشیم این تجارتها در آینده ادامه پیدا خواهند کرد و برای همین دنبال سرویس‏هایی هستیم که تداوم داشته باشند. بحث دوم این است که با توجه به سهم کمی که ما در فضای درآمدی داریم(یعنی سهم ۳۰ در برابر۷۰) باید بتوانیم منبع درآمدی جایگزینی را برای سرویس‏های مکالمه و پیامک داشته باشیم که سود مناسبی هم داشته باشد.

اینترنت به‌هر حال مهمترین کالایی است که دارندگان گوشی هوشمند به آن نیاز دارند. حضور روی نسل ۳ و ۴ تحول بزرگی در بازار ایجاد کرده. سهم درآمدزایی از اینترنت چگونه است؟

سهم درآمدزایی اینترنت ما ۱۳ تا ۱۵ درصد است . رگولاتوری بر اساس تدابیری که از دولت اتخاذ می‏کند، قیمت‏گذاری اینترنت را در سطح پایین نگه داشته و این موضع، صنعت اینترنت موبایل را تهدید می‏کند؛ چون سرمایه‏گذاری که انجام می‏شود در زمان خاص خودش برنمی‏گردد. از طرف دیگر مشترکان هم عطش پهنای باند و افزایش کیفیت دارند. الان مصرف اینترنت ضریب ۲۰ به خود می‏گیرد؛ یعنی ۲۰ برابر عطش مشترکان بالا می‏رود؛ اما درآمدها حداکثر ۲ یا ۲ و نیم برابر می‏شود. اپراتور سرمایه‏گذاری سنگین را انجام می‏دهد، ولی درآمد کافی نخواهد داشت. این موضوع هم ما و هم بقیه اپراتورها را تهدید می‏کند. ما البته به اینترنت فروشی یا دیتای خام فروشی نیازی نداریم و همچنان مسیر توسعه را در بخش‏هایی که پیشترگفتم می‏دانیم؛ اما سرمایه‏گذاری که در حوزه اینترنت انجام می‏شود هم باید قابلیت برگشت‏پذیری داشته باشد.

طی ماه‏های اخیر شاهد اعطای پروانه‏های MVNO(اپراتورهای مجازی موبایل) بودیم. این اپراتورها و حضورشان چه تاثیری بر همراه‏اول خواهد گذاشت؟

موضوع اپراتورهای مجازی با حضور OTTها در این فضا عملا اتفاق افتاده، اما در حال حاضر رگولاتوری با اعطای این پروانه‏ها به آن سروسامان داده است. MVNOها در دنیا و سایر کشورها روی بخش و بازار خاصی کار می‏کنند؛ مثلا بخش بانکی یا گیم. قطعا در اینجا هم موضوع همان است و اینها باید روی نیش‏مارکت(بازارهای خاص) کار و از ‏آن درآمدزایی کنند. ما مطابق قوانین نمی‏توانیم هیچ سهمی در این اپراتورهای مجازی داشته باشیم و هیچکدام آنها هم نمی‏توانند وابسته به اپراتورهای موجود باشند؛ بنابراین بحث سر پیشنهادهای مارکتینگ است. ما با ۱۷ شرکتی که پروانه دارند مذاکره را شروع و بررسی‏ها را آغاز کرده‏ایم و انتظار داریم در پاییز بتوانیم با گزینه‏های مناسب وارد کار شویم.

بحث ترابرد ‍‍پذیری را اخیرا داشتیم که به نظر نمیرسد با استقبال زیادی روبه رو شده باشد. تا چه اندازه طرحی مثل ترابردپذیری برای بازار ایران کشش موفقیت دارد؟

ترابردپذیری و مقررات دیگری که از سمت سازمان تنظیم مقررات برای کنترل بازار است، قطعا از طرف ما به‏عنوان همراه‏اول که تابع این قوانین است مورد پذیرش قرار می‏گیرد؛ اما نکته‏ای که به‏نظر می‏رسد از سمت دولت محترم باید مدنظر قرار گیرد این است که با هر کدام از این قوانین حجم و سایز بازار چقدر تغییر می‏کند. مثلا در زمینه ترابرد، این پروژه چقدر حجم بازار را تغییر می‏دهد و این تغییر آیا باعث بزرگتر شدن سایز بازار می‏شود یا کوچکتر شدن آن. اگر اینکار و این قوانین باعث افزایش حجم بازار نشود همه ضرر می‏کنند. موضوع این است که آیا این‏گونه قوانین بر اساس نیازهای مردم تدوین شده؟ ما احساس می‏کنیم اولویت‏های مردم چیزهای دیگری است. آمارها هم همین را نشان می‏دهد. به‏عنوان مثال اولویت اول، پهنای باند بیشتر و کیفیت بهتر سرویس است. وقتی پهنای باند مناسبی نداشته باشند، فرقی نمی‏کند در کدام اپراتور باشند.

