گروه ورزش: با آغاز فصل جدید مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور، برنامه پربیننده نود دست به یک ابتکار جدید زد. در همین راستا عادل فردوسی‌پور به گروه آنالیز برنامه‌اش ماموریت داد با مشاهده چندباره هر کدام از مسابقات لیگ پانزدهم، عملکرد تک‌تک بازیکنان را به‌طور جداگانه زیر نظر بگیرند و به آنها نمره بدهند.

این وضعیت باعث می‌شد تمام بازیکنان حاضر در بالاترین سطح مسابقات لیگ برتر، صاحب یک کارنامه فنی قابل‌توجه بشوند و به علاوه لیگ برتر هم یک بانک اطلاعاتی فنی پیدا کند. پیش از این فراوان بودند نفراتی که از خلأ رسانه‌ای در این مورد استفاده می‌کردند و راجع‌به عملکردشان بزرگنمایی می‌کردند. حالا اما حداقل برنامه‌ای مثل نود به سهم خودش جلوی این ماجرا را گرفته و به یک زاویه تاریک از فضای فوتبال ایران نور انداخته است. سیستم امتیازدهی برنامه نود این‌طور است که هر یک از بازیکنانی که در هر مسابقه بیشتر از ۳۰ دقیقه بازی کرده باشند، نمره‌ای بین یک تا شش دریافت می‌کنند. در این بازه، عدد هرچه کوچک‌تر باشد نشان‌دهنده عملکرد بهتر بازیکن است. به این ترتیب کسی که درخشان‌ترین عملکرد ممکن را ارائه بدهد، نمره یک می‌گیرد و بازیکنی که بدترین بازی ممکن را تجربه کند، نمره ۶ کسب خواهد کرد. در جدول کلی بازیکنان هم تنها اسم نفراتی دیده می‌شود که حداقل نصف زمان مسابقات را بازی کرده باشند. در حال حاضر نمرات بازیکنان در مسابقات هفته هفدهم لیگ برتر هم روی سایت اختصاصی برنامه نود بارگذاری شده و می‌توان با توجه به آن، به نکات کلی پیرامون نیم‌فصل اول این مسابقات پی برد.


سورپرایز لیگ

محسن مسلمان فصل را در پرسپولیس خوب شروع نکرد. او بعد از چند دقیقه بازی در همان مسابقه نخست برابر پدیده، هفته‌ها نیمکت‌نشین شد تا اینکه با درگذشت هادی نوروزی، از هفته هشتم و دیدار با صبا فرصت بازی پیدا کرد. مسلمان در سه سال گذشته سیری نزولی را پشت سر گذاشته بود، به‌طوری که نیم‌فصل دوم لیگ چهاردهم را فقط با یک پاس گل در فولاد خوزستان سپری کرد. در همین راستا شروع بحث‌برانگیز در بازگشت به پرسپولیس، خیلی‌ها را از بازیکن مستعدی چون او ناامید کرد، اما سیاست تنبیهی برانکو جواب داد و مسلمان به سطح فنی ایده‌آل بازگشت. اوایل فصل برانکو در پاسخ به سوالاتی در مورد نیمکت‌نشینی مسلمان، ادعا می‌کرد از نظر او 4 بازیکن در اولویت بالاتر نسبت به محسن قرار دارند، اما مسلمان رقبایش را پشت‌سر گذاشت و جای خودش را در ترکیب اصلی تثبیت کرد. در حال حاضر و با توجه به داده‌های گروه آنالیز برنامه نود، محسن مسلمان بهترین بازیکن لیگ پانزدهم به‌شمار می‌رود. او که در نخستین مسابقه‌اش برابر صبای قم نمره زیر متوسط «5/ 3» گرفته بود، بازی به بازی بهتر شد. هافبک سرخپوشان در دربی تهران یکی از بهترین بازیکنان زمین بود و «2» گرفت. او همین عملکرد را در بازی با گسترش فولاد و استقلال اهواز هم تکرار کرد تا در نهایت با پیمودن سیر صعودی به میانگین «5/ 2» برسد و بالاتر از هم‌تیمی‌اش مهدی طارمی، روی پله اول بایستد. طارمی هم که در کل فصل عملکرد مطلوب و باثباتی داشت، با گلزنی به ‌خسوس سرانجام دروازه‌بان استقلال صنعتی خوزستان را پشت سر گذاشت و در پایان هفته هفدهم در رتبه دوم قرار گرفت.


بهترین بازیکن استقلال

در حال حاضر ۳ بازیکن از ۶ بازیکن برتر لیگ پانزدهم، پرسپولیسی هستند. مسلمان، طارمی و نوراللهی که نقش مهمی در سیر صعودی عملکرد سرخپوشان داشته‌اند، به ترتیب روی پله‌های اول، دوم و ششم ایستاده‌اند. در عین حال اما بهترین بازیکن استقلال، امید ابراهیمی است که با میانگین امتیازی «۶۳/ ۲» در رتبه چهارم قرار گرفته است. بعد از ابراهیمی، خسرو حیدری و مهدی رحمتی بهترین بازیکنان این فصل استقلال بوده‌اند؛ اولی به‌طور میانگین در هر بازی نمره «۸۲/ ۲» گرفته و معدل امتیازی دومی هم «۸۳/ ۲» است.


دروازه‌بان‌های برتر

بر اساس فهرست برنامه نود، در حال حاضر فرناندو ده‌خسوس بهترین دروازه‌بان لیگ پانزدهم محسوب می‌شود. او گلر استقلال صنعتی خوزستان است که طی هفته‌های اخیر چند کلین‌شیت متوالی انجام داده بود. تنها عملکرد ناموفق در همین بازی آخر با پرسپولیس باعث شد ده‌خسوس نمره زیر متوسط «5/ 3» بگیرد و صدر جدول را از دست بدهد. دومین دروازه‌بان برتر لیگ هم محمدرضا اخباری از تراکتورسازی است که تا اینجا معدل خوب «68/ 2» را به خود اختصاص داده و خیلی بالاتر از رحمتی، روی پله پنجم ایستاده است.


ناامیدکننده‌ها

از بین همه بازیکنانی که به اندازه حد نصاب کافی بازی کرده‌اند و در جدول امتیازدهی برنامه نود حضور دارند، مهدی دغاغله ماقبل آخر است. بازیکن سابق پرسپولیس که علی دایی در ابتدای لیگ چهاردهم او را به پرسپولیس آورد، با میانگین امتیازی «۰۵/ ۴» در رتبه ۱۸۱ قرار گرفته است. پایین‌تر از او فقط اسم محمد اسماعیل نظری از استقلال اهواز دیده می‌شود. عجیب‌تر اینکه هادی عقیلی با امتیاز «۰۳/ ۴» روی پله صدوهشتادم ایستاده و سومین بازیکن ضعیف لیگ برتر محسوب می‌شود. بد نیست بدانید علیرضا نورمحمدی از پرسپولیس با معدل «۸۷/ ۳» در رتبه ۱۶۸ قرار گرفته و ضعیف‌ترین بازیکن پرسپولیس به شمار می‌رود!

سورپرایز مسلمان!