انگیزه خودنمایی مقابل کی‌روش
مهدی ابراهیمی: نتیجه بازی ایران اهمیت خاصی برای میزبان رقابت‌ها داشت چون قطر باید در روز دوم به مصاف ایران می‌آمد، از همین رو نتیجه جدال با سوریه در رسانه‌های قطر به خصوص روزنامه‌ها بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده بود. روزنامه‌های الرایه، الوطن، گلف نیوز و... هر کدام در گزارش‌های ویژه به بررسی این بازی پرداخته و ایران و شروعش را مورد ستایش قرار دادند: «ایران همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با برتری مقابل سوریه تورنمنت را قدرتمندانه آغاز کرد و نشان داد یکی از مدعیان اصلی قهرمانی و کسب سهمیه المپیک است. تیمی که در غیاب چندین ستاره اروپایی‌اش باز هم ثابت کرد از نظر مهره چیزی کم ندارد.» نکته جالب توجه در این گزارش‌ها درخشش امیرارسلان مطهری و توجهی بود که روزنامه‌ها به مهاجم آینده‌دار ایران داشتند. الرایه در همین خصوص نوشت: «درست مثل بازی قبلی دو تیم در فینال تورنمنت غرب آسیا باز هم سوریه ازبازیکنی نیش خورد که قابل پیش‌بینی بود. امیر ارسلان مطهری ستاره بی‌چون و چرای ایران در این بازی بود چون نشان داد هم در امر گلزنی هم در امر گلسازی تبحر خاصی دارد.» تکرار نتیجه فینال تورنمنت غرب آسیا در اولین بازی مرحله گروهی قهرمانی آسیا باعث شد سایت AFC در گزارشی جالب توجه به تمجید امیدهای ایران بپردازد.

در این گزارش سایت AFC با اشاره به صحبت‌های محمد خاکپور سرمربی ایران از قول او نوشت: «به بازیکنانم بین دو نیمه بازی گفتم بروید داخل زمین و از فوتبال لذت ببرید. نیازی نیست برای شکست دادن سوریه کار را سخت بگیرید؛ هر چقدر ساده بازی کنید راحت‌تر به نتیجه می‌رسید و خوشحالم که در این نیمه توانستیم به آنچه استحقاقش را داشتیم برسیم.» سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارش لحظه به لحظه از اتفاقاتی که در طول ۹۰ دقیقه بازی رخ داد به بازی خوب مهاجم شماره ۱۰ ایران اشاره کرد و نوشت: «ارسلان مطهری معمار اصلی برد تیمش بود چون یک گل بسیار زیبا و فنی زد و علاوه بر آن پاس گل دوم ایران را هم داد تا یک‌تنه شب کابوس‌واری را برای مدافعان سوریه رقم بزند؛ گرچه نباید از بازی خوب نفراتی مثل علی کریمی و میلاد محمدی نیز به سادگی گذشت.» در پایان این گزارش به صحبت‌های سرمربی سوریه هم اشاره شد؛ جایی که مهند فقیر اعلام کرد ایران کاری کرد که مشکلات و ضعف‌های سوریه بیشتراز قبل به چشم بیاید تا برای دو بازی آینده آنها را برطرف و شانس المپیکی شدن را زنده نگه داریم.ایران جمعه شب و از ساعت ۲۰ به وقت تهران مهم‌ترین بازی مرحله مقدماتی خود را مقابل قطرمیزبان را انجام خواهد داد. قطری که چین را درهمین گروه ۳ بر یک شکست داد تا دربرابر رقیبان خودی نشان داده باشد.


قهر با کی‌روش ادامه دارد

تیم ملی امید اما درقطر تنها نیست. علاوه بر ستاره‌های ایرانی شاغل در قطر حتی کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی هم خود را به دوحه رسانده تا بازی‌های این تیم را از نزدیک تماشا کند.نکته عجیب درمورد این حضور اما رابطه شکرآب او با کادر فنی تیم امید است. عکس‌هایی از سرمربی تیم ملی در جایگاه ویژه استادیوم منتشر شد که در آن به وضوح مشخص است وقتی حبیب کاشانی به اتفاق هیات همراه وارد این جایگاه می‌شود کی‌روش آن را ترک می‌کند تا با آنها رو دررو نشود. او حتی جایی غیر از هتل میلینیوم که تیم ملی در آن مستقر است اتاق گرفته تا نیازی به همراهی آنها و مصاحبت احتمالی نباشد. اما بی‌شک حضور او با تمام سوءتفاهمات و اختلافات موجود می‌تواند انگیزه‌ای بزرگ برای بازیکنان تیم ملی امید باشد. آنها برخلاف مایلی‌کهن رویای همکاری با کی‌روش رادر سر دارند و بسیار امید دارند تا با درخشش در این تورنمنت دل مرد پرتغالی را هم به‌دست آورده و به تیم بزرگسالان هم راه پیدا کنند. این انگیزه غیرمستقیم می‌تواند از بازیکنان ایران تیمی تشنه پیروزی و موفقیت بسازد.