گروه ورزش:سرمربی تیم ملی امید بدون قرارداد این تیم را در مسابقات آسیایی که اتفاقا به کسب سهمیه المپیک هم مربوط است همراهی می‌کند و قطعا چنین چیزی نه در این تورنمنت که درکل دنیا کم‌سابقه است. اختلافات محمد خاکپور با فدراسیون فوتبال و شخص علی کفاشیان موجب بازخوانی پرونده‌ای قدیمی در فوتبال ایران شده است و آن ضعف فدراسیون فوتبال درجلب نظر مربیان خود درقراردادها یا عملی کردن بندهای آن است. خاکپور بیش از یک‌سال است که با تیم امید کار می‌کند اما هنوز امضایی از سررضایت را پای قرارداد خود نینداخته است ولی حتی کی‌روش هم که قرارداد امضا شده و محکمی دارد هم رضایتی از عملکرد فدراسیون در پایبندی به آن و فراهم کردن امکانات برای خود ندارد.

کم نبوده دفعاتی که تاخیر در پرداخت قرارداد سرمربی تیم ملی و فراهم نکردن خواسته‌اش توسط فدراسیون فوتبال اسباب دلخوری او را فراهم کرده باشد حالا تمام این تنش‌ها درمورد سرمربی تیم امید هم به شکل حاد‌تری تکرار می‌شود. جالب اینکه امروز کادرفنی تیم امید چنین رفتاری را پای تبعیض فدراسیون میان مربی داخلی و مربیان خارجی خود گذاشته است. خبرگزاری تسنیم درگزارشی با محوریت همین موضوع می‌نویسد: «محمد خاکپور و کادرفنی‌اش پس از پشت‌سر گذاشتن مرحله اول انتخابی المپیک بدون قرارداد کار را پیش بردند و هر دفعه فدراسیون فوتبال امضای قرارداد را به تعویق انداخت. اتفاقی که نه درخصوص کارلوس کی‌روش، نه درخصوص نلو وینگادا، نه درخصوص خسوس کاندلاس و نه درخصوص مارکو اوکتاویو رخ نداد. علی کفاشیان حتی برای این مربیان مراسم امضای قرارداد هم گذاشت، در حالی که این اتفاق برای مربیان ایرانی همچون محمد خاکپور، محمدحسین میرشمسی و محمد ناظم‌الشریعه رخ نداد. قرارداد این مربیان یابا تاخیر یا هرگز امضاء نشد.»

بعد از آن مواردی برشمرده شده که محل اختلاف دو طرف است. جالب اینکه به گفته حبیب کاشانی، مدیر تیم مواردی که در گذشته باعث ناراحتی خاکپور و سرباز زدن او از امضای قرارداد بود مثل جریمه درصورت مصاحبه علیه ارکان فدراسیون، حذف شد اما بندهای جدیدی به آن اضافه شد که به زعم خاکپورحتی توهین‌آمیز‌تر از بندهای قبلی بوده است.خبرگزاری تسنیم درگزارش خود برخی از این موارد را برمی‌شمرد:« اولین ایراد محمد خاکپور به بندهای قراردادش، درخصوص مدت زمان قراردادش است. در قرارداد تنظیم شده از سوی فدراسیون فوتبال با سرمربی تیم امید مدت زمان قرارداد تا پایان مسابقات انتخابی المپیک است و در این بند توضیحی داده نشده که در صورت صعود تیم به المپیک، خود خاکپور سرمربی تیم باشد. این مساله بسیار عجیبی است که شاید از غیرحرفه‌ای بودن فدراسیون فوتبال نشات بگیرد، اما وقتی به گذشته و قرارداد مربیان خارجی تحت قرارداد فدراسیون فوتبال نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که چنین رفتاری و چنین قراردادهایی فقط در قبال مربیان ایرانی بوده است. درخصوص پرداخت مالیات هم خاکپور به‌صورت قانونی می‌خواست وقتی مالیات از مبلغ قرارداد او کسر می‌شود، به این مربی گواهی پرداخت شود تا گواهی‌های پرداخت مالیات را برای جلوگیری از ممنوع‌الخروج شدن، به اداره مالیات بدهد، خواستی که گویا عملی نشده است.»

دیگر مشکلی که خاکپور به قراردادش گرفته و در جلسه با کفاشیان خواستار اصلاح آن شده بود و از این بابت خیالش راحت شد، بند ۱۳ قرارداد و مربوط به پرداخت غرامت از سوی این مربی به فدراسیون فوتبال در صورت مصاحبه علیه ارکان فدراسیون بود. در این بند آمده بود که خاکپور هر زمانی علیه فدراسیون حرف بزند، دوبرابر قراردادش جریمه می‌شود! بندی که خاکپور آن را «توهین‌آمیز» خوانده بود. کاشانی که دیگر قید آشتی‌دادن و میانجیگری بین طرفین را زده، به فدراسیون هشدار می‌دهد که لااقل شأن افراد را رعایت کنند: «تقریبا پنج شش بند این مدلی در قرارداد وجود داشت که ذهن خاکپور را درگیر کرده بود. دیگر این مساله لوث شده و حتی اگر قرارداد با تمام شرایط خاکپور هم امضا شود، دیگر فایده ندارد. از قدیم گفته‌اند اگر می‌خواهید به کسی خربزه بدهید که بخورد، آن را در خاک نیندازید و شأن طرف مقابل را حفظ کنید. دیگر این قرارداد فایده ندارد و پرداختن به بحث این قرارداد دیگر صلاح نیست و این مساله حتی از ذهن خاکپور هم پاک شده است. تیم به دبی رفت و قرارداد امضا نشد. بالاخره مربیان تیم امید هم خانواده دارند، زن و بچه‌دار هستند و زندگی‌شان هم خرج دارد. به نظرم باید مشکلات را حل کرد.