سکوت سکوها شکست

گروه ورزش: نکته ویژه بازی پرسپولیس و استقلال صنعتی خوزستان، رایگان اعلام شدن تماشای مسابقه از طبقه دوم ورزشگاه آزادی بود. در شرایطی که اصلا چنین بحثی مطرح نشده بود و کسی هم انتظارش را نداشت، ناگهان صبح روز بازی خبر رسید کسانی که خواهان استفاده از فضای طبقه دوم استادیوم برای دیدن این مسابقه هستند، می‌توانند بازی را به‌صورت مجانی تماشا کنند، اما طبقه اول بلیت‌فروشی خواهد شد. این اتفاق در حالی رخ داد که معلوم نیست تکلیف کسانی که از قبل و به‌صورت الکترونیکی بلیت طبقه بالا را تهیه کرده بودند چیست و چرا آنها باید حدود ۱۰ هزار تومان بها برای سرویسی پرداخته باشند که ناگهان و بدون برنامه قبلی، رایگان شده است؟ به هر تقدیر این ترفند باشگاه پرسپولیس مورد استقبال هواداران قرار گرفت تا روز پنج‌شنبه چیزی حدود ۴۰ هزار نفر در سکوهای طبقه دوم مستقر شوند و ما بعد از مدت‌ها شاهد برگزاری یک بازی پرتماشاگر در فوتبال باشگاهی کشورمان باشیم.

کار هدایتی بود؟

اگرچه در باشگاه پرسپولیس کسی به‌صورت روشن در مورد کم‌وکیف رایگان شدن بلیت‌های طبقه دوم ورزشگاه حرف نمی‌زند، اما بعد از مسابقه، حسین هدایتی پستی روی صفحه اینستاگرامش ارسال کرد که نشان می‌دهد او نیز در این مساله نقش داشته است. هدایتی نوشت: «پیروزى شیرین تیم محبوبمان را به هـمه هـواداران تبریک عرض می‌کنم. این نتیجه تلاش بازیکنان، کادر فنى، مدیران وهـمدلى و حضور پر شور هـواداران در استادیوم بود. اگر چه قرارمان این نبود؛ چرا فقط طبقه بالا رایگان؟ قرار با من این نبود. اى کاش قول و عمل‌مان یکى شود. به هـر حال این نیز بگذرد. به امید پیروزی‌هاى پیاپى و قهرمانى در این فصل.» هدایتی و مدیران باشگاه پرسپولیس در این فصل روابط پرفراز و نشیبی داشته‌اند، اما حالا جالب است که مالک باشگاه استیل‌آذین با این پیغام، عملا رد پای خودش در رایگان شدن بخشی از بلیت‌های بازی اخیر سرخپوشان را شفاف می‌کند. جالب اینکه هدایتی پیش‌تر اعلام آمادگی کرده بود که بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن در هفته چهارم لیگ برتر نیز مجانی شود، اما در آن زمان مدیران باشگاه برخورد سردی با این پیشنهاد داشتند!

چرا این کار را برای هادی نکردند؟

از همه عجیب‌تر اما این است که باشگاه پرسپولیس پروژه ورود رایگان تماشاگران را در هفته هشتم پیاده نکرد. در آن روز قرار بود پرسپولیس و صبای قم، نخستین بار پس از درگذشت هادی نوروزی به مصاف هم بروند. بسیاری از هواداران از مدت‌ها قبل از آن مسابقه از باشگاه خواسته بودند ترتیب ورود رایگان مردم به سکوها را بدهد تا مقدمات یک خداحافظی باشکوه ۱۰۰ هزار نفری با کاپیتان فقید فراهم شود. با این وجود مدیران پرسپولیس با این موضوع مخالفت کردند و در یک اقدام بسیار بحث‌برانگیز اعلام کردند عواید بازی با صبا به خانواده مرحوم نوروزی اهدا خواهد شد! در آن زمان این‌طور به نظر می‌رسید که مدیریت باشگاه با رایگان شدن بازی‌ها مخالف است و روی بلیت‌فروشی در تمامی مسابقات اصرار دارد، اما حالا آنها یک بازی دیگر را مجانی کرده‌اند تا سوالات و ابهامات به قوت خود باقی باشد.

فکری باید کرد

هفته‌ای نیست که لختی و سکوت سکوهای تماشاگران در ورزشگاه‌های ایران، خاطر اهالی این حوزه را مکدر نکند. همه دنبال راهی برای عبور از این وضعیت هستند، اما آنها که باید راهکاری بجویند، احتمالا چشم‌شان را بسته‌اند. وقتی در هوای سرد و آلوده تهران مجانی شدن بخشی از فضای ورزشگاه آزادی باعث هجوم ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر روی سکوها می‌شود، یعنی حتما در سازوکار فروش بلیت مشکلی هست؛ حالا یا پرداخت قیمت‌ها از عهده مردم ساخته نیست یا شیوه غلط و هنوز جانیفتاده بلیت‌فروشی الکترونیک باعث ریزش تماشاگران می‌شود. آیا وقت آن نرسیده که مسوولان مربوطه کاری انجام بدهند؟ یا حتما باید صبر کنیم همین ۳ تا ۴ هزار نفر فعلی هم به ورزشگاه‌ها پشت کنند و چراغ فوتبال کلا خاموش شود؟