سرویس «وای فای اول» را طی همین چند روز اخیر راه‏اندازی کرده‏اید، کمی درباره آن توضیح دهید. این ظاهرا همان سرویس وای فای عمومی است که منتظر آن بودیم. سرعت این سرویس چقدر است و در چند نقطه الان این امکان وجود دارد؟

سرویس‏هایی مثل وای فای که موضوع فرکانس در آن مطرح نیست و توسعه آن راحت‏تر است، جزو اهداف همراه‏اول قرار دارد و هدف این سرویس هم این است که مردم در نقاط مختلف شهر به اینترنت از طریق وای فای دسترسی داشته باشند که سریع‏تر هم هست. در حال حاضر در نقاط خاصی از چند شهر این سرویس به صورت تجاری ارائه شده و نحوه عملکرد به این صورت است که مشترکان همراه‏اول در این نقاط که قرار بگیرند، می‏توانند به‏طور اتوماتیک به شبکه وای فای سوئیچ کنند و با همان تعرفه و بسته‏هایی که داشتند از اینترنت استفاده کنند. مدل قیمت‏گذاری به‏صورت پایلوت است و بیشتر راحتی استفاده از سرویس مهم است. ما بعد از گرفتن بازخوردهای لازم، تغییراتی را در مدل قیمت‏گذاری آن ایجاد می‏کنیم.

امسال شاهد باندل کردن گوشی شیائومی توسط همراه اول بودیم. گوشی مقرون به‏صرفه‌ای را برای باندل کردن انتخاب کرده بودید؛ اما موضوع این است که مشترک ایرانی انتظار دارد قیمت باندلینگ با قیمت گوشی تفاوت زیادی نداشته باشد با این موضوع موافقید؟ استقبال از این طرح چطور بود؟

ما در بحث باندلینگ هدفمان فروختن گوشی نیست؛ به‏دنبال این هستیم که سرویسی را فراهم کنیم تا یک گوشی در کنار یک بسته متعادل در شرایط مناسب به دست خریدار برسد. تاکید ما روی گوشی شیائومی هم نیست؛ آنچه مشترک می‏پسندد همان را ارائه می‏دهیم. چیزی که حرف اول را میزند سلیقه مردم است. اگر ما بتوانیم سلیقه مردم را به این سمت بچرخانیم موفق بوده‏ایم. ما سعی کردیم اگر گوشی شیائومی را در این طرح می‏دهیم، حتما از مبادی قانونی کشور وارد شده باشد که تمامی حق و حقوقش را به کشور پرداخت کرده باشد. در فضای سرویس چون رقیب هم داریم نمی‏توانیم عددهای بالاتر از نرم مطرح کنیم، اما بحث قسطی کردن گوشی را برای نخستین‏بار مطرح کردیم و چون مشترکان همراه‏اول و خطوط آنها دارای ارزش است این اعتماد مقابل را داریم که فضای ساده‏تری برای تسهیلات در نظر بگیریم. استقبال از پایلوت این طرح بسیار خوب بود و با کمبود اعتبار پیش‏بینی شده مواجه شدیم.

جایزه بزرگ همراهی شما خیلی با استقبال روبه‏رو شد. هر ماه ۵ جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی. سیاست همراه‏اول در جایزه چگونه است؟ تا چه اندازه فضا برای ارائه پروموشن‏های مختلف برای بازیگرانی مثل شما باز است؟ چندی قبل شاهد بودیم که رگولاتوری جلوی یک طرح از شما را در ارائه تخفیف به مشترکان گرفت.

چیزهایی که ما می‏خواهیم به مشترکان ارائه کنیم در جاهایی ممکن است مورد توجه سازمان تنظیم نباشد؛ ما خودمان را منعطف کردیم به رعایت قوانینی که به ما اعلام می‏شود. ما برنامه‏مان این است که سهم مناسبی از بازار داشته باشیم و سهم خود را حفظ کنیم. بخشی از پروموشن‏های ما برای ترغیب به حضور در این فضاست. بحث دوم ما بحث پروموشن های دقیقه‏های مکالمه و دیتاست. همه اینها در کنار کیفیت سرویس مناسب و خوب است که تیم‏های فنی ما به‏شدت روی این موضوع کار می‏کنند. درخواست مساعدت بیشتری از سوی رگولاتوری داریم. ما حدود ۵۹ درصد سهم بازار مشترکان را دارا هستیم و مشترکان ما دارای انتظارات بالایی هستند. به‏عنوان مثال اینکه همه جا از موبایل به خوبی استفاده کنند، در حالی که امروزه مشکل فرکانس و کمبود فرکانس داریم. دوستان ما در سازمان تنظیم مقررات هم همواره با ما همکاری داشته‏اند، اما خواهش ما این است که خواسته‏های مردم را مورد توجه قرار دهند تا بتوانیم جوابگوی نیاز مشترکانمان باشیم.

نکته پایانی؟

من فکر می‏کنم ما به‏عنوان اپراتور اول کشور یکسری رسالت‏ها داریم؛ از جمله رسالت‏های اجتماعی که سعی می‏کنیم آنها را برآورده کنیم؛ ایجاد کارآفرینی، ایجاد شغل و دعوت جوانان به مشارکت در درآمد است. یک وظیفه دیگر ما به‏عنوان یک بنگاه اقتصادی این است که باید اقتصادی عمل کنیم و سود به سهامداران‏مان ارائه کنیم. ما باید منابع مناسبی را از فضاهای مخابرات داشته باشیم، مثل فضای نامبرینگ و فرکانسی و این تعیین‏کننده میزان حق ما از منابع است. خواهش ما از سازمان‏های کنترل‏کننده بازار و قانونگذار این است که این دو پارامتر را مد نظر قرار داده و بر اساس سیاست‏هایی که دارند تقسیم منابع را منصفانه انجام دهند.

ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.