بعد از شکست دادن ایران گریه کردم

در پایان جدال دو روزه ۸ تیم برتر تکواندوی جهان در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۵ که به میزبانی مکزیک برگزار شد، در گروه مردان تیم آذربایجان به‌عنوان قهرمانی رسید و تیم ملی ایران بر سکوی نایب قهرمانی ایستاد. همچنین تیم‌های روسیه و کره‌جنوبی نیز مشترکا به مقام سوم رسیدند. در این میان شکست تیم ملی تکواندوی ایران در فینال این رقابت‌ها در حالی مقابل تیم آذربایجان اتفاق افتاد که سرمربی و تعدادی از بازیکنان تیم ملی آذربایجان ایرانی‌الاصل بودند که این موضوع بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشته است.

سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندوی آذربایجان با تاکید بر اینکه ازهیچ یک از مسوولان فدراسیون ایران دلگیر نیست، از شب سخت خود در فینال این مسابقات صحبت کرد. رضا مهماندوست به خبرگزاری مهر گفت: «این دوره با حضور هشت تیم برتر دنیا در سطح فنی خوبی برگزار شد. گروه A با حضور ایران، آذربایجان، بلژیک و ازبکستان بسیار گروه سختی بود. مسابقات سنگین و نفسگیری را شاهد بودیم و با تجربه‌ای که داشتم، می‌دانستم و باید برای موفقیت به لحاظ آمادگی جسمانی و فنی در بهترین شرایط راهی مکزیک شویم. ضمن اینکه اعضای تیم تمرینات سختی را پشت سر گذاشته بودند و می‌خواستند همه تیم‌ها را با اختلاف زیاد شکست دهند.»

این مربی در چند سال گذشته وقتی با بی‌مهری فدراسیون تکواندوی ایران مواجه شد کار در تیم ملی آذربایجان را پذیرفت. مهماندوست در پاسخ به این سوال که آیا در بازی فینال به دنبال اثبات اشتباه فدراسیون تکواندو ایران در تصمیم چند سال اخیر خود بودید یا خیر، گفت: «نه، من دیگر از دست کسی دلگیر نیستم و فقط می‌خواستم وظیفه‌ای را که در تیم آذربایجان بر عهده داشتم به بهترین شکل انجام دهم. بعد از باخت ایران دلم شکست و گریه کردم. من عاشق ایرانم و دوستان بسیار خوبی در تکواندو دارم. علاقه خود را به مربیگری در تیم ملی ایران پنهان نمی‌کنم؛ ولی کادر فنی فعلی تیم ملی ایران مربیان کاربلد و بسیار خوبی هستند که با وجود آنها نیازی به من نیست.»

دلیل باخت به آذربایجان

در همین حال سرمربی تیم ملی تکواندوی ایران از کسب عنوان نایب قهرمانی در مسابقات جام جهانی ابراز رضایت کرد. بیژن مقانلوگفت: «بعد از حضور در مسابقات جایزه بزرگ و کسب سه سهمیه المپیک وارد مسابقات جام جهانی شدیم. از بین چهار تکواندوکاری که برای کسب سهمیه تلاش می‌کردند تنها مسعود حجی‌زواره را در ترکیب داشتیم و در مرحله مقدماتی هم شرایط سختی را تجربه کردیم. برای حضور در بازی فینال زمان کافی برای ریکاوری در اختیار تیم قرار نگرفت. ولی در کل مسابقه است و یک سر باخت و یک سر پیروزی است. اینکه توانستیم در این مسابقات به جوانان بها بدهیم تا به خودباوری لازم دست پیدا کنند جای شکرگزاری دارد. » در پایان این مسابقات برترین‌های این دوره معرفی شدند. جایزه بهترین تکواندوکار مرد به میلاد بیگی، ورزشکار ایرانی‌الاصل تیم آذربایجان رسید و جایزه بهترین تکواندوکار زن نیز از آن «شیواین ژنگ» از چین شد. همچنین رضا مهماندوست سرمربی ایرانی تیم آذربایجان بهترین مربی در بخش مردان لقب گرفت و «کیو سیک کیم» از کره‌جنوبی بهترین مربی در بخش زنان شد.