روز خشم

گروه ورزش: برگزاری روز پایانی مسابقات هفته شانزدهم، برای سازمان لیگ فوتبال کشورمان به یک دردسر تمام‌عیار تبدیل شد. این مجموعه به هر کیفیتی که بود توانست مسابقات باشگاهی را طوری تنظیم کند که هر دو تیم ملی امید و بزرگسالان به برنامه‌های خودشان برسند. مثل همیشه کمی غرولند در مورد وقفه‌های متعدد لیگ وجود داشت که تاج و همکارانش آن را تحمل کردند. آنها حتی توانستند موکول شدن تعطیلات نیم‌فصل را از هفته پانزدهم به هفدهم، بین باشگاه‌های مختلف جا بیندازند. این آخری اما حکایت دیگری داشت که پاک همه‌چیز را به‌هم ریخت. بحث آلودگی پایدار هوای تهران باعث شد تردیدهای زیادی در مورد زمان برگزاری دو مسابقه نفت- تراکتورسازی و استقلال- سیاه‌جامگان به‌وجود بیاید.

ابتدا قرار بود این دو بازی روز یکشنبه برگزار شوند، اما زمان برگزاری آنها به سه‌شنبه موکول شد و در نهایت به شکلی عجیب اعلام شد این ۴ تیم باید روز دوشنبه به مصاف هم بروند! همین عقب و جلو کردن متوالی مسابقات باعث شد صدای تیم‌های شرکت‌کننده در این دو بازی دربیاید؛ به‌ویژه که خیلی‌ها سازمان لیگ را به تلاش برای جمع‌کردن بازی‌های هفته هفدهم تا پایان روز جمعه این هفته متهم می‌کردند. در واقع اگر مسابقات هفته آینده لیگ برتر تنها یک روز بیشتر به طول می‌انجامید، کار برای اعزام تیم امید به مسابقات مقدماتی المپیک ریو سخت می‌شد، بنابراین اگر مسابقات روز پایانی هفته شانزدهم به سه‌شنبه موکول می‌شد، تیم‌های حاضر در این بازی‌ها زودتر از شنبه نمی‌توانستند مسابقه بعدی را انجام بدهند که این مساله همه‌چیز را تحت‌تاثیر قرار می‌داد. مجموعه این مسائل باعث شد دوستان در سازمان لیگ هفته پرتنشی را پشت‌سر بگذارند و حسابی دچار مشکل شوند.

از ماسک اعتراضی تا دیکتاتوری!

تصمیمات بحث‌برانگیز سازمان لیگ، انواع و اقسام واکنش‌ها را به‌دنبال آورد. در ورزشگاه تختی تهران، آن دسته از هواداران تراکتورسازی که به تماشای بازی تیم‌شان مقابل نفت رفته بودند، علیه سازمان لیگ شعار دادند. از همه تندتر اما داستان حرف‌های علیرضا منصوریان در نشست خبری پس از این مسابقه بود. سرمربی نفت تهران که هم از باخت کلافه بود و هم از برنامه‌ریزی بازی‌ها ناخشنود به نظر می‌رسید، به این شکل به موضوع اعتراض کرد: «امروزکارت قرمز برای آقای تاج و سازمان لیگ بلند شد. هنگامی که شما از الگوبرداری از ژاپن و هلند صحبت می‌کنید نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد. خود من ۵ سال در اروپا فوتبال بازی کردم. در هیچ‌جای دنیا این‌طور نیست که به تیمی ۲۴ ساعت پیش از مسابقه اطلاع بدهند که باید به زمین برود و بازی کند. من اگر صبح دیروز می‌دانستم که باید بازی کنیم برنامه تمریناتم متفاوت می‌شد اما روز گذشته ساعت ۱۵ و ۳۳ دقیقه به من اطلاع دادند که به اجبارو طبق سیستم دیکتاتوری سازمان لیگ، نفت باید بازی کند.» اوضاع در ورزشگاه آزادی هم برای تاج بهتر نبود. آنجا هم هواداران استقلال حسابی علیه رئیس سازمان لیگ شعار سر دادند و بازیکنان تیم میزبان در اعتراض به وضع پیش آمده، با ماسک در مراسم آغاز بازی حاضر شدند!

وقتی تاج به سیم آخر زد

روز عذاب‌آوری که رئیس سازمان لیگ پشت‌سر گذاشت، باعث شد واکنشی کم‌سابقه را از او روی آنتن زنده تلویزیون شاهد باشیم. مهدی تاج که بلافاصله بعد از بازی استقلال و سیاه‌جامگان با برنامه فوتبال برتر مصاحبه می‌کرد، در این مورد گفت: «ما همان روز یکشنبه به تیم‌ها اعلام کردیم که ممکن است بازی‌ها روز دوشنبه برگزار شود و اگر هوا بهتر نشود روز سه‌شنبه برگزار می‌شود. منصوریان و بقیه در حدی نیستند که در لیگ شرکت نکنند. ما این موضوع را با مدیران‌عامل باشگاه‌ها درمیان گذاشتیم و بازهم تاکید می‌کنم کسی را در حدی نمی‌دانیم که در مسابقات شرکت نکند. سازمان لیگ نظم بسیار خوبی در برگزاری مسابقات در رده‌ها و دسته‌های مختلف داشته و نمره بسیار خوبی گرفته است. حدود ۵ هزار مسابقه‌ای که در لیگ‌های فوتبال برگزار کرده‌ایم، ۷ درصد انحراف از برنامه داشتیم که آن‌هم در اختیار ما نبوده است.»