دروازه پرسپولیس؛ معمای چندمجهولی

گروه ورزش: پرسپولیس روزهای خوبی را در لیگ پانزدهم پشت‌سر می‌گذارد. این تیم که در ۶ هفته نخست فصل جاری تنها موفق به کسب ۴ امتیاز شده بود، در ۱۱ هفته بعدی عالی عمل کرد و با به جا گذاشتن معدل امتیازگیری ۲۷/ ۲، خودش را به جمع مدعیان اضافه کرد. شیوه بازی و نتیجه‌گیری سرخپوشان طوری بوده که شاید خیلی‌ها نیازی به تحرک این تیم در بازار نقل‌وانتقالات زمستانی حس نمی‌کردند. حتی خود برانکو هم گفته بود تیمش بازیکن خاصی نمی‌خواهد و نهایتا یک نفر را جانشین هادی نوروزی فقید خواهد کرد. با این وجود طی روزهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که ممکن است همه چیز را به هم بریزد و کاری کند که پرسپولیس در اولین پست زمین سراغ خرید بازیکن برود؛ دروازه!

سوشا و همچنان سوشا!

حکایت همکاری پرسپولیس با سوشا مکانی، حکایت واقعا عجیبی بوده است. این بازیکن که در ابتدای لیگ چهاردهم به پرسپولیس پیوست، آن اوایل درگیررقابت با نیلسون کوریا بود و گاهی هم که فرصت بازی پیدا می‌کرد، با اشتباهات عجیبش به تیم ضربه می‌زد. بعدتر به این بهانه که ممکن است تمرکز او در اثر رقابت با نیلسون از بین رفته باشد، گلر برزیلی را کنار گذاشتند و پیراهن شماره یک را به مکانی دادند. اما این یکی هم کارگشا نبود. با آغاز فصل جدید مسابقات باشگاهی در ایران، وضعیت مکانی از نظر فنی کمی بهتر شد، اما محرومیت‌های عجیب او همچنان ادامه داشت. جالب است که در فصل جاری، سوشا ۳۰ درصد از مسابقات رسمی پرسپولیس در لیگ و جام حذفی را به دلیل محرومیت از دست داده است! اگرچه هواداران پرسپولیس همه این مسائل را تحمل می‌کردند، اما اشتباهات عجیب مکانی در بازی با پدیده که ۲ امتیاز حیاتی را از قرمزها گرفت، باعث شد بحث‌ها در مورد صلاحیت او دوباره بالا بگیرد. کمی بعدتر ماجرای دیگری پیش آمد که همه‌چیز را بدتر کرد؛ اینکه چند عکس شخصی مکانی در فضای مجازی لو رفت و واکنش تند این دروازه‌بان را به دنبال داشت. مکانی گفت موضوع را از طریق پلیس دنبال می‌کند. حالا این پرونده به‌طور همزمان در مجاری ورزشی و قضایی مفتوح است و کسی نمی‌داند چه سرانجامی خواهد داشت. حداقل نتیجه این ماجرا اما، افزایش تردیدهای مسوولان پرسپولیس برای ادامه همکاری با سوشا بوده است؛ جایی که شاید آنها به این نتیجه رسیده باشند که یک بار برای همیشه به این غائله خاتمه بدهند و دروازه‌بان دیگری را استخدام کنند.

