تونی الوملو، رئیس هیات مدیره ایرز هلدینگ و موسس بنیاد تونی الوملو می‌گوید کارآفرینان آفریقا را دگرگون خواهند کرد در سال 2015 کارآفرینی آفریقایی در صحنه جهانی ظهور خواهد کرد و نشان خواهد داد که درآفریقا کسب‌و‌کار چگونه انجام می‌شود. قاره آفریقا موطن هیجان‌انگیزترین و نوآورترین استعدادهای کارآفرینی است.
از سیستم پیشرفته پرداخت توسط تلفن همراه گرفته تا مدل‌های جدید بیمه کشاورزی، هم‌اکنون شاهد هستیم که چگونه کارآفرینی آفریقا را دگرگون می‌کند. اما در آفریقا رشد کسب‌و‌کارها همه داستان نیست و احتمالا مهم‌ترین بخش ماجرا هم نیست. اهمیت مساله کارآفرینی به پتانسیلی است که در دگرگون کردن جامعه دارد.
طی قرن‌ها، به دلیل استخراج مواد خام توسط قدرت‌های استعماری قاره‌ها آفریقا فقیر شده است. این قاره قادر نبود ثروت خود را تولید یا حفظ کند، زیرا مجبور بود کالاهای نهایی تولیدشده با منابع آفریقا را به قیمت بالا خریداری کند و به جز جاده‌ها و بنادری که برای انتقال صادرات ساخته شده بود، فاقد زیرساخت‌های اساسی بود. اگر آفریقا می‌خواهد از این فصل از تاریخ خود فراتر رود و پتانسیل‌های اقتصادی‌اش بالفعل شود، ابتدا باید خودکفا شود و برای این کار توجه به بخش خصوصی حیاتی است.
تصور کنید این قاره مملو از کسب‌و‌کارهایی است که می‌توانند از نفت خام بنزین، از دانه‌های کاکائو شکلات و از دانه‌های پنبه پوشاک تولید کنند. اصطلاح «سرمایه‌داری آفریقایی» فرآیند تبدیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ثروت اجتماعی را شرح می‌دهد. با توجه به اینکه کسب‌و‌کارهای داخلی با درک فطری از فضای محلی از طریق تولید کالاها و خدمات نیازهای اقتصادی و اجتماعی را تامین می‌کنند، می‌توانند سرمایه خصوصی را به سمت زیرساخت‌های ضروری مانند حمل و نقل جاده‌ای و تولید برق سرازیر کنند. همچنین می‌توانند برای مردم آفریقا شغل ایجاد کنند که این مساله به نوبه خود طبقه متوسط آفریقایی را به وجود خواهد آورد، طبقه‌ای که نسل جدیدی از مصرف‌کنندگان آفریقایی هستند. نیروی کارآفرینی و نوآوری همچنین این توانایی را دارد که فشار مشکلات اجتماعی را به شیوه‌ای جدید حل کند. برای درک تاثیرات گسترده این روش‌های جدید، از طریق برنامه کارآفرینی تونی الوملو مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار دراختیار ۱۰ هزار کارآفرین در سراسر آفریقا قرار داده می‌شود. این برنامه از طریق دموکراتیزه کردن دسترسی به فرصت‌ها، با تاکید بر استفاده از استعداد جوانان آفریقایی، قصد دارد «موفقیت را نهادینه» کند، مساله‌ای که برای کامیابی هرگونه کارآفرینی عامل کلیدی محسوب می‌شود.
کارآفرینان جوان و آنچه القا می‌کنند نیروی حیاتی برای ظهور آفریقا هستند. سیمدال شاگایا، کارآفرین نیجریه‌ای، اولین کسب‌و‌کار خود یعنی ارائه فضای تبلیغات در جاده‌های مشمول عوارض را در لاگوس راه‌ انداخت و سپس آن شرکت را فروخت و شرکت کونگا، مشهورترین فروشگاه اینترنتی نیجریه را تاسیس کرد. شاکایا نوآوری‌ای را ارائه کرده است که بر ظرفیت محدود پرداخت‌های آنلاین و خدمات تحویل پستی درب به درب در نیجریه فائق آمده است.
مایک ماکاریا، کارآفرین کنیایی در حوزه تکنولوژی، شرکت سون سیز تکنولوژی را با اپراتورهایی در شرق، غرب و جنوب آفریقا تاسیس کرده است. او در رقابت از دیگر فروشندگان بازار سنتی جهانی فناوری اطلاعات پیشی گرفته است و سال گذشته شرکت تکنولوژی پورچگیز را به منظور دستیابی به نرم‌افزارها و خدماتش خریداری کرد.
فانک اوکپک، یک کار پرمنفعت مخابراتی را در نیویورک نپذیرفت تا در پروژه ساخت 7 هزار کیلومتر کابل‌های زیردریایی فیبرنوری از پرتغال تا سواحل غرب آفریقا شرکت کند. نتیجه این پروژه افزایش پهنای باند است که تاثیرات اقتصادی فراوانی در سراسر این منطقه برجای خواهد گذاشت.
تاثیر کارآفرینان فراتر از عرصه کسب‌و‌کار است. آنها این پتانسیل را دارند که رهبری را در داخل کشورهایشان دگرگون کنند. آنها هم‌اکنون در مورد مسائل سیاسی با رهبران سیاسی آفریقا مذاکره می‌کنند و خواستار تسهیل فرآیندهای راه‌اندازی کسب‌و‌کار هستند.
از سوی دیگر، نفوذ آنها می‌تواند به فراتر از آفریقا گسترش یابد. در اجلاس آمریکا- آفریقا که در ماه اوت در واشنگتن دی‌سی برگزار شد، تاکوندا چینگونزو، کارآفرین 21 ساله حوزه تکنولوژی از کشور زیمبابوه، با به چالش کشیدن اوباما درمورد تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر کارآفرینان زیمبابوه، قول تجدیدنظر درمورد این تحریم‌ها را از رئیس‌جمهوری آمریکا گرفت. چینگونزو در آن روز پتانسیل تاثیرگذاری کارآفرینان جوان آفریقایی را به رخ کشید.
کارآفرینان آفریقایی در رابطه برقرار کردن بین ثروت بخش خصوصی و نیازهای عمومی نقش اصلی را ایفا خواهند کرد. آنها انگاره اصلی سرمایه‌داری آفریقایی را ثابت خواهند کرد: یعنی این مساله که برای کارآفرینان و جامعه هم لازم است و هم امکان‌پذیر است که به طور همزمان کامیاب شوند. تاثیر دگرگون‌کننده رشد اقتصادی ناشی از کارآفرینی، نتایج به دست آمده از روند پیشین توسعه آفریقا را که مبتنی بر کمک مالی بود، تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.