روی مرز بحران

گروه ورزش: به نظر می‌رسد مشکلات فوتبالی ایران و عربستان این بار خیلی جدی‌تر از آن است که تصورش را می‌کردیم. در شرایطی که شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند اعتراض‌های اخیر سعودی‌ها هم مثل خیلی از دفعات قبلی «توخالی» است و قرار نیست به سرانجام خاصی برسد، هر روز اخبار جدیدتری پیرامون اوج گرفتن تنش بین مدیران ورزش عربستان و ایران مخابره می‌شود و موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. تازه‌ترین ترکش‌های فوتبالی قطع رابطه بین ایران و عربستان، دایره گسترده‌ای از اتفاقات را در بر می‌گیرد که شاید از ورود فوتبال آسیا به یک دوره بحرانی جدید حکایت دارد.

اعلام موضع رسمی سعودی‌ها

سرانجام بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی و بحث و جدل متفرقه، فدراسیون فوتبال عربستان رسما اعلام کرد باشگاه‌های این کشور حاضر به رقابت در خاک ایران نیستند. به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از الشرق امارات، فدراسیون فوتبال عربستان روز پنج‌شنبه برای تصمیم‌گیری درباره بازی تیم‌های این کشور در ایران نشستی اضطراری برگزار و بعد از پایان این نشست رسما اعلام کرد تیم‌های فوتبال باشگاهی و ملی این کشور دیگر در ایران بازی نخواهند کرد. فدراسیون فوتبال عربستان افزود که منتظر تصمیم کنفدراسیون آسیا برای مشخص کردن ورزشگاه‌های جایگزین و بی‌طرف برای بازی مقابل تیم‌های ایرانی است. در پی تجمع اعتراض‌آمیز عده‌ای از مردم مقابل سفارت عربستان در تهران به‌خاطر اعدام شیخ نِمر باقر نمر، روحانی برجسته عربستانی توسط حکومت آل‌سعود، فدراسیون فوتبال عربستان در اقدامی سیاسی و غیرورزشی، به‌درخواست باشگاه‌های الهلال، النصر، الاتحاد و الاهلی نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) ارسال کرده تا بازی‌های این تیم‌ها مقابل تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در زمینی بی‌طرف برگزار شود. در پی این تصمیم فدراسیون فوتبال عربستان، رئیس اتحادیه فوتبال امارات نیز حمایت خود را از همتای عربستانی‌اش برای تحریم بازی‌ با تیم‌های ایرانی در خاک این کشور اعلام کرد.

بازی نمایندگان ایران را سوت نمی‌زنیم

دامنه بحران اخیر چنان وسیع است که حتی پای داوران عربستانی را هم به میان کشیده؛ طوری که فدراسیون فوتبال این کشور با سوت زدن داوران زیرمجموعه خود در مسابقاتی که یک پای آن تیم‌های ایرانی هستند مخالفت کرده است. خبرگزاری فارس در این مورد می‌نویسد: روز جمعه عمر الهمنا در مصاحبه‌اش اظهار کرد که داوران عربستان از حضور در بازی‌هایی که ایران در آن است معذور هستند. رئیس کمیته داوران عربستان در جمع خبرنگاران گفت: «کمیته داوران از ارسال داوران عربستان برای قضاوت در بازی‌هایی که ایران حضور دارد به‌خاطر اتفاقات اخیر و بحران سیاسی بین دو کشور معذور است. بدون شک کمیته داوران عذرخواهی خود را به AFC ارسال خواهد کرد زیرا ما به همراه دولت هستیم و این کمترین چیزی است که می‌توانیم انجام دهیم. این درخواست خود را پیش از انتخاب داوران از سوی AFC ارسال خواهیم کرد تا مشکلی پیش نیاید.»

وقتی مهاجم ملوان هم به ایران نیامد!