مکانی بازداشت شد

خبر شوکه‌کننده عصر دیروز اما، شاید نقطه پایانی بر دوران حضور سوشا مکانی در ترکیب پرسپولیس به‌عنوان دروازه‌بان اصلی باشد. در شرایطی که طی چند روز گذشته خبر رسیده بود که سوشا به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شده، شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد خبر بازداشت او به این سرعت روی خروجی سایت‌های مختلف برود. با این وجود، این اتفاق رخ داد و کمی قبل از ساعت سه بعدازظهر، خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: «دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس بازداشت شد. سوشا مکانی که در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافته بود پس از ارائه توضیحاتی درباره انتشار عکس‌های خصوصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی، بازداشت شد. چند وقت پیش عکس‌هایی از دروازه‌بان پرسپولیس منتشر شده بود. گفته می‌شود مکانی شاکی خصوصی هم دارد. مکانی پس از قرار بازداشت بازپرس، به این حکم اعتراض کرد؛ ولی با این حال باید راهی زندان شود و ظرف چند روز آینده حکم نهایی وی صادر خواهد شد.» اینکه عاقبت این پرونده قضایی چه خواهد بود، چندان روشن نیست. با این حال حتما خیلی از پرسپولیسی‌ها به این فکر می‌کنند که اگر چنین اتفاقی در بحبوحه رقابت‌ها، مثلا شب قبل از یک بازی مهم رخ می‌داد چه سرنوشتی در انتظار تیم آنها بود؟ حالا حداقلش این است که در آغاز تعطیلات طولانی لیگ و نیز شروع فصل نقل‌وانتقالات، باشگاه می‌تواند اقدام لازم برای جذب یک دروازه‌بان جدید را در دستور کار قرار بدهد.

ایمان صادقی هم رفت

خبر دیگر در مورد دروازه پرسپولیس این است که به احتمال فراوان، سنگربان دوم سرخپوشان هم از این باشگاه جدا خواهد شد. در ۲۴ ساعت گذشته، شایعات زیادی در مورد پیوستن ایمان صادقی به باشگاه لیگ یکی «خونه‌به‌خونه» بابل منتشر شده، هرچند که این دروازه‌بان فعلا سعی در انکار جدایی‌اش از پرسپولیس دارد. خبرگزاری فارس در مورد تایید نشدن این خبر از سوی صادقی، تحلیل جالبی دارد: «گویا ایمان صادقی برخلاف تکذیب‌هایش با تیم فوتبال خونه‌به‌خونه بابل در لیگ دسته اول توافق کرده است اما برای اینکه بتواند بدون پرداخت پول، رضایت‌نامه‌اش را از باشگاه پرسپولیس بگیرد توافق با این تیم بابلی را از بیخ و بن تکذیب می‌کند.» آنچه مشخص است اینکه صادقی حتی به‌عنوان دروازه‌بان دوم خرید موفقی برای پرسپولیس نبود. او غیر از این مسابقه آخر با استقلال صنعتی خوزستان، در ۴ دیدار دیگر برای سرخپوشان به میدان رفت و در مجموع ۹ گل خورد! با جدایی صادقی، باشگاه پرسپولیس قطعا ناچار به جذب یک دروازه‌بان دیگر می‌شود که در این میان ممکن است نفر جدید، به‌عنوان گلر شماره یک به تیم بیاید.

بیرانوند را نمی‌دهیم

مجموعه اتفاقاتی که در مورد دروازه پرسپولیس رخ داده، شایعات زیادی را پیرامون حضور گلرهای مختلف در این تیم بر سر زبان‌ها انداخته است. این روزها اسامی زیادی حول و حوش این مساله به گوش می‌رسد؛ از محسن فروزان و پاشنکو تا مهرداد طهماسبی. با این همه، از قرار معلوم جدی‌ترین گزینه پرسپولیسی‌ها علیرضا بیرانوند است؛ گلر ناراضی نفت تهران که در مقطعی نیمکت‌نشین هم شد و حتی شایعه معاوضه‌اش با سوشا مکانی هم به گوش می‌رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که رسانه‌های مختلف از قول علیرضا منصوریان، سرمربی نفت تهران نوشته‌اند او بیرانوند را به پرسپولیس نمی‌دهد. با این همه پیچیدگی، باید صبور بود و دید پرسپولیس با کدام دروازه‌بان مسابقات لیگ را از سر خواهد گرفت؟!

دروازه‌بان نقطه ضعف ماست

در همین حال کاشانی رئیس هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس در گفت‌و‌گو با «ایلنا» از ضرورت جذب دروازه‌بان جدید سخن گفت: « در کنار نقاط قوتی که تیم دارد، نقاط ضعفی هم هست که باید آنها را برطرف کنیم و یکی از این نقاط ضعف در درون دروازه است. پرسپولیس باید دو دروازه‌بان بزرگ و هم سطح داشته باشد و ما نیاز داریم که در این زمینه تیم را تقویت کنیم.»