تصمیمات اخیر دولت عربستان و به تبع آن فدراسیون فوتبال این کشور، در سطح بین‌المللی هم مشکلاتی برای فوتبال ایران به‌وجود آورده است. به‌عنوان مثال در کمال تعجب مدیرعامل ملوان از خودداری یک مهاجم خارجی از حضور در کشورمان، پس از توافق با این باشگاه خبر داده است. خبرگزاری فارس از قول مسعود رضاییان می‌نویسد: «با یک بازیکن خارجی وارد مذاکره شدیم و قرار بود او به ایران بیاید اما بعد از قطع روابط دیپلماتیک با عربستان این مهاجم برزیلی به ما اعلام کرد به ملوان نمی‌آید زیرا در ایران جنگ است! هرچه به او گفتیم جنگی در کار نیست قبول نکرد. برخی از بازیکنان و مربیان خارجی سطح سواد جغرافیایی و تاریخ‌شان زیاد بالا نیست! مثلا در فولاد که بودم می‌خواستیم جمال حاجی را برای مربیگری به فولاد خوزستان بیاوریم اما وقتی آمریکا به عراق حمله نظامی کرد او ترسید و به ایران نیامد. هرچه گفتیم عراق و ایران با هم فرق دارند و دو کشور متفاوت هستند قبول نکرد. اکنون این بازیکن هم همین شرایط را دارد.»

کارشکنی در انتقال پورعلی‌گنجی

آخر هفته خبرگزاری‌های قطری از قطعیت یافتن انتقال مرتضی پورعلی‌گنجی به باشگاه السد و همبازی شدن او با ژاوی هرناندس خبر دادند، اما به نظر می‌رسد مشکلات اخیر، کار را برای جابه‌جایی این ملی‌پوش ایرانی سخت کرده است. در همین‌راستا یکی از پیشکسوتان باشگاه السد که از مسوولان بلندپایه در زمینه ورزش قطر به حساب می‌آید، شیطنت عجیبی علیه پورعلی‌گنجی انجام داده است. عبدالعزیز بن حمد العطیه در صفحه توییتر خود نوشت: «امیدوارم مسوولان باشگاه السد با مدافع ایرانی قرارداد امضا نکنند. السد اگر این مدافع را بگیرد، در آینده اگر بتواند مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را پشت‌سر بگذارد با مشکلاتی روبه رو خواهد شد زیرا در گروهی قرار دارد که تیم الهلال عربستان در آن است!»

واکنش مسوولان ایرانی چه خواهد بود؟

اوج گرفتن سم‌پاشی مسوولان ورزش عربستان علیه ایران، حالا مدیران فوتبال کشورمان را هم به واکنش وا داشته است. در همین راستا امروز قرار است مهدی تاج و علی کفاشیان به دیدار محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان بروند تا درخصوص اتفاقات اخیر به گفت‌وگو بپردازند. همچنین به نظر می‌رسد در جلسه آتی هیات‌رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا که قرار است روز هشتم بهمن برگزار شود، مساله اخیر نیز مورد بررسی قرار بگیرد. این نشست به منظور حمایت کنفدراسیون فوتبال آسیا از گزینه نهایی خود در انتخابات هفتم اسفند ریاست فیفا برگزار می‌شود، اما حتما بحث به تحرکات عربستان علیه ایران هم خواهد کشید؛ به‌ویژه که علی کفاشیان نایب‌رئیس و عضو هیات‌رئیسه این کنفدراسیون به شمار می‌رود.

در انتظار بازی جنجالی

در همین شرایط، مسابقات مقدماتی المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز از روز ۲۲ دی در قطر آغاز می‌شود. ایران در گروه یکم این مسابقات با سوریه، چین و قطر همگروه شده است. تیم‌های اول و دوم این گروه، در مرحله یک‌چهارم نهایی باید به مصاف تیم‌های دوم و اول گروه دوم بروند. در گروه دوم این رقابت‌ها، عربستان سعودی در کنار ژاپن، تایلند و کره‌شمالی قرار گرفته. به طور کلی اصلا بعید نیست ایران در گروه خودش اول شود و با قرار گرفتن عربستان پایین‌تر از ژاپن، در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف این تیم برود. قطعا نبرد ایران و عربستان در قطر، بعد از انبوه تنش‌های اخیر همه چشم‌ها را خیره خواهد کرد.